• Buradasın

    TBMM'nin yasama ve yargı yetkisini kullandığını gösteren uygulamalar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    TBMM'nin yasama ve yargı yetkisini kullandığını gösteren bazı uygulamalar şunlardır:
    1. Yasama Yetkisi: TBMM, halkın ihtiyaçları doğrultusunda kanunlar çıkarır ve bu yetkisini Anayasa'nın 7. maddesi uyarınca kullanır 35. Ayrıca, bütçe ve kesin hesap kanun tekliflerini görüşür ve kabul eder 4.
    2. Yargı Yetkisi: TBMM, yargı yetkisini kullanarak Anayasa Mahkemesi'ni kurmuş ve bu mahkemeye yargı yetkisini devretmiştir 1. Anayasa Mahkemesi, yasaların ve düzenlemelerin anayasaya uygunluğunu denetler 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yasama organı nedir?

    Yasama organı, bir ülke veya siyasi bir birim için yasalar yapma yetkisine sahip bir topluluktur. Yasama organının bazı görevleri: kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak; Bakanlar Kurulu ve bakanları denetlemek; bütçe ve kesin hesap kanun tasarılarını görüşmek ve kabul etmek; para basılmasına karar vermek; savaş ilanı ile ilgili karar vermek; milletler arası antlaşmaların onaylamasını uygun bulmak. Yasama organı üyelerine genellikle milletvekili veya senatör denir.

    Yargı yetkisi hangi alanlarla sınırlıdır?

    Yargı yetkisi, Anayasa ve uluslararası hukukla belirlenen bazı sınırlamalarla sınırlıdır. Bu sınırlamalar şunlardır: Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler. Yasama işlemlerinin bazıları (örneğin, yasama dokunulmazlığı). Uluslararası hukukla belirlenen bağışıklıklar. Bazı olağanüstü hal kararnameleri. Ayrıca, yargı yetkisi kişi, yer, konu ve zaman bakımından da sınırlandırılmıştır. Kişi bakımından sınırlandırma, mahkemenin veya devletin kişi üzerindeki yargı yetkisini ifade eder. Yer bakımından sınırlandırma, devletin veya mahkemenin yargı yetkisinin belirli bir coğrafi bölge ile sınırlı olmasını ifade eder. Konu bakımından sınırlandırma, mahkemenin hangi türden davalara bakabileceğini belirler. Zaman bakımından sınırlandırma, gerçekleşen olayın gerçekleştiği zamana bakarak mahkemenin yargılama yapıp yapamayacağını düzenler.

    BMM neden yasama yürütme ve yargı yetkilerini kendinde toplamıştır?

    Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), yasama, yürütme ve yargı yetkilerini kendinde toplamıştır çünkü: Kurtuluş Savaşı gibi olağanüstü koşullar bulunmaktaydı. Milli iradeyi tek temsil eden kurum olarak meclis kabul edilmiştir. Otorite boşluğunu doldurmak ve kargaşayı önlemek gerekiyordu. Vatan savunmasını hızlı ve başarılı bir şekilde gerçekleştirmek hedeflenmiştir. Bu durum, savaş dönemi için geçici bir uygulamaydı.

    Yasama nedir?

    Yasama, devletin veya toplumun hukuk kurallarını belirleme ve kanun yapma sürecidir. Yasama organının temel görevleri: Yasaları oluşturmak, değiştirmek ve kabul etmek. Kamu politikalarını belirlemek. Bütçeyi onaylamak. Hükümeti denetlemek. Anayasa yapmak veya değiştirmek. Temsil işlevi. Yasama, devletin diğer iki temel gücü olan yürütme ve yargı ile birlikte ayrı ve dengeleyici bir rol oynar.

    Yasama organı ne iş yapar?

    Yasama organının temel işlevleri: Kanun yapma, değiştirme ve kaldırma. Milleti temsil etme. Denetleme. Müzakere. Yasama organlarının çalışma düzeni, içtüzüklerle belirlenir.

    Yasama dokunulmazlığı ve yasama sorumsuzluğu arasındaki fark nedir?

    Yasama dokunulmazlığı ve yasama sorumsuzluğu arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Yasama Dokunulmazlığı: Milletvekillerinin, suç işledikleri iddiasıyla meclis kararı olmadıkça tutulamamalarını, sorgulanamamalarını, tutuklanamamalarını ve yargılanamamalarını ifade eder. 2. Yasama Sorumsuzluğu: Milletvekillerinin, meclis çalışmaları sırasındaki oy ve sözlerinden, ileri sürdükleri düşüncelerden dolayı hukuki ve cezai açıdan sorumlu tutulamamalarını kapsar. Özetle, yasama dokunulmazlığı cezai işlemlere karşı koruma sağlarken, yasama sorumsuzluğu milletvekillerinin hukuki ve cezai sorumsuzluğunu ifade eder.

    TBMM'nin yasama yürütme yargı yetkileri hangi ilkeye dayanır?

    TBMM'nin yasama, yürütme ve yargı yetkileri, kuvvetler ayrılığı ilkesine dayanır. Bu ilkeye göre, devlet içinde üç kuvvet (erk) vardır: Yasama. Yürütme. Yargı. Bu üç kuvvetin tek elde toplanmaması ve birbirini dengelemesi ve denetlemesi, kuvvetler ayrılığı ilkesinin bir sonucudur.