• Buradasın

    TBMM'nin yasama ve yargı yetkisini kullandığını gösteren uygulamalar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    TBMM'nin yasama yetkisini kullandığını gösteren bazı uygulamalar:
    • Kanun yapma: TBMM, kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak yetkisine sahiptir 123.
    • Bütçe görüşmeleri: Bütçe ve kesin hesap kanun tekliflerini görüşür ve kabul eder 13.
    • Para basılmasına karar verme: Bu yetkiyi kullanır 123.
    • Savaş ilanına karar verme: TBMM, savaş ilanına karar verebilir 123.
    TBMM'nin yargı yetkisini kullandığını gösteren bir uygulama:
    • Anayasa değişikliği yapma: TBMM, anayasa değişikliği yapabilir 3.
    TBMM'nin yargı dışı denetim yolları ise soru, meclis araştırması, meclis soruşturması, genel görüşme gibi yöntemlerle hükümeti ve yürütmeyi denetlemesini içerir 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yasama organı nedir?

    Yasama organı, bir ülke veya siyasi bir birim için yasalar yapma yetkisine sahip bir topluluktur. Yasama organının bazı görevleri: kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak; Bakanlar Kurulu ve bakanları denetlemek; bütçe ve kesin hesap kanun tasarılarını görüşmek ve kabul etmek; para basılmasına karar vermek; savaş ilanı ile ilgili karar vermek; milletler arası antlaşmaların onaylamasını uygun bulmak. Yasama organı üyelerine genellikle milletvekili veya senatör denir.

    Yasama nedir?

    Yasama, devletin veya toplumun hukuk kurallarını belirleme ve kanun yapma sürecidir. Yasama organının temel görevleri: Yasaları oluşturmak, değiştirmek ve kabul etmek. Kamu politikalarını belirlemek. Bütçeyi onaylamak. Hükümeti denetlemek. Anayasa yapmak veya değiştirmek. Temsil işlevi. Yasama, devletin diğer iki temel gücü olan yürütme ve yargı ile birlikte ayrı ve dengeleyici bir rol oynar.

    BMM neden yasama yürütme ve yargı yetkilerini kendinde toplamıştır?

    Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), yasama, yürütme ve yargı yetkilerini kendinde toplamıştır çünkü: Kurtuluş Savaşı gibi olağanüstü koşullar bulunmaktaydı. Milli iradeyi tek temsil eden kurum olarak meclis kabul edilmiştir. Otorite boşluğunu doldurmak ve kargaşayı önlemek gerekiyordu. Vatan savunmasını hızlı ve başarılı bir şekilde gerçekleştirmek hedeflenmiştir. Bu durum, savaş dönemi için geçici bir uygulamaydı.

    Yasama dokunulmazlığı ve yasama sorumsuzluğu arasındaki fark nedir?

    Yasama dokunulmazlığı ve yasama sorumsuzluğu arasındaki temel farklar şunlardır: Kapsam: Yasama sorumsuzluğu, milletvekillerinin parlamento çalışmalarındaki oy, söz ve düşünce hürriyetlerini korur. Yasama dokunulmazlığı, milletvekillerinin suç isnatlarıyla yasama görevlerini yapmaktan alıkonulmalarını önler. Nitelik: Yasama sorumsuzluğu, mutlak ve süreklidir; kaldırılamaz. Yasama dokunulmazlığı, nispi ve geçicidir; Meclis tarafından kaldırılabilir. Uygulama: Yasama sorumsuzluğu, cezai ve hukuki yaptırımları kapsar. Yasama dokunulmazlığı, cezai takibat işlemlerini engeller; hukuk davalarına karşı koruma sağlamaz.

    Yasama organı ne iş yapar?

    Yasama organının temel işlevleri: Kanun yapma, değiştirme ve kaldırma. Milleti temsil etme. Denetleme. Müzakere. Yasama organlarının çalışma düzeni, içtüzüklerle belirlenir.

    Yargı yetkisi hangi alanlarla sınırlıdır?

    Yargı yetkisi, Anayasa ve uluslararası hukukla belirlenen bazı sınırlamalarla sınırlıdır. Bu sınırlamalar şunlardır: Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler. Yasama işlemlerinin bazıları (örneğin, yasama dokunulmazlığı). Uluslararası hukukla belirlenen bağışıklıklar. Bazı olağanüstü hal kararnameleri. Ayrıca, yargı yetkisi kişi, yer, konu ve zaman bakımından da sınırlandırılmıştır. Kişi bakımından sınırlandırma, mahkemenin veya devletin kişi üzerindeki yargı yetkisini ifade eder. Yer bakımından sınırlandırma, devletin veya mahkemenin yargı yetkisinin belirli bir coğrafi bölge ile sınırlı olmasını ifade eder. Konu bakımından sınırlandırma, mahkemenin hangi türden davalara bakabileceğini belirler. Zaman bakımından sınırlandırma, gerçekleşen olayın gerçekleştiği zamana bakarak mahkemenin yargılama yapıp yapamayacağını düzenler.

    TBMM'nin yasama yürütme yargı yetkileri hangi ilkeye dayanır?

    TBMM'nin yasama, yürütme ve yargı yetkileri, kuvvetler ayrılığı ilkesine dayanır. Bu ilkeye göre, devlet içinde üç kuvvet (erk) vardır: Yasama. Yürütme. Yargı. Bu üç kuvvetin tek elde toplanmaması ve birbirini dengelemesi ve denetlemesi, kuvvetler ayrılığı ilkesinin bir sonucudur.