• Buradasın

    Danıştayın kaç üyesi var?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2025 yılı itibarıyla Danıştay'da 117 yüksek mahkeme hakimi görev yapmaktadır 12.
    Danıştay üyeleri şu şekilde seçilir:
    • Danıştay üyelerinin dörtte biri Cumhurbaşkanı tarafından seçilir 4.
    • Dörtte üçlük kısım ise Hakimler ve Savcılar Kurulu (HSK) tarafından seçilir 4.
    Danıştay üyelerinin görev süresi 12 yıl ile sınırlıdır 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Danıştay hangi kanuna tabi?

    Danıştay, 2575 sayılı Danıştay Kanunu'na tabidir. Bu kanun, 6 Ocak 1982 tarihinde kabul edilmiş ve 20 Ocak 1982 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

    Danıştay üyeleri nasıl seçilir?

    Danıştay üyeleri, aşağıdaki şekillerde seçilir: İdari yargı hakim ve savcıları: Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca seçilir. Diğer görevliler: Cumhurbaşkanınca seçilir. Boşalan üyeliklerin dörtte üçü idari yargı hakim ve savcılığından, dörtte biri ise diğer görevliler arasından seçilir. Seçim süreci: Danıştay'da üye sayısı dörde düştüğünde, durum Danıştay Başkanlığınca Cumhurbaşkanı ve Adalet Bakanlığına bildirilir. Cumhurbaşkanı ve Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, bu bildirimden sonra en geç iki ay içinde seçim yapar. Seçimler, Danıştay Genel Kurulunca üye tam sayısının salt çoğunluğu ile ve gizli oyla gerçekleştirilir. İlk üç oylamada sonuç alınamazsa, seçim en çok oy alan iki aday arasında yapılır. Dördüncü oylamada çoğunluk sağlanamazsa, süreç yeniden aday gösterilerek tekrarlanır.

    Danıştay üyeleri kaç yıl için seçilir?

    Danıştay üyeleri on iki yıl için seçilir. Bir kimse iki defa Danıştay üyesi seçilemez.

    Danıştay'ın 14 dairesi ne iş yapar?

    Danıştay'ın 14. dairesi, çevre (proje süreci dahil), boğaziçi, eski eser, gecekondu, kıyı ve turizm mevzuatının uygulanmasından kaynaklanan davaları ve temyiz başvurularını çözümler. Ayrıca, afet işlerine ilişkin mevzuattan, imar mevzuatının uygulanmasından doğan hizmet kusuru veya kusursuz sorumluluk esaslarına dayanan deprem, heyelan ve diğer tabii afetler sonucu ortaya çıkan zararların tazmini isteminden kaynaklanan davalar da bu dairenin görev alanına dahildir. Danıştay'ın diğer dairelerinin görevlerine dair detaylı bilgi için aşağıdaki kaynaklar kullanılabilir: danistay.gov.tr; memurlar.net; mevzuat.gov.tr.

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Danıştay, idari yargı alanında görev yapar ve idarenin tesis ettiği her türlü işleme karşı son incelemenin yapıldığı merciidir. Yargıtay, adli yargı alanında görev yapar ve mahkemelerin verdiği hükümlerin son inceleme merciidir. Yükseklik Düzeyi: Danıştay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde idari yargı organıdır. Yargıtay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde adli yargı organıdır. Bağlayıcılık: Danıştay kararları, yürütme erki için bağlayıcı niteliktedir. Yargıtay kararları, baktıkları dava özelinde bağlayıcıdır; içtihadı birleştirme kararları ise her dava için bağlayıcıdır.

    Danıştay hangi davalara bakar?

    Danıştay, iki ana kategoride davalara bakar: 1. Yargısal Davalar: - İlk derece mahkemesi olarak: Cumhurbaşkanı kararnameleri, Bakanlar Kurulu kararları ve merkezi yönetim kuruluşlarının düzenleyici işlemlerine karşı açılan iptal davaları gibi davaları görür. - Temyiz incelemesi: Bölge İdare Mahkemelerinin kararlarına karşı yapılan temyiz başvurularını karara bağlar. 2. Danışma ve İnceleme Davaları: - Kanun tasarıları hakkında görüş bildirir. - Tüzük ve yönetmeliklerin hukuka uygunluğunu inceler. - Kamu idarelerinin hukuki ihtilafları hakkında görüş sunar.

    Danıştay'ın 9 dairesi ne iş yapar?

    Danıştay'ın 9 dava dairesi, idari davaların bakıldığı ve yürütmenin yargı yoluyla denetlendiği mercilerdir. Bu daireler şu görevleri yerine getirir: 1. Temyiz İncelemesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararlara karşı temyiz istemlerini inceler ve karara bağlar. 2. İlk Derece Mahkemesi: Belirli idari davaları ilk derece mahkemesi olarak karara bağlar. 3. Görüş Bildirme: Tüzük tasarıları, kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz ve şartlaşma sözleşmeleri gibi konularda düşüncesini bildirir.