• Buradasın

    Bekletici sorun idari yargıda nasıl yapılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdari yargıda bekletici sorun, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun (HMK) 165. maddesi uyarınca yapılır 13.
    Bekletici sorun yapılabilmesi için iki şartın gerçekleşmesi gerekir:
    1. Bekletici sorun yapılacak davanın başka bir mahkemede görülmekte olması 13.
    2. İki dava arasında bağlantı bulunması 13.
    Süreç şu şekilde işler:
    1. Mahkeme, bekletici sorun olduğunu tespit ederse, yargılamayı durdurur ve diğer mahkeme veya idari makamın kararını bekler 24.
    2. Bu süreçte zamanaşımı süreleri durur ve bekletici sorun olarak kabul edilen uyuşmazlığın çözümünden sonra yargılamaya kaldığı yerden devam edilir 2.
    3. Eğer süre içinde görevli mahkemeye veya idari makama başvurulmazsa, ilgili taraf bu husustaki iddiasından vazgeçmiş sayılarak esas dava hakkında karar verilir 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdare mahkemesi idari yaptırımları denetler mi?

    Evet, idare mahkemesi idari yaptırımları denetler. İdare mahkemesi, idari yargıda genel görevli ilk derece mahkemesi olarak, idarenin hukuka aykırı işlem ve eylemlerine karşı açılan idari davalara bakar.

    İdari yargıda yenileme talebi nedir?

    İdari yargıda yenileme talebi, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 53. maddesinde sayılan sebeplerle sınırlı olarak tanınmış olağanüstü bir kanun yoludur. Yenileme sebepleri arasında şunlar yer alır: Zorlayıcı sebepler veya lehine karar verilen tarafın eyleminden dolayı elde edilemeyen bir belgenin kararın verilmesinden sonra ele geçirilmesi. Karara esas olarak alınan belgenin sahteliğinin ortaya çıkması. Karara esas olan bir ilam hükmünün, kesinleşen bir mahkeme kararıyla bozularak ortadan kalkması. Bilirkişinin kasıtlı olarak gerçeğe aykırı beyanda bulunması. Lehine karar verilen tarafın karara etkisi olan bir hile kullanması. Vekil veya kanuni temsilci olmayan kimseler ile davanın görülmesi. Çekinmeye mecbur olan başkan, üye veya hakimin katılmasıyla karar verilmesi. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin kesinleşmiş kararıyla hükmün, insan haklarını ve ana hürriyetleri korumaya dair sözleşmenin veya eki protokollerin ihlali suretiyle verildiğinin tespit edilmesi. Yenileme talepleri, esas kararı vermiş olan mahkeme tarafından karara bağlanır.

    Bölge idarenin kesin kararına karşı ne yapılabilir?

    Bölge idare mahkemesinin kesin kararına karşı yapılabilecekler: Anayasa Mahkemesine başvuru: Kanun yolları tüketildikten sonra hak ihlali gerekçesiyle başvurulabilir. İçtihatları Birleştirme Kurulu başvurusu: 7188 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik öncesinde, bölge idare mahkemelerinin benzer konudaki kesin kararları arasındaki aykırılık veya uyuşmazlığın giderilmesi için İçtihatları Birleştirme Kurulu'na başvurulabiliyordu. Ayrıca, 7188 sayılı Kanun ile yapılan değişikliğe göre, bölge idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya farklı bölge idare mahkemelerinin dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması halinde, Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulu, re’sen ya da ilgili tarafların istemi üzerine Danıştay’dan karar talep edebilir.

    Bölge İdare Mahkemesi'ne itiraz edince ne olur?

    Bölge İdare Mahkemesi'ne itiraz edilmesi durumunda olabilecekler: İstinaf başvurusunun reddi. Kararın kaldırılması ve yeniden yargılama. Kararın kaldırılması ve dosyanın ilgili mahkemeye gönderilmesi. İstinaf başvurusu, idare mahkemesi kararının tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yapılmalıdır.

    Bölge idare mahkemesi kesin kararına itiraz nereye yapılır?

    Bölge idare mahkemesinin kesin kararına itiraz, Danıştay'a yapılır.

    İdari yargıda hangi usul uygulanır?

    İdari yargıda yazılı yargılama usulü uygulanır ve inceleme evrak üzerinde yapılır. İdari yargıda uygulanan bazı özel usuller: İvedi yargılama usulü: İhale işlemleri, acele kamulaştırma, özelleştirme Yüksek Kurulu kararları gibi belirli işlemler hakkında açılan davalarda uygulanır. Temyiz: Danıştay Başkanlığına hitaben yazılmış dilekçelerle yapılır. İstinaf: İdare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı, başka kanunlarda farklı bir kanun yolu öngörülmemişse, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde başvurulur.

    Adli ve idari yargı farkı nedir?

    Adli yargı ve idari yargı arasındaki temel fark, görev alanları ve denetledikleri konulardır: Adli yargı, bireyler arasındaki özel hukuk uyuşmazlıklarını ve ceza hukuku kapsamındaki suçları çözer. İdari yargı ise, devletin aldığı kararların hukuka uygunluğunu denetler ve devlet kurumlarının bireylerle olan ilişkilerini düzenler. Adli yargıda savcılar mahkemelerde görev alırken, idari yargıda savcılar daha çok devlet dairelerinde çalışır.