• Buradasın

    Anayasa mahkemesinin 2018-117 sayılı kararı nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi'nin 2018/117 sayılı kararı, 27/12/2018 tarihinde verilmiş ve 08/03/2019 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanmıştır 234.
    Bu kararın konusu, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 32. maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinin Anayasa'nın 36. ve 125. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptaline karar verilmesi talebidir 34.
    Anayasa Mahkemesi, söz konusu kuralın Anayasa'ya aykırı olmadığına ve itirazın reddine karar vermiştir 4.
    Ayrıca, 7/12/2023 tarihinde verilen bir başka 2018/117 sayılı karar, 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin bazı kurallarının Anayasa'ya aykırı olduklarına ve iptallerine karar vermiştir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi karar arama nasıl yapılır?

    Anayasa Mahkemesi kararlarını aramak için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir: anayasa.gov.tr. kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr. Mevbank Neo. lexpera.com.tr.

    Anayasa Mahkemesinin koruduğu haklar nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası tarafından güvence altına alınmış temel hak ve özgürlükleri korur. Bu haklar arasında şunlar yer alır: Yaşam hakkı. İşkence yasağı. Kölelik ve zorla çalıştırma yasağı. Kişi özgürlüğü ve güvenliği hakkı. Adil yargılanma hakkı. Suç ve cezada kanunilik ilkesi. Özel hayatın gizliliği, konut ve haberleşme hakkı. Düşünce, ifade, din ve vicdan hürriyeti. Örgütlenme ve toplanma hakkı. Mülkiyet hakkı. Eğitim ve öğrenim hakkı. Seçme ve seçilme özgürlüğü. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ek protokoller ile güvence altına alınan hakları da korur.

    Anayasa mahkemesinin verdiği kararlar bağlayıcı mı?

    Evet, Anayasa Mahkemesi'nin kararları bağlayıcıdır. Anayasa'nın 153. maddesinde, "Anayasa Mahkemesi kararları kesindir" denilmekte olup bu kararlar; yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Ancak bu, kararların eleştirilemeyeceği veya sorgulanamayacağı anlamına gelmez; sadece bağlayıcılıklarını ifade eder.

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nde (İçtüzük) hangi konular düzenlenmiştir?

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'da ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nde (İçtüzük) düzenlenen bazı konular şunlardır: Mahkemenin iç düzeni ve işleyişi. Başkan, başkanvekilleri ve üyelerin seçimi. Disiplin işlemleri ve özlük işleri. Raportörler ve raportör yardımcılarının atanması ve görevleri. Personel atamaları ve sorumlulukları. Mahkemenin çalışma usulleri, müzakere ve duruşmaların yönetimi. Başvuru usulleri ve şartları. Kararların yazılması, tebliği ve yayımlanması. Komisyonlar arasındaki içtihat farklılıkları. İçtüzük, bu konuların detaylarını ve uygulama esaslarını belirler ve Resmî Gazete'de yayımlanır.

    Anayasa Mahkemesi kararını kim uygular?

    Anayasa Mahkemesi kararlarını ilgili mahkemeler uygular. Yeniden yargılama kararı: Anayasa Mahkemesi, bir bireysel başvurunun ihlal kararı vermesi durumunda, ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldırmak için yeniden yargılama yapmak üzere dosyayı ilgili mahkemeye gönderir. Tazminat kararı: Hak ihlali tespit edilirse, yeniden yargılama yapılmasında hukuki yarar bulunmadığı takdirde başvurucu lehine uygun bir tazminata hükmedilebilir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi kararları Adalet Bakanlığı tarafından da dikkate alınır; Bakanlık, başvuruya ilişkin görüşünü bildirir ve bu görüş başvurucuya tebliğ edilir.

    Anayasa Mahkemesi bireysel başvuruda hangi kararları verebilir?

    Anayasa Mahkemesi (AYM), bireysel başvuru incelemesinin sonucunda şu kararları verebilir: İhlalin tespiti ve giderilmesi: Bir temel hakkın ihlal edildiğine karar verilirse, bu ihlalin nasıl sona erdirilebileceği belirlenir ve dosya yeniden ilgili mahkemeye gönderilir. Tazminat: Yeniden yargılama yapılması mümkün değilse, başvurucu lehine tazminata hükmedilir. Düşme kararı: Başvurudan feragat edilmesi, davanın takipsiz bırakılması veya ihlal ve sonuçlarının ortadan kalkması durumunda düşme kararı verilir. AYM, idare yerine geçerek eylem ve işlem niteliğinde karar veremez. Ayrıca, AYM, başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike bulunması durumunda tedbir kararı verebilir.

    Anayasa Mahkemesi esas yönünden inceleme ne zaman yapılır?

    Anayasa Mahkemesi'nde esas yönünden inceleme, kabul edilebilirlik kararı verildikten sonra yapılır. Kabul edilebilirlik incelemesi, Anayasa Mahkemesi'nin komisyonları tarafından gerçekleştirilir. Esas incelemesi, kabul edilebilirlik kararı verilen başvurular için Anayasa Mahkemesi'nin bölümleri tarafından yapılır. Başvuruların geliş sırasına göre incelendiği ve karara bağlandığı göz önünde bulundurulduğunda, esas incelemesinin ne zaman yapılacağına dair kesin bir süre vermek mümkün değildir.