• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi Turkcell kararını bozdu mu?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi, Turkcell hakkında verilen idari para cezasını bozan bir karar vermemiştir 1.
    Anayasa Mahkemesi'nin 21 Şubat 2025 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 17.09.2024 tarihli ve 2019/12951 bireysel başvuru numaralı kararına göre, Turkcell'e rekabet kurallarına aykırı davranış nedeniyle uygulanan idari para cezası, başvurucunun mülkiyet hakkını ihlal etmediğine hükmedilmiştir 1.
    Ancak, Anayasa Mahkemesi'nin daha önce Turkcell ile ilgili numara taşıma ve imtiyaz sözleşmesi ile ilgili kararlar aldığı ve bu kararların mülkiyet hakkının ihlali anlamına geldiği yönünde hükümler içerdiği bilinmektedir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi karar arama nasıl yapılır?

    Anayasa Mahkemesi kararlarını aramak için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir: anayasa.gov.tr. kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr. Mevbank Neo. lexpera.com.tr.

    Anayasa Mahkemesinin bağlayıcı olmayan kararları nelerdir?

    Anayasa Mahkemesinin (AYM) bağlayıcı olmayan kararları arasında kısmî hükümsüzlük kararları ve yorumlu ret kararları yer alır. Kısmî hükümsüzlük kararları, bir normun Anayasa'ya aykırı olan kısmının hükümsüz kılınmayıp, sadece ilgili eksikliğin giderilmesi için güncellenmesinin sağlanmasıdır. Yorumlu ret kararları ise bir normun birden fazla yorumu içinde Anayasa'ya en uygun olanının ortaya konması, Anayasa'ya aykırı olacak yorum biçimlerinin dışlanmasını içerir. Ayrıca, AYM'nin bireysel başvuru sonucunda verdiği ihlal kararları, sadece başvuruda bulunan kişi ve başvuruya konu idari işlem ya da karar açısından geçerlidir ve bağlayıcıdır. AYM kararlarının bağlayıcılığı hakkında daha fazla bilgi için şu kaynaklara başvurulabilir: blog.lexpera.com.tr; jurix.com.tr; hukukihaber.net.

    Anayasa Mahkemesi makul süre ihlali nasıl değerlendirilir?

    Anayasa Mahkemesi'nin makul süre ihlalini değerlendirirken göz önünde bulundurduğu bazı kriterler şunlardır: Davanın karmaşıklığı. Yargılamanın kaç dereceli olduğu. Tarafların ve ilgili makamların yargılama sürecindeki tutumu. Başvurucunun davanın hızla sonuçlandırılmasındaki menfaatinin niteliği. Ayrıca, yargı makamları yanında, dava süreciyle ilgili kamu gücü kullanan tüm devlet organlarına atfedilebilir yapısal sorunlar ve organizasyon eksikliğinden kaynaklanan bir gecikme olup olmadığı da değerlendirilir. Anayasa Mahkemesi, devam etmekte olan bir yargılamada, makul sürede yargılama yapma yükümlülüğünün yerine getirilmediği iddiası ile bireysel başvuruda bulunulabilmesini, başvuru yollarının tüketilmesi kuralının istisnalarından biri olarak kabul etmektedir. Makul süre incelemesinde, etkili bir başvuru yolunun bulunmaması, Anayasa'nın 40. maddesinde düzenlenen etkili başvuru hakkının ihlali olarak değerlendirilebilir.

    Anayasa Mahkemesinin adil yargılanmaya ilişkin kararları nelerdir?

    Anayasa Mahkemesinin adil yargılanmaya ilişkin bazı kararları şunlardır: 16 Mayıs 2025 tarihli karar. 11 Haziran 2024 tarihli "Yılmaz Korkmaz Başvurusu" kararı. Anayasa Mahkemesinin adil yargılanma hakkına ilişkin diğer kararlarına şu sitelerden ulaşılabilir: anayasa.gov.tr; dergipark.org.tr; academia.edu.

    Anayasa Mahkemesi bireysel başvuruda hangi kararları verebilir?

    Anayasa Mahkemesi (AYM), bireysel başvuru incelemesinin sonucunda şu kararları verebilir: İhlalin tespiti ve giderilmesi: Bir temel hakkın ihlal edildiğine karar verilirse, bu ihlalin nasıl sona erdirilebileceği belirlenir ve dosya yeniden ilgili mahkemeye gönderilir. Tazminat: Yeniden yargılama yapılması mümkün değilse, başvurucu lehine tazminata hükmedilir. Düşme kararı: Başvurudan feragat edilmesi, davanın takipsiz bırakılması veya ihlal ve sonuçlarının ortadan kalkması durumunda düşme kararı verilir. AYM, idare yerine geçerek eylem ve işlem niteliğinde karar veremez. Ayrıca, AYM, başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike bulunması durumunda tedbir kararı verebilir.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa Mahkemesi iptal kararının yürürlüğünü ne kadar erteleyebilir?

    Anayasa Mahkemesi, iptal kararının yürürlüğe gireceği tarihi bir yılı geçmemek üzere erteleyebilir. Örneğin, Avukatlık Kanunu’nun 134. ve 135. maddelerinin iptalinde, Anayasa Mahkemesi kararın Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak dokuz ay sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir.