• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi ekolojik dengeyi gözetmek zorunda mı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi (AYM), ekolojik dengeyi gözetmek zorundadır çünkü Anayasa'nın 56. maddesi, çevreyi geliştirmenin, çevre sağlığını korumanın ve çevre kirlenmesini önlemenin devletin ve vatandaşların ödevi olduğunu belirtir 12.
    AYM, kararlarında çevre hakkını sadece insan merkezli değil, çevre merkezli bir hak olarak değerlendirir ve bu hakkı çevrenin kendisini de kapsayacak şekilde genişletir 2. Örneğin, madencilik faaliyetlerinin çevreyi olumsuz etkilememesi için belirli esaslar dahilinde yürütülmesi gerektiğine hükmetmiştir 15.
    Ancak, AYM'nin ekolojik dengeyi doğrudan politika belirleme düzeyinde sağlama görevi yoktur; daha çok, kamusal makamların konuya gereken özenle yaklaşıp yaklaşmadıklarını ve ilgili tüm menfaatleri gözetip gözetmediklerini değerlendirir 2.

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa kanunlarının özellikleri nelerdir?

    Anayasa kanunlarının bazı özellikleri: Egemenlik: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir ve millet, egemenliğini Anayasanın koyduğu esaslara göre yetkili organları eliyle kullanır. Kuvvetler Ayrılığı: Kuvvetler, devlet organları arasında üstünlük sıralaması anlamına gelmez; belirli devlet yetki ve görevlerinin kullanılmasından ibaret medeni bir işbölümü ve işbirliğidir. Değiştirilemeyecek Hükümler: Anayasanın 1. maddesindeki devletin şeklinin Cumhuriyet olduğu hükmü, 2. maddesindeki Cumhuriyetin nitelikleri ve 3. maddesindeki devletin bütünlüğü gibi hükümler değiştirilemez ve değiştirilmesi teklif edilemez. Kanunların Anayasaya Uygunluğu: Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz; Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Temel Haklar: Herkes, kişiliğine bağlı, dokunulmaz, devredilmez ve vazgeçilmez temel hak ve hürriyetlere sahiptir.

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nde (İçtüzük) hangi konular düzenlenmiştir?

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'da ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nde (İçtüzük) düzenlenen bazı konular şunlardır: Mahkemenin iç düzeni ve işleyişi. Başkan, başkanvekilleri ve üyelerin seçimi. Disiplin işlemleri ve özlük işleri. Raportörler ve raportör yardımcılarının atanması ve görevleri. Personel atamaları ve sorumlulukları. Mahkemenin çalışma usulleri, müzakere ve duruşmaların yönetimi. Başvuru usulleri ve şartları. Kararların yazılması, tebliği ve yayımlanması. Komisyonlar arasındaki içtihat farklılıkları. İçtüzük, bu konuların detaylarını ve uygulama esaslarını belirler ve Resmî Gazete'de yayımlanır.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa mahkemesinin verdiği kararlar bağlayıcı mı?

    Evet, Anayasa Mahkemesi'nin kararları bağlayıcıdır. Anayasa'nın 153. maddesinde, "Anayasa Mahkemesi kararları kesindir" denilmekte olup bu kararlar; yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Ancak bu, kararların eleştirilemeyeceği veya sorgulanamayacağı anlamına gelmez; sadece bağlayıcılıklarını ifade eder.

    Anayasa Mahkemesinin koruduğu haklar nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası tarafından güvence altına alınmış temel hak ve özgürlükleri korur. Bu haklar arasında şunlar yer alır: Yaşam hakkı. İşkence yasağı. Kölelik ve zorla çalıştırma yasağı. Kişi özgürlüğü ve güvenliği hakkı. Adil yargılanma hakkı. Suç ve cezada kanunilik ilkesi. Özel hayatın gizliliği, konut ve haberleşme hakkı. Düşünce, ifade, din ve vicdan hürriyeti. Örgütlenme ve toplanma hakkı. Mülkiyet hakkı. Eğitim ve öğrenim hakkı. Seçme ve seçilme özgürlüğü. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ek protokoller ile güvence altına alınan hakları da korur.

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi hangi kanunla düzenlenmiştir?

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi, 6216 sayılı "Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun" ile düzenlenmiştir. Bu kanun, 30 Mart 2011 tarihinde kabul edilmiş ve 3 Nisan 2011 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

    Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruda çevre hakkı hangi hak kapsamında değerlendirilir?

    Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruda çevre hakkı, genellikle özel hayata saygı hakkı, adil yargılanma hakkı ve mülkiyet hakkı kapsamında değerlendirilir. Özel hayata saygı hakkı kapsamında, çevreye ilişkin bir faaliyetin bireylerin fiziksel ve psikolojik bütünlüğünü bozması veya özel veya aile hayatları ile konutları açısından somut olarak zararlı bir etki doğurması durumunda başvurular incelenir. Adil yargılanma hakkı kapsamında, çevresel etki sebebiyle derece mahkemelerinde açılan davalardan kaynaklı başvurular ele alınır. Mülkiyet hakkı kapsamında, çevreye etki eden bir faaliyetin mülkiyet hakkına müdahalede bulunması halinde yapılan başvurular değerlendirilir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi, AİHM içtihatlarına paralel olarak, çevre hakkına ilişkin başvuruları, sözleşmede korunan diğer temel haklar kapsamına sokarak da koruma sağlar.