• Buradasın

    1960-1980 arası dönemde temel hak ve ödevler hangi ilkeye göre düzenlenmiştir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    1960-1980 arası dönemde temel hak ve ödevler, sosyal devlet ilkesi ve insan haklarına dayalı devlet anlayışı doğrultusunda düzenlenmiştir 245.
    • Sosyal devlet ilkesi, 1961 Anayasası ile anayasada yer bulmuş ve devlete sosyal haklar konusunda görevler yüklemiştir 24. Bu dönemde çalışma hakkı, zorla çalıştırma yasağı, dinlenme hakkı, ücrette adalet sağlanması, sosyal güvenlik, sağlık, konut ve öğretim hakkı gibi sosyal haklar anayasal güvence altına alınmıştır 2.
    • İnsan haklarına dayalı devlet anlayışı, 1961 Anayasası'nın 2. maddesinde devletin "ulusal, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti" olarak tanımlanmasıyla ifade edilmiştir 25. Bu anlayış, temel hak ve özgürlüklerin garanti altına alınmasını ve bireyin ön planda tutulmasını öngörmüştür 4.
    1982 Anayasası'nda ise "insan haklarına dayalı" ifadesi "insan haklarına saygılı" olarak değiştirilmiş ve toplum huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde bu haklara saygı gösterileceği belirtilmiştir 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    1924 ve 1982 anayasası arasındaki farklar nelerdir?

    1924 ve 1982 anayasaları arasındaki bazı farklar şunlardır: Kuvvetler Ayrılığı: 1924 Anayasası'nda kuvvetler birliği ve görevler ayrılığı, 1982 Anayasası'nda ise yürütmenin hem yetki hem de görev olarak nitelendirilmesi sistemi kabul edilmiştir. Değişiklik Prosedürü: 1924 Anayasası'nda anayasanın değişikliği konusu ayrıntılı prosedürlere bağlanmışken, 1982 Anayasası'nda anayasa değişikliği Cumhurbaşkanlığı onayı şartına tabi tutulmuştur. Siyasi Partiler: 1924 Anayasası'nda siyasi partilerin yan kuruluşları yasaklanmamışken, 1982 Anayasası'nda siyasi partilerin kadın ve gençlik kolu gibi yan kuruluşlar oluşturması yasaklanmıştır. Seçim Dönemi: 1924 Anayasası'nda seçim dönemi 5 yıla çıkarılmamışken, 1982 Anayasası'nda seçim dönemi 5 yıla çıkarılmıştır. Yüksek Mahkemeler: 1924 Anayasası yüksek mahkemeleri düzenlememişken, 1982 Anayasası'nda Anayasa Mahkemesi kurulmuştur. Temel Haklar: 1982 Anayasası, 1961 Anayasası'na göre sosyo-ekonomik konulara daha az değinmiş ve haklarda sınırlamalara gitmiştir.

    Anayasanın 41 ve 42 maddeleri sosyal ve ekonomik hak ve ödevler nelerdir?

    Anayasanın 41. ve 42. maddeleri, sosyal ve ekonomik hak ve ödevler kapsamında şu düzenlemeleri içerir: Madde 41: Aile, Türk toplumunun temelidir ve eşler arasında eşitliğe dayanır. Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması için gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar. Her çocuk, korunma ve bakımdan yararlanma hakkına sahiptir. Madde 42: Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilere burs ve diğer yardımları sağlar. Devlet, özel eğitime ihtiyacı olanları topluma kazandırıcı tedbirler alır. Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri ve inkılapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır.

    1961 ve 1982 anayasasında temel haklar ve ödevler hangi ilkeye göre düzenlenmiştir?

    1961 ve 1982 anayasalarında temel haklar ve ödevler, Jellinek’in negatif statü hakları, pozitif statü hakları ve aktif statü hakları sınıflandırmasına göre düzenlenmiştir. Negatif statü hakları: Devletin müdahalesinin kabul edilmediği temel haklar ve hürriyetlerdir. Pozitif statü hakları: Devletin pozitif yükümlülüklerini içeren haklardır. Aktif statü hakları: Bireylerin devlet yönetimine katılmasını ve siyasi faaliyette bulunmalarını sağlayan haklardır. 1961 Anayasası'nda temel haklar ve ödevler, devletin temel amacının insan haklarını gerçekleştirmek olduğu ilkesiyle düzenlenmiştir. 1982 Anayasası'nda ise temel hak ve özgürlükler, "kişinin topluma, ailesine ve diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını" da içerecek şekilde düzenlenmiştir.

    Temel hak ve özgürlükler ne zaman kısıtlanabilir?

    Temel hak ve özgürlükler, yalnızca kanunla ve belirli sebeplere bağlı olarak kısıtlanabilir. Bu sebepler arasında şunlar yer alır: Kamu yararı; Kamu düzeni; Milli güvenlik; Genel sağlık; Genel ahlak. Ayrıca, savaş, seferberlik, sıkıyönetim veya olağanüstü haller gibi özel durumlarda da temel hak ve özgürlükler kısıtlanabilir, ancak bu durumda da milletlerarası hukuktan doğan yükümlülüklerin ihlal edilmemesi gerekir. Özlerine dokunulmaksızın yapılan kısıtlamalar kabul edilebilir.

    Seçme seçilme hakkı hangi hak kapsamında değerlendirilir?

    Seçme ve seçilme hakkı, siyasi haklar kapsamında değerlendirilir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 67. maddesi, seçme, seçilme ve siyasi faaliyette bulunma haklarını düzenler.

    Cumhuriyetten önce ve sonra temel haklar nelerdir?

    Cumhuriyetten önce ve sonra temel haklar şu şekilde farklılık göstermiştir: Cumhuriyetten Önce: 1. Yaşama Hakkı: Can güvenliği, herhangi bir yetkili ağızdan çıkacak söz ile sonlandırılabilirdi. 2. Sağlık Hakkı: Sağlık Bakanlığı henüz kurulmamıştı, sağlık hizmeti sınırlı idi. 3. Eğitim Hakkı: Okuma ve yazma belirli bir zümreye özeldi. 4. Kadın Hakları: Kadınlar toplumda erkeklerle eşit koşullara sahip değildi. 5. Düşünce Özgürlüğü: Düşüncelerin özgürce ifade edilmesi kısıtlıydı. Cumhuriyetten Sonra: 1. Yaşama Hakkı: Yaşama hakkı Anayasal güvence altına alındı. 2. Sağlık Hakkı: Tüm vatandaşlara sağlık hizmetinden yararlanma hakkı verildi. 3. Eğitim Hakkı: Okuma ve yazma tüm ulusa yayıldı, eğitim hakkı eşit hale geldi. 4. Kadın Hakları: Kadınlara seçme ve seçilme hakkı tanındı, bu hak Fransa, İtalya, İsviçre'den önce verildi. 5. Düşünce Özgürlüğü: Farklı düşüncelerin özgürce ifade edilebilmesi ve toplanması özgürlüğü getirildi.

    1982 Anayasası'nın temel ilkeleri nelerdir?

    1982 Anayasası'nın temel ilkeleri şunlardır: Devletin Şekli: Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir. Cumhuriyetin Nitelikleri: Türkiye Cumhuriyeti, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletidir. Devletin Bütünlüğü: Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür. Değiştirilemeyecek Hükümler: Anayasanın 1. maddesindeki devletin şeklinin Cumhuriyet olduğu hükmü ve 2. maddesindeki Cumhuriyetin nitelikleri değiştirilemez. Egemenlik: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Yasama Yetkisi: Yasama yetkisi Türk milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir ve bu yetki devredilemez. Yürütme Yetkisi: Yürütme yetkisi ve görevi, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından, Anayasaya ve kanunlara uygun olarak kullanılır. Yargı Yetkisi: Yargı yetkisi, Türk milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır. Kanun Önünde Eşitlik: Herkes, kanun önünde eşittir ve hiçbir kişiye, aileye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz.