• Buradasın

    Zahid bize tan eyleme kimin için yazıldı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    "Zahid Bizi Tan Eyleme" deyişi, dini inançları nedeniyle eleştirilen ve ehl-i sünnet olduğu için idam edilecek olan Hamzevilerin ölüme giderken söyledikleri bir yapıt olarak kabul edilir 14.
    Eser, Bezcizade Mehmet Muhyiddin (Muhyi) tarafından kaleme alınmıştır ve Bektaşi nefesi olarak geçmektedir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Zahit bize tan eyleme kim yazdı?

    "Zahid Bizi Tan Eyleme" deyişi, Muhyi (Bezcizade Mehmet Muhyiddin) tarafından kaleme alınmıştır.

    Zahit bizi tan eyleme ne anlama gelir?

    "Zahit bizi tan eyleme" ifadesi, "zahit" (dinin buyruklarını yerine getiren kişi) tarafından "tan eyleme" (ayıplama, kınama) anlamına gelir. Bu deyiş, dini inançları nedeniyle eleştirilen ve idam edilecek olan Hamzevilerin ölüme giderken söyledikleri bir eser olarak kabul edilir. Deyişin bazı dizelerinin anlamları: "Hak ismin okur dilimiz, sakın efsane söyleme". "Sayılmayız parmağ ile, tükenmeyiz kırmağ ile". "Usludan yeğdir delimiz". Deyiş, nefes, ilahi, ağıt veya türkü olarak değerlendirilebilir, ancak tasavvufi bir yönü olduğundan "türkü" olarak adlandırılmaması gerekir.

    Zahit bize tan eyleme kimin bestesi?

    "Zahit Bizi Tan Eyleme" eserinin bestecisi bilinmemektedir. Sözleri, Muhyi olarak da bilinen Bezcizade Mehmet Muhyiddin'e ait olan eser, Bektaşi nefesi olarak geçmektedir.

    Zahit Bizi Tan Eyleme hikayesi nedir?

    "Zahid Bizi Tan Eyleme" deyişi, dini inançları nedeniyle eleştirilen ve idam edilecek olan Hamzevilerin ölüme giderken söyledikleri bir yapıt olarak kabul edilir. Eser, Bezcizade Mehmet Muhyiddin (Muhyi) tarafından kaleme alınmış olup, Bektaşi nefesi olarak bilinmektedir. Deyişin hikayesi, Abdullah Gökpınarlı'nın "Melamilik ve Melamiler" adlı eserinde, Hamzevilerin zincirlerle bağlı olarak Tuzla deresine atılmak üzere götürüldükleri sırada hep beraber bu deyişi söyledikleri rivayet edilerek anlatılmıştır. Deyiş, aynı zamanda Kadızâdeliler olarak bilinen, tasavvuf ehline karşı düşmanca tutum sergileyen bir gruba yönelik bir tepki olarak da değerlendirilmektedir. Deyişin temel mesajı, "zahid" (Allah korkusu taşıyan kişi) tarafından ayıplanmama ve dini açıdan yargılanmama isteğidir.