• Buradasın

    Üstbilişsel düşünme ve üst düzey düşünme arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Üstbilişsel düşünme ve üst düzey düşünme kavramları birbiriyle ilişkili ancak farklı anlamlara sahiptir:
    • Üstbilişsel düşünme, kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesidir 24. Üstbiliş, üç ana bileşenden oluşur:
      • Üstbilişsel bilgi: Bireyin kendi bilişsel süreçleri hakkındaki inançları 4.
      • Üstbilişsel deneyimler: Bilişsel süreçlerin yorumlanması 4.
      • Üstbilişsel kontrol stratejileri: Bilişsel sistemlerin kontrolü için kullanılan stratejiler 4.
    • Üst düzey düşünme, eleştirel, mantıksal, yansıtıcı, üstbilişsel ve yaratıcı düşünme gibi daha karmaşık düşünme becerilerini ifade eder 135. Bu beceriler, genellikle belirsizlikler veya ikilemlerle karşılaşıldığında devreye girer ve daha alt düzey becerilere dayanır 3.
    Dolayısıyla, üstbilişsel düşünme, üst düzey düşünmenin bir bileşeni olarak değerlendirilebilir.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Eleştirel düşünme biçimine üstün gelebilecek bazı düşünme biçimleri nelerdir?

    Eleştirel düşünme biçimine üstün gelebilecek bazı düşünme biçimleri şunlardır: Yaratıcı düşünme. Sezgisel düşünme. Yetkeci (otoriteye dayalı) düşünme. Gerçekçi (realist) düşünme. İdealist düşünme. İstatistiksel düşünme. Çözümsel (analitik) düşünme. Ayrıca, eleştirel düşünme, mantıksal düşünme, deneysel (ampirik) düşünme ve kuşkucu düşünme gibi düşünme biçimlerini de içerir. Düşünme biçimleri, kişisel özellikler ve duruma göre değişiklik gösterebilir.

    Bilişsel yaklaşım nedir?

    Bilişsel yaklaşım, insan zihni ve bilişsel süreçleri anlamaya odaklanan bir psikolojik yaklaşımdır. Temel özellikleri: - İçsel süreçlere odaklanma: Düşünce süreçleri ve içsel temsiller incelenir. - Bilgi işleme modeli: Zihinsel süreçler, bir bilgi işleme sistemi olarak ele alınır. - Dikkat ve bellek: Bilginin nasıl dikkate alındığı, kodlandığı, depolandığı ve geri çağrıldığı araştırılır. - Problem çözme: İnsanların nasıl problem çözdüğü ve kararlar verdiği incelenir. - Dil ve düşünce ilişkisi: Dil, düşünme süreçlerini etkileyen bir araç olarak görülür. - Bilişsel gelişim: Çocukların zihinsel süreçlerinin nasıl geliştiği ve değiştiği incelenir. Bilişsel yaklaşım, psikolojinin birçok alanında, öğrenme, terapi ve zihinsel bozukluklar gibi konularda uygulanır.

    Biliş ve bilişsel ne demek?

    Biliş ve bilişsel terimleri, zihinsel süreçleri ifade eder. - Biliş (cognition), dikkat, bellek, dil kullanma ve anlama, öğrenme, değerlendirme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel yetileri kapsayan bilimsel bir terimdir. - Bilişsel (cognitive), biliş ile ilgili anlamına gelir ve bu alanda çalışan bilim dalına bilişsel bilim denir.

    Üstbiliş farkındalığı nedir?

    Üstbiliş farkındalığı, kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesidir. Üstbiliş kavramının temel bileşenleri şunlardır: Üstbilişsel bilgi: Bireyin bilişsel süreçleri hakkındaki inançları. Üstbilişsel deneyimler: Bilişsel süreçlerin yorumlanması. Üstbilişsel kontrol stratejileri: Bilişsel sistemleri kontrol etmek için kullanılan stratejiler. Üstbiliş farkındalığı, bireyin neyi bilip neyi bilmediğini anlamasına, öğrenme stratejilerini etkili bir şekilde kullanmasına ve kendi öğrenmesini izlemesine yardımcı olur.

    Üst düzey bilişsel beceriler nelerdir?

    Üst düzey bilişsel beceriler, Bloom'un taksonomisine göre altı ana kategoriye ayrılır: 1. Bilgi: Bilginin hatırlanması veya anlaşılması. 2. Kavrama: Anlama, çevirme, başka sözcüklerle anlatma veya yorumlama yeteneği. 3. Uygulama: Bilgiyi kullanma ve bir ortamdan diğerine transfer etme. 4. Analiz: Ayrıntıları saptama ve bir durumun veya bilginin parçalarını ayrıştırma ve bulma. 5. Sentez: Büyük resmi oluşturmak için parçaları birleştirme. 6. Değerlendirme: Bir değeri veya bilgiyi uygun kriterler kullanarak sorgulama. Ayrıca, üstbilişsel beceriler de üst düzey bilişsel beceriler arasında yer alır ve bu beceriler, kişinin kendi düşüncelerini fark etmesi ve zihinsel süreçleri kontrol edebilmesi ile ilgilidir.

    Düşünme becerileri eğitimi ne işe yarar?

    Düşünme becerileri eğitimi, bireylerin zihinsel yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur ve şu faydaları sağlar: Karar verme yeteneği: Düşünmeyi öğrenen bireyler, karar verme süreçlerinde daha bilinçli ve mantıklı adımlar atar. Problem çözme kapasitesi: Karşılaşılan problemlere farklı açılardan bakabilme yeteneği kazandırır. Eleştirel bakış açısı: Birey, aldığı bilgiyi sorgular ve eleştirir, bu da yanıltıcı bilgilere karşı korunma ve doğru bilgiye ulaşma kapasitesini artırır. Yenilikçilik: Düşünen bireyler, toplumun karşılaştığı sorunlara yaratıcı çözümler üretebilir. Bireyler arası anlayış: Farklı düşüncelere sahip bireylerin bir araya gelmesi, toplumun daha toleranslı ve anlayışlı olmasını teşvik eder. Ayrıca, düşünme becerileri eğitimi, öğrencilerin akademik süreçlerinde ihtiyaç duydukları sözel, sayısal, dil gelişimi, problem çözme, anlama ve kavrama gibi temel becerileri de geliştirir.

    Bilişsel ne anlama gelir?

    Bilişsel, biliş ile ilgili anlamına gelir. Biliş, bilmek, anlamak, algılamak, farkında olmak demektir. Bilişsellik, aralarında dikkat, bellek, dil kullanma ve anlama, öğrenme, değerlendirme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel yetileri oluşturan bir kümeyi tanımlamada kullanılan bilimsel bir terimdir. Bu kavram, psikoloji, felsefe, dilbilim ve bilişim bilimi gibi çeşitli bilimsel disiplinler tarafından incelenir.