• Buradasın

    Üniversite öğrencilerinin madde kullanımına yönelik farkındalık ölçeği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Üniversite öğrencilerinin madde kullanımına yönelik farkındalık ölçeği, üniversite çağındaki bireylerin madde bağımlılığı konusundaki farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilmiş bir ölçme aracıdır 135.
    Bu ölçek, 2021 yılında Zafer Yıldız ve Ahmet Sel tarafından geliştirilmiştir 35. Ölçeğin geliştirilmesi için öncelikle 70 soruluk bir madde havuzu oluşturulmuş ve bu havuz alanında uzman 20 kişiye gönderilmiştir 35. Uzman görüşleri doğrultusunda yapılan değerlendirmeler sonucunda 57 soruluk bir taslak anket hazırlanmıştır 35. Bu anket, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi'nde öğrenim gören 1031 öğrenciye uygulanmıştır 35.
    Ölçeğin geçerliliği ve güvenilirliği, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile test edilmiştir 35. Analizler sonucunda, toplam varyansın %48'ini açıklayan 5 faktör ve 28 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir 35. Ölçeğin Cronbach α değeri 0,880 olarak bulunmuştur 35.
    Bu ölçek, üniversite öğrencilerinin madde kullanımına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir araç olarak kabul edilmektedir 35.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Farkındalık ölçeği nasıl değerlendirilir?

    Farkındalık ölçeklerinin değerlendirilmesi, geçerlilik ve güvenilirlik analizleriyle yapılır. Geçerlilik analizleri: Yapı geçerliliği. Kapsam geçerliliği. Güvenilirlik analizleri: Cronbach's Alpha. İki yarı test güvenirliği. Madde toplam puan korelasyonları. Ayrıca, ölçeklerin değerlendirilmesinde test-tekrar test yöntemi de kullanılabilir. Örnek olarak, "Anlamlı Öğrenme Öz-Farkındalık Ölçeği" ve "Bilinçli Farkındalık Ölçeği Ergen Formu" verilebilir.

    Madde bağımlılığı farkındalık ölçeği'nin ve madde bağımlılığı bilgi testi'nin erişkinlerde geçerlilik ve güvenirliği nedir?

    Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği (MBFÖ) ve Madde Bağımlılığı Bilgi Testi (MBTT)'nin erişkinlerde geçerlilik ve güvenirliği şu şekilde özetlenebilir: Geçerlilik: MBFÖ'nün doğrulayıcı faktör analizinde, tüm boyutlardaki maddelerin faktör yüklerinin t değerlerinin p<0,01 düzeyinde anlamlı olduğu ve madde güvenirlikleri R2 değerlerinin kabul edilebilir düzeyde yüksek olduğu gözlemlenmiştir. MBTT'nin ölçüt geçerliğinde, test puanları ile farkındalık ölçeği toplam puanları arasındaki korelasyon katsayıları 0,320 ile 0,463 arasında değişmiş ve tüm korelasyonlar p>0,01 düzeyinde anlamlı ve yüksek bulunmuştur. Güvenirlik: MBFÖ'nün tümü ve alt boyutlar için Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları (α=0,862) oldukça yeterli bulunmuştur. Testin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı KR-20=0,85 ve KR-21 değeri ise 0,83 olarak elde edilmiştir. Bu bulgular, MBFÖ ve MBTT'nin erişkin bireylerin farkındalık ve bilgi düzeylerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir araçlar olduğunu göstermektedir.

    Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği kaç maddeden oluşur?

    Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği (MBFÖ), 27 maddeden oluşmaktadır.

    Madde bağımlılığı farkındalık ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?

    Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, ortaöğretim öğrencilerinin madde bağımlılığı konusundaki farkındalıklarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme araştırmasıdır. Çalışmanın aşamaları: 1. Madde Havuzu Oluşturma: Alan yazın taraması yapılarak benzer ölçekler incelenmiş ve 45 maddelik bir havuz oluşturulmuştur. 2. Uzman Görüşü: Maddeler, PDR ve tıp alanında uzman iki öğretim üyesi tarafından değerlendirilmiştir. 3. Uygulama: 5'li Likert tipinde hazırlanan taslak ölçek, Erzurum'daki bir ortaöğretim kurumunun 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında öğrenim gören 230 öğrenciye uygulanmıştır. 4. Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri: Madde analizi, açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Sonuçlar: Ölçek, toplam varyansın %43.99'unu açıklayan dört faktörlü bir yapıya sahip olup, geçerlik ve güvenirlik kriterlerini karşılamıştır.