• Buradasın

    Riskli bölgelerde yapılan yol tünel veya baraj çalışmalarının sebep olduğu afet nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Riskli bölgelerde yapılan yol, tünel veya baraj çalışmaları, heyelan gibi doğal afetlerin tetiklenmesine neden olabilir 23.
    Heyelan, yamaçtaki toprak ve taşların bulunduğu kısımdan sıyrılarak aşağı doğru hareket etmesi sonucu meydana gelen bir doğa olayıdır 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Afet risk azaltma planı nedir?

    Afet risk azaltma planı, afetlerin neden olabileceği fiziksel, sosyal, ekonomik, çevresel, psikolojik zarar ve kayıpları önlemek veya etkilerini en aza indirmek amacıyla hazırlanan ulusal bir plandır. Türkiye'de bu plan, 2022 ile 2030 yıllarını kapsayan Türkiye Afet Risk Azaltma Planı (TARAP) olarak AFAD koordinasyonunda hazırlanmıştır. TARAP'ın bazı amaçları: Afet öncesinde hazırlanarak uygulanması gereken afet risk azaltma çalışmalarının temel prensiplerini belirlemek. Dayanıklı, güvenli, hazırlıklı, sürdürülebilir, afete dirençli yaşam çevreleri oluşturmak. Plan, aşağıdaki kurum ve kuruluşları kapsar: Kamu kurum ve kuruluşları. Yerel yönetimler. Özel sektör. Sivil toplum kuruluşları. Üniversiteler. Gerçek kişiler.

    Afet riski olan bölgelerde hangi yapılar yapılmamalıdır?

    Afet riski olan bölgelerde yapılmaması gereken yapılar şunlardır: Plansız ve düzensiz yapılar: Jeolojik açıdan sakıncalı alanlar üzerinde yapılan yapılar risk taşır. Ahşap yapılar: Ahşap evler, yangın gibi afetlerde hızla yanabilir. Mühendislik hizmeti almamış yapılar: Denetimsiz ve kaçak yapılar risk oluşturur. Taşıyıcı sistemi ile oynanmış yapılar: Kolon ve kirişlerin kesilmesi veya projede öngörülmeyen eklemeler yapılması yapıların dayanıklılığını azaltır. Dere yatakları ve vadi tabanlarına yapılan yapılar: Bu bölgeler su baskını ve heyelan riski taşır. Yanıcı, patlayıcı ve kirletici maddelerin depolandığı yapılar: Bu tür yerler iskan alanlarıyla iç içe olmamalıdır. Ayrıca, afet riski olan bölgelerde yapıların zemin özelliklerini dikkate almadan yapılması da risk oluşturur.

    Karayolu ulaşımının etkileri nelerdir coğrafya?

    Karayolu ulaşımının coğrafya üzerindeki etkileri şunlardır: 1. Ekonomik Faaliyetler: Karayolu ulaşımı, sanayi bölgelerinin çevresinde gelişmiş karayolu ve demiryolu hatlarının görülmesiyle ekonomik faaliyetlerin yoğunlaştığı bölgelerde daha fazladır. 2. Coğrafi Özellikler: Dağlık ve engebeli araziler, ulaşımın zorluğunu artırarak karayolu ve demiryolu gibi ulaşım ağlarının gelişimini kısıtlayabilir. 3. Nüfus Yoğunluğu ve Yerleşim Yapısı: Nüfus yoğunluğunun fazla olduğu bölgelerde ulaşım sistemleri genellikle daha gelişmiştir. 4. Çevresel Etkiler: Karayolu taşımacılığı, fosil yakıt kullanımından kaynaklanan sera gazı emisyonlarını artırarak hava kirliliği ve gürültü gibi çevresel sorunlara yol açar. 5. Doğal Koyların Kullanımı: Denizyollarında, hinterlandı geniş olan doğal koylar, ulaşım için büyük önem taşır.

    Baraj yıkılması neden olur?

    Baraj yıkılması çeşitli nedenlerle meydana gelebilir: 1. Dolusavak kapasitesinin yetersizliği: Aşırı yağışlar veya ani kar erimeleri sırasında mevcut su deşarj kapasitesi yetersiz kaldığında, baraj gövdesinde aşınma ve yıkılma riski artar. 2. Temel hataları: Temeldeki yanlış iyileştirmeler veya tasarım hataları, farklı oturmalar, çatlaklar ve su sızıntıları gibi sorunlara yol açabilir. 3. Borulanma: Baraj gövdesinde sızan suların ince malzemeyi taşıması sonucu oluşan boşluklar, suyun kontrolsüz şekilde geçmesine ve zamanla genişleyerek yıkılmaya neden olur. 4. Deprem ve heyelanlar: Sismik aktivitenin yüksek olduğu bölgelerde, zemin sıvılaşması ve heyelan gibi doğal afetler baraj yapısını zayıflatabilir. 5. İnsan veya bilgisayar hataları: Bakım ve onarım çalışmalarındaki ihmaller veya hatalı tasarımlar da yıkılmaya katkıda bulunabilir.

    Barajlar neden tehlikeli?

    Barajlar, çeşitli nedenlerle tehlikeli olabilir: 1. Ekosistemin Bozulması: Barajlar, suyun akışını engelleyerek ekosistemdeki dengeyi bozar, tortuların birikmesine ve ırmaktaki canlılığın ölmesine yol açar. 2. Biyolojik Çeşitliliğin Azalması: Balıklar ve diğer su canlıları, göç yollarını kaybederek soy tükenmesiyle karşı karşıya kalır. 3. Sera Gazı Emisyonu: Barajların yapımı ve su altındaki ormanın çürümesi, metan gibi güçlü sera gazlarının salınımına neden olur, bu da iklim değişikliğini hızlandırır. 4. Su Kalitesinin Düşmesi: Barajlarda biriken gübreler ve kanalizasyon suları, alglerin artmasına ve suyun asidik hale gelmesine yol açar. 5. Boğulma Riski: Baraj ve sulama kanallarına girmek, derin ve engebeli zemin yapısı nedeniyle boğulma tehlikesi taşır.

    Baraj ve yol çalışmaları heyelana neden olur mu?

    Evet, baraj ve yol çalışmaları heyelana neden olabilir. Heyelan oluşumunda etkili olan faktörlerden biri, yamaç denge profilinin bozulmasıdır.

    Afet risk yönetimi nedir?

    Afet risk yönetimi, ülke, bölge, kent veya yerleşme birimi ölçeğinde tehlike ve riskin belirlenmesi, analizi, riskin azaltılabilmesi için imkân, kaynak ve önceliklerin belirlenmesi, politika ve stratejik plan ve eylem planlarının hazırlanması ve yaşama geçirilmesi sürecidir. Afet risk yönetimi, afetlerin kötü etkilerinden kaçınmayı ve onları azaltmayı hedefler. Bu süreçte: Risk analizi yapılır. Hasar düzeyi belirlenir. Önlemler alınır. Afet risk yönetiminin temel amaçları arasında: Can ve mal kaybına yol açabilecek riskleri minimum seviyeye indirmek; Afetlerden birinci derecede zarar görenleri kurtarmak; Afet sonrasında hayatı normalinden daha iyi bir şekle dönüştürmek; İş sürekliliğini, hizmetlerin devamını ve sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak yer alır. Afet risk yönetimi, afetlerin gerçekleşmesinden önceki faaliyetleri kapsarken, afetler gerçekleştikten sonraki çalışmalar afet kriz yönetimi olarak adlandırılır.