• Buradasın

    Özel eğitim öğretmenliğinin gelişimi nasıl olmuştur?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim öğretmenliğinin gelişimi şu şekilde özetlenebilir:
    • Cumhuriyet öncesi: Osmanlı döneminde bimarhaneler kurulmuştur 1.
    • Cumhuriyet sonrası: 1955'te Rehberlik Araştırma Merkezi'nin temelleri atılmış, 1965'te Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde özel eğitim bölümü kurulmuştur 1.
    • 1978-1979: Özel eğitim öğretmenliği sertifika programı ile sınıf öğretmenlerine yeterlilik kazandırılmaya çalışılmıştır 1.
    • 1982: Özel eğitim bölümü ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler bölümü birleştirilmiştir 1.
    • 2016: Zihinsel Engelliler, İşitme Engelliler, Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programları, yapılan düzenleme ile tek bir lisans programı olarak birleştirilmiş ve "Özel Eğitim Öğretmenliği" olarak adlandırılmıştır 15.
    Özel eğitim öğretmenliği, 2006'dan itibaren tüm öğretmenliklerde zorunlu ders haline gelmiştir 1.

    Konuyla ilgili materyaller

    Kaç çeşit özel eğitim ihtiyacı vardır?

    Özel eğitim ihtiyacı çeşitli alanlarda ortaya çıkabilir ve farklı türleri vardır. İşte bazıları: 1. Zihinsel Yetersizlik: Hafif, orta veya ağır seviyede zihinsel yetersizliği olan bireyler. 2. Öğrenme Güçlüğü: Disleksi, diskalkuli, disgrafi gibi okuma, yazma ve matematikle ilgili zorluk yaşayanlar. 3. Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), otizm spektrum bozukluğu. 4. Fiziksel Engel: Omurilik felci, kas distrofisi gibi nedenlerle hareket kısıtlılığı yaşayanlar. 5. İşitme ve Görme Engeli: İşitme veya görme kaybı olan bireyler. 6. Dil ve Konuşma Bozukluğu: Kekemelik, artikülasyon sorunları gibi konuşma güçlüğü çekenler. 7. Üstün Yetenek: Akademik, sanatsal veya liderlik alanında yaşıtlarından ileri düzeyde gelişmiş bireyler. Bu ihtiyaçlar, bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP) ile karşılanır.

    Özel eğitim dersinde neler işlenir?

    Özel eğitim dersinde işlenen konular şunlardır: 1. Yapılandırılmış Öğrenme Ortamları: Tahmin edilebilir rutinler ve net beklentiler oluşturmak. 2. Görsel Destekler: Anlayışı ve iletişimi geliştirmek için görsel programlar, ipuçları ve iletişim panoları kullanmak. 3. Sosyal Beceri Eğitimi: Rol yapma ve sosyal hikayeler yoluyla sosyal etkileşim becerilerinin öğretilmesi. 4. Davranışsal Müdahaleler: Zorluklarla başa çıkmak için olumlu pekiştirme ve davranış değiştirme tekniklerinin uygulanması. 5. Duyusal Bütünleme: Öğrencilerin duyusal hassasiyetleri yönetmelerine yardımcı olacak duyu dostu alanlar ve aktiviteler sağlamak. 6. Akademik Beceriler ve Dil Gelişimi: Farklılaştırılmış öğretim ve dil açısından zengin etkinlikler ile eğitim materyallerinin uyarlanması. 7. Duygusal Gelişim ve Düzenleme: Duygu tanımlama, başa çıkma stratejileri ve olumlu pekiştirme teknikleri. 8. Öz Bakım ve Bağımsızlık Becerileri: Günlük yaşam becerileri ve fonksiyonel becerilerin öğretilmesi. Ayrıca, özel eğitim derslerinde beden eğitimi ve mesleki eğitim gibi alanlara da yer verilebilir.

    Dünyada özel eğitim ne zaman başladı?

    Dünyada özel eğitimin sistematik olarak başlaması 18. ve 19. yüzyıllarda gerçekleşmiştir.

    Özel eğitim okul öncesi öğretmeni ne iş yapar?

    Özel eğitim okul öncesi öğretmeninin temel görevleri şunlardır: Eğitim programları hazırlama: Çocukların yaş gruplarına uygun eğitim programlarını planlamak. Gelişim takibi: Çocukların sosyal, duygusal, zihinsel ve fiziksel gelişimlerini takip etmek. Oyun ve etkinlikler: Oyun ve etkinlikler aracılığıyla çocukların öğrenmelerini desteklemek. Aile ile iletişim: Ailelerle iş birliği yaparak çocuk gelişimini desteklemek. Materyal kullanımı: Çocukların yaşına ve eğilimlerine uygun öğretim materyallerini kullanmak. Öz bakım desteği: Çocukların öz bakım becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak. Raporlama: Çocukların ilerlemesini ve gelişimini düzenli olarak raporlamak. Özel eğitim okul öncesi öğretmenleri, devlet anaokulları, özel anaokulları, kreşler, çocuk gelişimi merkezleri ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilir.

    Özel Eğitim Öğretmenliği zor bir bölüm mü?

    Özel eğitim öğretmenliği, diğer öğretmenlik branşlarına göre daha fazla sabır ve özveri gerektirir. Özel eğitim öğretmenlerinin karşılaştığı bazı zorluklar şunlardır: Öğrencilere bir harf veya davranışı öğretme süreci. Veli desteği eksikliği. Malzeme ve materyal yükü. Okul dışı zaman alma. Ancak, özel eğitim öğretmenliği aynı zamanda manevi haz veren ve tatmin edici bir meslek olarak da görülebilir. Özel eğitim öğretmenliğinin zorluk derecesi, kişinin mesleki özelliklerine ve bakış açısına göre değişebilir.

    Özel eğitim öğretmenliği hangi tarihte kuruldu?

    Özel eğitim öğretmenliği, Türkiye'de ilk kez 1982 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde "Özel Eğitim Bilim Dalı" olarak kurulmuştur. 1989 yılında Fakülte bünyesinde "Özel Eğitim Bölümü" kurulmuş ve "Özel Eğitim Öğretmenliği" lisans programı başlatılmıştır. 2016-2017 eğitim-öğretim yılından itibaren ise "Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı" adı altında yeniden yapılandırılmıştır.
    A warm, sunlit classroom in Turkey with a diverse group of children—some using wheelchairs, others with hearing aids or sensory tools—engaged in activities while a smiling teacher gently guides them.

    Özel eğitim kimlere verilir?

    Özel eğitim, bireysel özellikleri ve yeterlilikleri yaşıtlarından farklı olan bireylere verilir. Bu bireyler arasında şunlar bulunur: Zihinsel yetersizlik. İşitme yetersizliği. Görme yetersizliği. Ortopedik yetersizlik. Dil ve konuşma güçlüğü. Özel öğrenme güçlüğü (disleksi, disgrafi, diskalkuli). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB). Otizm. Süreğen hastalıklar. Üstün veya özel yetenekliler. Ayrıca, göçmen veya mülteci konumda olup dil ve sosyal uyum sorunu yaşayan bireylere de özel eğitim destek hizmetleri sunulabilir.