• Buradasın

    Öğretmen yetiştirme sisteminde merkeziyetçi bir yapı oluşmuş ancak pedagojik formasyon programlarının genişletilmesi gibi değişikliklerle eğitim fakültelerinin rolü zaman içinde yeniden şekillenmiştir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğretmen yetiştirme sisteminde merkeziyetçi bir yapı oluşmuş, ancak pedagojik formasyon programlarının genişletilmesi gibi değişikliklerle eğitim fakültelerinin rolü zaman içinde yeniden şekillenmiştir.
    Bazı önemli değişiklikler:
    • 1982 Yeniden Yapılanma: Eğitim fakülteleri, öğretmen yetiştirme işlevini üstlenmiştir 14.
    • 1997 Yeniden Yapılandırma: Eğitim fakültelerinde yan dal uygulaması başlatılmış, öğretmenlerin birden fazla alanın derslerini öğretebilmesi hedeflenmiştir 1.
    • 2022 Öğretmenlik Meslek Kanunu: Millî Eğitim Akademisi kurularak, eğitim fakültesi mezunlarının yaklaşık 1,5-2 yıl sürecek bir hazırlık eğitimine tabi tutulması kararlaştırılmıştır 3.
    • 2020 Pedagojik Formasyon Değişikliği: YÖK, pedagojik formasyon sürecini lisansüstü programa dönüştürme girişimleri başlatmıştır 3.
    Bu değişiklikler, eğitim fakültelerinin öğretmen yetiştirme sürecindeki rolünü yeniden tanımlamış ve merkeziyetçi bir yapı oluşturmuştur 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Öğretmen yetiştirme süreçlerindeki istikrarsızlıklar ve eğitim fakültelerinin nitelik sorunları mesleğin profesyonellik düzeyini zayıflatmaktadır.

    Öğretmen yetiştirme süreçlerindeki istikrarsızlıklar ve eğitim fakültelerinin nitelik sorunları, mesleğin profesyonellik düzeyini zayıflatmaktadır. Bu durum, çeşitli nedenlerle ortaya çıkmaktadır: 1. Atama Politikaları: Eğitim fakülteleri dışında öğretmenlik sertifikası alan kişilerin atanması, öğretmenliğin meslekleşmesini engellemekte ve mesleğin saygınlığını olumsuz etkilemektedir. 2. Program Eksiklikleri: Eğitim fakültelerinde uygulanan öğretmenlik formasyonu dersleri hem içerik hem de süre olarak yetersiz kalmaktadır. 3. Öğretim Elemanı Yetersizliği: Eğitim fakültelerinde yeterli sayıda ve nitelikte öğretim elemanı bulunmaması, öğretmen adaylarının yeterli eğitimi almasını engellemektedir. 4. Kaynak İsrafı: Eğitim fakülteleri ile fen-edebiyat fakülteleri arasında tekrarların olması, kaynak israfına yol açmaktadır. Bu sorunların giderilmesi için, öğretmen yetiştirme sürecinde kurumlar arası işbirliğinin güçlendirilmesi, programların güncellenmesi ve öğretmen adaylarının uygulama imkanlarının artırılması gerekmektedir.

    Pedagojik eğitim programı nedir?

    Pedagojik eğitim programı, öğretmenlik mesleğini icra etmek isteyen kişilere yönelik düzenlenen bir sertifika programı veya lisans dersleri bütünüdür. Pedagojik formasyon eğitimi, 2023 yılından itibaren YÖK'ün kararıyla lisans programlarında seçmeli ders olarak sunulmaya başlanmıştır. Temel pedagoji sertifika programı ise eğitimciler, ebeveynler ve çocuklarla çalışan profesyoneller için tasarlanmıştır.

    2010'lu yıllarda öğretmen ihtiyacının karşılanması amacıyla pek çok yeni eğitim fakültesi açılmıştır.

    Evet, 2010'lu yıllarda öğretmen ihtiyacının karşılanması amacıyla pek çok yeni eğitim fakültesi açılmıştır. 2000'li yıllarda başlayan okul öncesi eğitim talepleri ve 2012'de zorunlu eğitimin 12 yıla çıkarılması, öğretmen ihtiyacını artırmıştır. 2010'lu yılların başında Türkiye'de yaklaşık yarısında eğitim fakültesi bulunan 200 küsur üniversite varken, 2019'da bu sayı 200'ün üzerine çıkmıştır.

    1997 yılında gerçekleştirilen reformlarla öğretmen yetiştirme programları yeniden düzenlenmiş ve eğitim fakültelerinin programları güncellenmiştir?

    1997 yılında gerçekleştirilen reformlarla öğretmen yetiştirme programları yeniden düzenlenmiş ve eğitim fakültelerinin programları güncellenmiştir. Bu kapsamda yapılan bazı değişiklikler şunlardır: Lisans ve lisansüstü programlar: Öğretmen yetiştiren lisans ve lisansüstü programlarda dersler ve içerikleri yeniden belirlenmiştir. Ortaöğretim öğretmenliği: Ortaöğretim öğretmenliği lisansüstü düzeye kaydırılmıştır. Tezsiz yüksek lisans: Ortaöğretim alan öğretmenliği için tezsiz yüksek lisans programları başlatılmıştır. Uygulama okulları: Uygulama okulları ve Milli Eğitim Bakanlığı ile ilgili ilişkiler artırılmıştır. Öğretmenlik formasyonu: Öğretmenlik formasyonu dersleri yeniden düzenlenmiştir. Akreditasyon: Eğitim fakültelerinde akreditasyon çalışmaları başlatılmıştır. Genel kültür dersleri: Genel kültür derslerinin oranları artırılmıştır. Yan alan uygulaması: Yan alan uygulamasına son verilmiştir. Çakılı ders uygulaması: Çakılı ders uygulaması esnetilerek fakültelere ders belirleme yetkisi verilmiştir. Topluma hizmet uygulamaları: "Topluma Hizmet Uygulamaları" adlı yeni bir ders müfredata konmuştur.

    Eğitim politikalarının yanı sıra ekonomik ve diğer faktörler yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleğini tercih eden öğrenci profilini değiştirmiş ve akademik başarı sıralamalarındaki düşüşü hızlandırmıştır?

    Evet, eğitim politikalarının yanı sıra ekonomik ve diğer faktörler yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleğini tercih eden öğrenci profilini değiştirmiş ve akademik başarı sıralamalarındaki düşüşü hızlandırmıştır. Bazı faktörler: Öğretmenlik programlarına aşırı kontenjan verilmesi. Öğretmenlik mesleğinin toplumsal statüsünün düşmesi. Ortaöğretimden eğitim fakültelerine öğrenci seçimini belirleyen ölçütlerin yetersizliği. Kalabalık sınıflar. Kuramsal ağırlıklı öğretim programları.

    Pedagojik formasyon neden kaldırıldı?

    Pedagojik formasyonun kaldırılmasının bazı nedenleri: Etkili olmama eleştirileri: Formasyon programlarının öğretmen adaylarını mesleğe yeterince hazırlamadığı yönünde eleştiriler vardı. Belge olarak görülmesi: Formasyon, birçok aday tarafından sadece belge almak için bir formalite olarak görülüyordu. Daha kapsamlı eğitim: Yeni model, öğretmen adaylarının daha donanımlı ve uygulamalı bir şekilde göreve başlamalarını sağlamak amacıyla geliştirildi. Standart eğitim: Tüm öğretmen adaylarının aynı standartlarda eğitim almasını sağlamak hedeflendi. 1 Eylül 2025 itibarıyla yürürlüğe girecek yeni modelle birlikte, öğretmen adayları pedagojik bilgi ve becerilerini Milli Eğitim Akademisi'nde kazanacak.

    Pedagojik formasyonun kaldırılmasıyla eğitim fakülteleri nasıl bir rol üstlenmiştir?

    Pedagojik formasyonun kaldırılmasının ardından eğitim fakültelerinin rolü şu şekilde değişmiştir: Zorunlu derslerin kalkması. Mesleki yeterlilik kazanma. Teorik ve uygulamalı eğitim. Standart eğitim. Bu değişikliklerle, eğitim fakültelerinin öğretmenlik mesleği için daha standartlaşmış ve kaliteli bir eğitim süreci sunması hedeflenmektedir.