Eleştirel düşünme ve okuma değerlendirme ölçeği, öğrencilerin metinleri derinlemesine anlama ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme becerilerini ölçmek için kullanılan bir araçtır. Bu tür bir ölçek genellikle iki boyuttan oluşur: 1. İçeriği Anlama: Metnin tanımlanması, yorumlanması gibi aşamaları içerir. 2. Derinlemesine Anlama: Analiz, çıkarım, açıklama, varsayımda bulunma, değerlendirme gibi daha ileri düzey düşünme becerilerini kapsar. Değerlendirme sürecinde kullanılan bazı yöntemler ve sorular şunlardır: - Soru sorma tekniği: Metnin yapısını, mantığını ve güvenilirliğini sorgulayan sorular sormak. - Rubrik kullanımı: Öğrencilerin performanslarını önceden belirlenen kriterlere göre değerlendirmek için dereceli puanlama anahtarları kullanmak. - Özgün ve açık uçlu sorular: Öğrencinin kendi cevaplarını oluşturmasını sağlayarak düşünme ve anlama sürecini geliştirmek.