Bilimsel süreç becerileri, fen bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran ve araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran temel becerilerdir. Bu beceriler üç ana grupta incelenebilir: 1. Temel Süreç Becerileri: - Gözlem yapma: Duyu organlarını kullanarak istenen ortamın gözlenmesi. - Ölçme: Birim sistemleri cinsinden nesnelerin veya maddelerin özelliklerinin sayısal olarak ifade edilmesi. - Sınıflama: Objelerin, olayların veya onları temsil eden bilgilerin benzer ve farklı özelliklerine göre gruplara ayrılması. - Verileri kaydetme: Gözlem ve inceleme sonuçlarının gruplandırılarak kaydedilmesi. - Sayı ve uzay ilişkileri kurma: Nesnelerin ve olayların şekil, zaman, hız, uzaklık gibi özelliklerinin algılanması ve tespit edilmesi. 2. Nedensel Süreç Becerileri: - Önceden kestirme (tahmin etme): Verilere dayanarak gelecekteki olaylar veya var olması beklenen şartlar hakkında tahmin yapma. - Değişkenleri belirleme: Yapılacak deneyin gidişatını etkileyebilecek tüm etkenlerin ifade edilmesi. - Verileri yorumlama: Deneylerde elde edilen veriler arasındaki ilişkileri ve eğilimleri görme becerisi. - Sonuç çıkarma: Bir gözlemin veya deneyin sonuçlarını yorumlayıp bir yargıda bulunma. 3. Deneysel Süreç Becerileri: - Hipotez kurma ve test etme: Doğruluğu bir deneyle test edilebilecek bir problem sorusu geliştirme. - Deney yapma: Gerekli araç gereci beceriyle kullanarak uygun bir düzenek kurma, değişkenleri değiştirip kontrol ederek veriler elde etme.