• Buradasın

    Çıkarım yapma becerisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Çıkarım yapma becerisi, metinde açıkça verilmeyen bilgileri bulma ve anlamsal boşlukları doldurma yeteneğidir 34. Bu süreçte bilinenlerden bilinmeyene doğru gidilir ve metindeki örtük bilgiler keşfedilmeye çalışılır 4.
    Çıkarım yapma becerisinin bazı unsurları:
    • Gözlem 12. Veri ve bilgi toplamak amacıyla kişi, nesne veya olayları dikkatle izleme 12.
    • Ayrıntılar 2. İlk bakışta önemsiz görünen detaylar, nedensellik ilkesi çerçevesinde değerlendirildiğinde doğru çıkarımlara yol açar 2.
    • Bilgi birikimi 2. Hangi olayın sonucunda neyin ortaya çıktığını ve bunun başka durumlara nasıl etki ettiğini bilmek 2.
    • Dikkat 2. Detayları fark etmek için odaklanmak gerekir 2.
    Çıkarım yapma becerisi, okuduğunu anlama sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır ve eğitim-öğretim faaliyetlerinin her seviyesinde geliştirilmesi hedeflenmelidir 34.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kritik düşünme becerileri nelerdir?

    Kritik düşünme becerileri şunlardır: Basit ve net sorular sorma. Önyargılara dikkat etme. Farklı kaynaklardan yararlanma. Tersten düşünme. Ayıklamak. Bağlantılandırmak. Çözümlemek. Eleştirmek. Hipotez oluşturmak. Plan yapmak. Kritik düşünme, bilgiyi etkili bir şekilde elde etme, karşılaştırma, değerlendirme ve kullanma yetenek ve eğilimini içerir.

    Mantıksal düşünme becerileri nelerdir?

    Mantıksal düşünme becerileri şunlardır: Analitik düşünme. Eleştirel düşünme. Problem çözme. Yaratıcı düşünme. Karar verme. İlişkilendirme. Ayrıca, mantıksal düşünme becerileri arasında tümdengelim ve tümevarım yoluyla akıl yürütme, soyut yapıları tanıma, bağıntıları ve ilişkileri ayırt etme, karmaşık hesaplamalar yapma ve bilimsel yöntemi kullanma gibi yetenekler de yer alır.

    Çıkarım yapmak için hangi sorular sorulur?

    Çıkarım yapmak için sorulan sorular genellikle metinde doğrudan belirtilmeyen, ancak mevcut bilgiler ışığında ulaşılabilecek anlamların elde edilmesi amacıyla sorulur. Çıkarım yapmak için sorulabilecek soru örnekleri: "Bu da ………….dığını gösterir?" "O halde, sonuç olarak, öyleyse, demek ki, neticede, sonuçta..." Ayrıca, saptama ve yorum içeren sorular da çıkarım yapmayı gerektirir. Saptama ve yorum içeren soru örnekleri: "Romanın son sayfasında yazarın adı geçiyor." "Bu öyküde anlatılanlar gerçek hayattan alınmış." Çıkarım yaparken, metindeki ipuçları, bağlam, ön bilgi ve dolaylı anlamlar dikkate alınır.

    Üst düşünme becerileri nelerdir?

    Üst düzey düşünme becerileri, Bloom'un bilişsel alanın altı aşaması temelinde şu şekilde sınıflandırılabilir: 1. Bilgi: Bilginin hatırlanması veya anlaşılması. 2. Kavrama: Anlama, çevirme, başka sözcüklerle anlatma, yorumlama yeteneği. 3. Uygulama: Bilgiyi kullanma ve bir ortamdan diğerine transfer etme. 4. Analiz: Ayrıntıları saptama ve bir durumun parçalarını ayrıştırma yeteneği. 5. Sentez: Parçaları birleştirerek büyük resmi oluşturma. 6. Değerlendirme: Bir değeri veya bilgiyi uygun kriterler kullanarak sorgulama.

    Mantıkta çıkarım çeşitleri nelerdir?

    Mantıkta çıkarım çeşitleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Doğrudan çıkarım. Dolaylı çıkarım. Dolaylı çıkarım türleri: Kıyas (sillojizm). Zincirleme kıyas veya zincirleme çıkarım. Ayrıca, geçerli ve geçersiz çıkarımlar olarak da bir ayrım yapılabilir. Diğer çıkarım türleri: Döndürme ve ters döndürme. Şartlı (hipotetik) kıyaslar. Ayrık öncüllü kıyaslar. Dilemma.

    Düşünme becerileri eğitimi ne işe yarar?

    Düşünme becerileri eğitimi, bireylerin zihinsel yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur ve şu faydaları sağlar: Karar verme yeteneği: Düşünmeyi öğrenen bireyler, karar verme süreçlerinde daha bilinçli ve mantıklı adımlar atar. Problem çözme kapasitesi: Karşılaşılan problemlere farklı açılardan bakabilme yeteneği kazandırır. Eleştirel bakış açısı: Birey, aldığı bilgiyi sorgular ve eleştirir, bu da yanıltıcı bilgilere karşı korunma ve doğru bilgiye ulaşma kapasitesini artırır. Yenilikçilik: Düşünen bireyler, toplumun karşılaştığı sorunlara yaratıcı çözümler üretebilir. Bireyler arası anlayış: Farklı düşüncelere sahip bireylerin bir araya gelmesi, toplumun daha toleranslı ve anlayışlı olmasını teşvik eder. Ayrıca, düşünme becerileri eğitimi, öğrencilerin akademik süreçlerinde ihtiyaç duydukları sözel, sayısal, dil gelişimi, problem çözme, anlama ve kavrama gibi temel becerileri de geliştirir.

    Bilimsel süreç becerileri nelerdir?

    Bilimsel süreç becerileri, fen bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran, öğrencilerin aktif olmasını sağlayan ve öğrenmenin kalıcılığını artıran temel becerilerdir. Bazı bilimsel süreç becerileri: Temel beceriler: gözlem yapma; sınıflama; ölçme; verileri kaydetme; tahmin etme. Nedensel beceriler: önceden kestirme (tahmin yapma); değişkenleri belirleme; verileri yorumlama; sonuç çıkarma. Deneysel beceriler: hipotez kurma; verileri kullanma ve model oluşturma; deney yapma; değişkenleri değiştirme ve kontrol etme; karar verme.