Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Sobel Testi, bir modelde bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisinin, aracı bir değişken (mediatör) tarafından kısmen veya tamamen açıklanıp açıklanmadığını test eden bir istatistiksel yöntemdir 15.
Sobel Testi'nin temel amacı:
- Bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki doğrudan etkisini azaltarak, bu etkinin aracılık yoluyla ne kadarını açıklayabileceğimizi incelemektir 1.
- Bir aracı değişkenin, bağımsız ve bağımlı değişken arasındaki ilişkide önemli bir rol oynayıp oynamadığını anlamaktır 1.
Sobel Testi, SPSS gibi istatistiksel paket programlar veya çevrimiçi hesaplayıcılar aracılığıyla yapılabilir 14. Testin sonucunda elde edilen z değeri ve buna karşılık gelen p değeri, aracılık etkisinin anlamlı olup olmadığını gösterir 14. Eğer p değeri 0,05'ten küçükse, aracılık etkisi anlamlıdır; yani aracı değişken, bağımsız ve bağımlı değişken arasındaki ilişkiyi açıklamada önemli bir role sahiptir 14.
Sobel Testi, özellikle sosyal bilimler, psikoloji ve pazarlama araştırmalarında yaygın olarak kullanılır 1.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: