• Buradasın

    Afet bölgelerinde yerleşim yeri kurulurken nelere dikkat etmeliyiz?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Afet bölgelerinde yerleşim yeri kurulurken dikkat edilmesi gerekenler şunlardır:
    • Yüksek ve düşük risk faktörlerinin değerlendirilmesi 15. Yerleşim yerlerinin en düşük düzeyde risk taşıyan yerlerde konumlanması ve yüksek risk taşıyan yerlerde konumlanan yerleşim yerlerinin gelişme alanlarının kısıtlanması gerekir 15.
    • Jeolojik etütlerin baz alınması 1. İmar planlarının, başta deprem olmak üzere, tüm afetlere karşı önceden alınabilecek önlemlerin odak noktası olması ve jeolojik risk taşıyan alanların belirlenmesi gerekir 15.
    • Ekonomik faaliyetlerin devamlılığı 1. Yüksek düzeyde risk taşıyan alanlarda nüfus ve ekonomik faaliyetlerin yoğunlaşması önlenmelidir 15.
    • Yaşamsal altyapı birimlerinin önemi 1. Acil durum servisleri, ana ulaşım yolları ve enerji transfer istasyonları gibi yaşamsal altyapı birimlerinin planlanması gerekir 1.
    • Yeterli açık alanın oluşturulması 1. Yerleşim alanlarının barınma, çalışma, hizmetler ve ulaşım dışında kalan bölümleri olan açık alanların planlanması gerekir 1.
    • Haberleşme sistemlerinin göz ardı edilmemesi 1. Haberleşme sistemlerinin, hem erken uyarı sisteminin hem de afet anında bilgi oluşumunun sağlanmasında önemli bir araç olduğu göz önünde bulundurulmalıdır 1.
    • Enerji sistemlerinin önemi 1. Afet anı ve sonrası kurtarma çalışmalarında enerji kesintilerini önlemek için enerji temini sistemlerinin entegre edilmesi ve alternatif enerji temini kaynakları ile alternatif enerji hatlarının planlanması gerekir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Afet nedir kısaca tanımı?

    Afet, insanlar için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar ortaya çıkaran, insanın normal yaşantısını ve eylemlerini durduran veya kesintiye uğratan, imkânların yetersiz kaldığı olaylara verilen genel bir isimdir. Bir olayın afet olarak nitelendirilebilmesi için, insanları veya insanların yaşamını sürdürdüğü çevreyi etkili biçimde etkileyecek kadar büyük olması gerekir.

    Afet ve acil durum mevzuatı nelerdir?

    Afet ve acil durum mevzuatından bazıları şunlardır: Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP). Afet ve Acil Durum Tatbikatları Hakkında Yönetmelik. Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlikleri ve Ekiplerinin Kuruluşu, Görevleri, Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik. Geçici Koruma Yönetmeliği. İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik. 112 Acil Çağrı Merkezleri Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği. Ayrıca, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 37. maddesi de bu alanda dayanak olarak kullanılmaktadır.

    Afet planı için hangi belgeler gerekli?

    Afet planı için gerekli belgeler, planın türüne ve hazırlanma amacına göre değişiklik gösterebilir. Genel olarak afet planı hazırlarken aşağıdaki belgeler faydalı olabilir: Genel Bilgiler Formu. Durum Tespiti Detay Formu ve Tehlike Profili Belirleme Formu. Malzeme Bilgi Formu. Acil Durum Raporu Formu. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP). Ayrıca, afet planı hazırlanırken afet ve acil durum yönetim merkezleri yönetmeliği, afet ve acil durum hizmetleri yönetmeliği ve ulusal deprem stratejisi eylem planı gibi mevzuatlara da dikkat edilmelidir. Afet planı hazırlama konusunda daha fazla bilgi ve kaynak için Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), Türkiye Kızılay Derneği ve AKUT gibi kuruluşlar ziyaret edilebilir.

    Afet ve acil durum yönetimi nedir?

    Afet ve acil durum yönetimi, meydana gelen bir afet veya acil durumun etkilerini azaltmak için yapılan çalışmaların tümüdür. Afet ve acil durum yönetiminin odaklandığı konu, meydana gelen olayları önlemek veya ortadan kaldırmak değil, etkilerini azaltmak için çalışmalar yapmaktır. Afet ve acil durum yönetimi kapsamındaki olaylar terör, yangın, tehlikeli madde olayları, deprem, sel, tsunami, fırtına, kasırga, ayaklanma, kıtlık, kuraklık veya büyük kazalar gibi çeşitli olaylar olabilir. Afet ve acil durum yönetiminin temel amacı, risk yönetimi kapsamında tüm aşamalar için mevcut kaynakları kullanarak, karar vererek, planlayarak, analiz ederek ölüm ve yaralanmaları önlemek ile çevre ve mülkü korumaktır. Afet ve acil durum yönetimi dört aşamadan oluşan dinamik bir süreç içerir: Önlem ve zarar azaltma. Müdahale. İyileştirme. Türkiye'de afet ve acil durum yönetimi, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) tarafından yürütülmektedir.

    Afet riski olan bölgelerde hangi yapılar yapılmamalıdır?

    Afet riski olan bölgelerde yapılmaması gereken yapılar şunlardır: Plansız ve düzensiz yapılar: Jeolojik açıdan sakıncalı alanlar üzerinde yapılan yapılar risk taşır. Ahşap yapılar: Ahşap evler, yangın gibi afetlerde hızla yanabilir. Mühendislik hizmeti almamış yapılar: Denetimsiz ve kaçak yapılar risk oluşturur. Taşıyıcı sistemi ile oynanmış yapılar: Kolon ve kirişlerin kesilmesi veya projede öngörülmeyen eklemeler yapılması yapıların dayanıklılığını azaltır. Dere yatakları ve vadi tabanlarına yapılan yapılar: Bu bölgeler su baskını ve heyelan riski taşır. Yanıcı, patlayıcı ve kirletici maddelerin depolandığı yapılar: Bu tür yerler iskan alanlarıyla iç içe olmamalıdır. Ayrıca, afet riski olan bölgelerde yapıların zemin özelliklerini dikkate almadan yapılması da risk oluşturur.

    Afet sonrası iyileştirme çalışmaları nelerdir?

    Afet sonrası iyileştirme çalışmaları, afetin etkilerini en aza indirmek ve bölgenin normal yaşama dönüşünü sağlamak için yapılan faaliyetleri kapsar. Bu çalışmalar genellikle dört aşamadan oluşur: 1. Kurtarma Aşaması: Afetten zarar gören bireylerin kurtarılması ve ihtiyaçlarının karşılanması. 2. Hızlı İyileşme Aşaması: Afetten kurtulan bireylerin günlük rutinlerine geri dönmesi için tedavi ve destek sağlanması. 3. Uzun Dönem İyileşme Aşaması: Afetin etkilerinin devam ettiği durumlarda, uzun vadeli ihtiyaçların karşılanması. 4. Yeniden İnşaa Aşaması: Zarar gören yerleşim yerlerinin onarılması ve normal yaşama dönülmesi. Türkiye Afet Sonrası İyileştirme Planı (TASİP), bu süreçlerin etkin bir şekilde yönetilmesini sağlamak amacıyla hazırlanmıştır. Bu plan ile: İyileştirme çalışmalarının planlı ve hızlı yapılması; Kurumlar arası iş birliğinin artırılması; Kaynakların etkin kullanılması; Faaliyetlerin izlenmesi ve değerlendirilmesi hedeflenmektedir.

    Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi hakkında kanun nedir?

    Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun, 16/5/2012 tarihinde kabul edilen ve 31/5/2012 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanan 6306 sayılı kanundur. Kanunun amacı, afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemektir. Kanunun bazı maddeleri: Tahliye ve yıktırma. Rezerv yapı alanı. Riskli alan. Uygulama bütünlüğü.