• Buradasın

    Pantograf ve katener nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Pantograf, bir elektrikli tren, tramvay veya troleybüsün çatısına monte edilen, üst katener telle temas ederek elektrik enerjisi toplamak için kullanılan bir cihazdır 1.
    Katener ise, tren hareketlerinde gerekli olan enerjinin taşınması için kullanılan hat sistemidir 2. Katener sistemi, trafo merkezinden alınan elektrik enerjisini tren ve tramvayın düzgün bir şekilde hareket etmesini sağlayacak şekilde iletir 2.
    Katener sistemleri, kullanım alanına ve enerji akımına göre iki ana sisteme ayrılır:
    1. Konvensiyonel (havai hat) katener sistemi 2.
    2. Rijit katener sistemi 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Katener hattı nasıl çalışır?

    Katener hattı, demiryolu taşıtlarına elektrik enerjisi sağlamak amacıyla kullanılan hatların genel adıdır. Çalışma prensibi: Enerji alımı: Tren, enerjiyi katenerden pantograf aracılığıyla alır. Akım devresi: Akım, raylar ve geri dönüş kabloları üzerinden devresini tamamlar. Enerji dağılımı: Katener sistemler, enerjiyi düzenli aralıklarla yerleştirilerek bölgesel olarak dağıtır ve sabit bir noktadan ayrılmamasını sağlar. Katener sistemi, konvensiyonel katener ve rijit katener olmak üzere iki ana başlıkta toplanır. Konvensiyonel katener, raylı sistem yapısına, elektrik akımına ve trafo kaynağındaki enerji ile gerilim özelliklerine göre tercih edilir. Rijit katener, genellikle metro sistemlerinde kullanılır ve enerji yoğunluğunun arttığı durumlarda tercih edilir.

    Katener sistemi nasıl hesaplanır?

    Katener sistemi hesaplamaları, pandül boylarının belirlenmesi gibi karmaşık matematiksel işlemleri içerebilir. Pandül boylarının hesaplanmasında kullanılan bazı formüller: Portör fleşinin hesabı: f1 = (P . X / 2T) . (a . X). Pandül boyunun tespiti: Sistem yüksekliğinden fleş değeri çıkarılarak bulunur. Bu hesaplamalar, ticari yazılımlar aracılığıyla da yapılabilir. Katener sistemlerinin kurulumu ve hesaplamaları için uzman personel ve teknik bilgi gereklidir.

    Katener neden kullanılır?

    Katener, demiryolu taşıtlarına elektrik enerjisi sağlamak amacıyla kullanılır. Katenerin kullanım alanlarından bazıları şunlardır: Raylı sistemler. Reklamcılık. Katenerin bazı türleri şunlardır: Konvensiyonel katener sistemi (havai hat). Rijit katener sistemi.

    Katener sistemi nedir?

    Katener sistemi, demiryolu taşıtlarına elektrik enerjisi sağlamak amacıyla kullanılan hatların genel adıdır. Katener sistemi iki ana başlıkta toplanır: 1. Konvensiyonel katener sistemi (havai hat). Otomatik gergili katener sistemi. Sabit gergili katener sistemi. 2. Rijit katener sistemi. Katener sisteminin temel unsurları: iletkenler; direkler; taşıyıcı sistem; izolatörler; besleme sistemi; ray bağlantıları. Tren, enerjiyi katenerden pantograf aracılığıyla alır ve akım, devresini raylar ve geri dönüş kabloları üzerinden tamamlar.

    Pantograf hangi araçlarda kullanılır?

    Pantograf, elektrik ile çalışan raylı araçlarda kullanılır.

    Katenerde hangi izolatörler kullanılır?

    Katener sistemlerinde silikon kompozit izolatörler ve porselen izolatörler olmak üzere iki ana izolatör türü kullanılır. Silikon kompozit izolatörler: Özellikleri: Düşük ağırlık, çevre şartlarına dayanıklılık, yüksek darbe dayanımı ve geniş hizmet sıcaklıkları arasında çalışma özelliği (−50°C ile +80°C). Kullanım: Hızlı tren sistemlerinde tercih edilir. Porselen izolatörler: Özellikleri: Geleneksel bir seçenektir. Kullanım: Katener sistemlerinde hala kullanılmaktadır, ancak silikon kompozit izolatörler daha yaygın hale gelmiştir. Ayrıca, katener sistemlerinde izolatörlerin yanı sıra taşıyıcı tel, kontak teli, atlama kabloları, iletken gergi düzenekleri, direk, konsol, hoban ve bağlantı parçaları gibi bileşenler de bulunur.

    Katener sistemi parçaları nelerdir?

    Katener sistemi parçaları şunlardır: 1. Direkler: Katener bileşenlerinin sabitlendiği noktalar. 2. Konsol-hoban takımları: Seyir teli, portör teli, Y halatı ve pandülleri taşıyan ve istenilen seviyede tutan ekipmanlar. 3. Seyir teli: Trenlerin pantograf aracılığıyla enerji aldığı tel. 4. Portör teli: Seyir telini taşıyan ve yükseklik ayarlarını kolaylaştıran tel. 5. Pandül: Portör ile seyir teli arasında yer alır, telin çırpma yapmasını engelleyerek yüksekliğinin toleranslar içerisinde kalmasını sağlar. 6. Feeder izolatörleri: Besleme kablolarında kullanılan izolatörler. 7. Bara: Enerji kablolarını bir arada toplayan bakır parça. 8. Dropper: Kontak telini taşıyan ve katener teli ile kontak teli arasında enerji aktarma görevini sağlayan tel.