• Buradasın

    Sigara paketi değerlendirme kampanyası nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Sigara paketi değerlendirme kampanyası, sigara paketlerinin tasarım ve içeriklerinin etkinliğini artırmayı amaçlayan bir girişimdir. Bu tür kampanyalar genellikle iki ana hedefe odaklanır:
    1. Sağlık Uyarılarının Etkinliğinin Artırılması: Sigara paketlerinde yer alan yazılı ve görsel sağlık uyarılarının (birleşik uyarılar) bireyler üzerindeki etkisini artırmak için yapılan çalışmalar 23.
    2. Düz ve Standart Paket Uygulaması: Paketlerin renk, grafik tasarım ve marka unsurlarından arındırılarak, sağlık uyarılarının daha belirgin hale getirilmesi ve sigara kullanımının caydırılması 5.
    Örneğin, Türkiye'de 2010 yılından itibaren 14 farklı yazılı ve görsel sağlık uyarısı zorunlu kılınmış, 2020 yılında ise düz ve standart paket uygulamasına geçilmiştir 25.
    Ayrıca, bazı belediyeler tarafından sigarayla mücadele kapsamında, sigarayı bırakan veya içmeyen çalışanlara teşvik programları sunulması da bu tür kampanyalara örnek olarak gösterilebilir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Sigara paketi üzerindeki yazıların amacı nedir?

    Sigara paketi üzerindeki yazıların amacı, kullanıcılarda sigaranın zararlarına karşı bir farkındalık oluşturmak ve sigara kullanımını en aza indirmektir. Sigara paketi üzerindeki yazı ve resimlerin bazı amaçları: Sağlık uyarılarında yer alan mesajların etkisini artırmak. Çekiciliği ve yanıltıcı özellikleri ortadan kaldırmak. Tiryakilerin sigarayı bırakmalarını sağlamak. Sigara paketi üzerinde yer alan yazı ve resimlerin düzenlenmesi, birçok ülkede çoğunlukla sağlık bakanlıklarının da dahil olduğu bir kurul veya komisyon tarafından yapılmaktadır.

    Sigara paketleri neden değerlendirilir?

    Sigara paketleri, tütün tüketimini caydırmak ve sağlıklı yaşam bilincini artırmak amacıyla değerlendirilir. Sigara paketlerinin değerlendirilme nedenleri arasında şunlar bulunur: Sağlık Uyarıları: Paketlerde yer alan yazılı ve görsel sağlık uyarıları, sosyal pazarlama aracı olarak kullanılarak sigara içmemeyi teşvik eder. Tütün Endüstrisi ile Mücadele: Sigara paketleri, tütün endüstrisinin reklam ve promosyon araçlarını sınırlayarak tüketimi azaltmayı hedefler. Marka Algısı: Paket tasarımları, marka imajını ileterek tüketicilerin algısını etkiler ve satın alma davranışlarını yönlendirir. Ayrıca, bazı ülkelerde sigara paketlerinin tek tip hale getirilmesi, paketlerin renk, görsel algı ve şekilleriyle sigara firmasının reklam unsurlarını taşımasını engelleyerek tütün tüketimini azaltmayı amaçlar.

    Eski sigara paketleri neden farklı?

    Eski sigara paketlerinin farklı olmasının sebebi, 2019 yılının Aralık ayında Türkiye'de tütün mamullerinde düz ve standart paket uygulamasına geçilmiş olmasıdır. Bu uygulama ile paketlerin renk ve grafik tasarımlarından kaynaklanan çekiciliğinin ve yanıltıcı özelliğinin ortadan kaldırılması, sağlık uyarıları mesajlarının caydırıcı etkisinin artırılması hedeflenmiştir. Düz ve standart paket uygulamasıyla: Tütün mamulleri paketlerinin rengi, "Pantone 448 C Mat" bitişli tek renk olmuştur. Marka, ayırt edici ibare ve diğer zorunlu bilgilerin yazım şekli, rengi, konumu standart hale getirilmiştir. Markanın logosu, simgesi veya diğer işaretleri kaldırılmıştır. Tek tip ve tek renk olacak paketler üzerindeki birleşik (resimli) sağlık uyarıları alanı %65'ten %85'e çıkarılmıştır. Resimli uyarı, paketin ön yüzeyinin yanı sıra arka yüzeyine de konulmuştur. Yeni paketlerde, yan yüzey alanlarının %50'sini kaplayan genel uyarı ve bilgi mesajı yer almıştır.

    Yeni sigara paketlerinde hangi bilgiler var?

    Yeni sigara paketlerinde yer alan bazı bilgiler: Tütün mamulü çeşidi: Paketlerin ön yüzeyinde tütün mamulünü belirleyen ayırt edici ibare bulunur. Marka ve diğer bilgiler: Marka ve ayırt edici ibareler, belirli kurallara uygun olarak yazılır; logo ve simgeler kaldırılmıştır. Sağlık uyarıları: Paketlerin ön ve arka yüzeylerinde birleşik (resimli) sağlık uyarıları yer alır ve bu alan %85'e çıkarılmıştır. Genel uyarılar ve bilgi mesajları: Paketlerin yan yüzeylerinde %50'sini kaplayan genel uyarı ve bilgi mesajları bulunur. Üretim bilgileri: Üretim tarihi ve üretim kodlama bilgileri, siyah zemine beyaz renkte yazılır. Yasal uyarılar: "18 yaşını doldurmayanlara satışının cezası hapistir" gibi yasal uyarılar yer alır.

    Hangi sigara paketlerinde uyarı yok?

    Türkiye'de satılan sigara paketlerinde uyarıların kaldırılması yasal değildir. Tüm sigara paketlerinde, ön ve arka yüzeylerde en az %65 oranında birleşik (resimli ve yazılı) sağlık uyarısı bulunması zorunludur. Sigara paketlerinde uyarıların olmadığı bir durum, yalnızca 5 Ocak 2020 tarihine kadar geçerli olan eski paketlerde mümkündü. Bu tarihte yürürlüğe giren düzenlemeyle, paketlerin üzerinde marka logoları kaldırılmış ve uyarı alanı %85'e çıkarılmıştır. Dolayısıyla, mevcut piyasada uyarı bulunmayan bir sigara paketi bulunmamaktadır.

    Hangi sigara paketlerinde fotoğraf var?

    Tüm sigara paketlerinde fotoğraf bulunmaktadır. 5 Aralık 2019 tarihinden itibaren Türkiye'de uygulamaya konulan düz ve standart paket düzenlemesi ile sigara paketlerinde çeşitli renklerden ve grafik tasarımlardan kaynaklanan çekiciliğin ve yanıltıcı özelliğin ortadan kaldırılması hedeflenmiştir. Paketlerde, sigara içen insanlara ilişkin caydırıcı fotoğraflar da yer almaktadır.

    Sigara paketleri ne zaman değişti?

    Sigara paketlerinde yapılan bazı değişiklikler: Düz ve standart paket uygulaması: 5 Aralık 2019'da başladı ve 5 Ocak 2020'den itibaren sadece yeni standart paketlerin satışı yapıldı. Tütün oranı yazılması zorunluluğu: 31 Mart 2025'e kadar geçiş süreci tanındı, bu tarihten sonra değişikliklere uygun olmayan ürünler piyasada bulunmayacak. Ayrıca, 29 Temmuz 2025'te JTI grubuna ait sigara ürünlerine zam yapıldı.