4×4 araçlarda şanzıman nasıl çalışır?
4×4 araçlarda şanzıman, motorun gücünü dört tekerleğe dağıtarak çalışır. Bu sistemin temel bileşenleri şunlardır: 1. Aktarma Kutusu (Transfer Case): Gücü hem ön hem de arka aksa dağıtır. 2. Ön ve Arka Diferansiyeller: Gücü, her bir aks üzerindeki tekerleklere eşit veya gerektiği şekilde dağıtır. 3. Sürüş Modları (High ve Low Gears): Farklı çekiş modları sunar. Çalışma prensipleri şu şekildedir: 1. Normal Sürüş (2WD Mode): Araçlar genellikle arka tekerlekler üzerinden güç alır, aktarma kutusu sadece arka diferansiyele güç iletir. 2. 4 High (4H): Yüksek hızda dört tekerlekten çekiş sağlar, güç hem ön hem de arka diferansiyellere dağıtılır. 3. 4 Low (4L): Düşük hızda ama yüksek torkta dört tekerlekten çekiş sağlar, güç hem ön hem de arka diferansiyellere düşük vites oranında dağıtılır. Ayrıca, bazı 4×4 sistemlerinde diferansiyel kilitleri bulunur ve bu kilitler, tekerleklerin aynı hızda dönmesini sağlayarak zorlu arazi koşullarında çekişi artırır.
4×4 araçlarda şanzıman nasıl çalışır?