• Buradasın

    Araba lastikleri neden geri dönüştürülür?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Araba lastikleri, çevresel ve ekonomik nedenlerle geri dönüştürülür 123.
    Çevresel nedenler:
    • Atık yönetimi: Geri dönüşüm, atık lastiklerin çevreye zarar vermesini önler 35.
    • Toksik maddelerin azaltılması: Lastiklerin yakılması sırasında yayılan zararlı gazların (örneğin, dioksin ve furan) salınımını düşürür 3.
    • Sürdürülebilirlik: Geri dönüşüm, yeni lastik üretimi için gereken doğal kaynakların tüketimini azaltır 12.
    Ekonomik nedenler:
    • Maliyetlerin düşürülmesi: Geri dönüştürülmüş lastik malzemeleri, yeni lastik üretiminde maliyet avantajı sağlar 25.
    • Enerji tasarrufu: Geri dönüştürülmüş lastiklerden elde edilen yakıt, enerji üretiminde kullanılabilir 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Eski lastikler ne işe yarar?

    Eski lastikler, çeşitli alanlarda kullanılabilir: Asfalt ve zemin kaplamaları: Kauçuk tozu, asfalt üretiminde kullanılarak yüksek direnç ve gürültü emme kapasitesi sağlar. Yakıt ve enerji üretimi: Çimento fabrikalarında kömüre alternatif yakıt olarak kullanılır, bu sayede CO2 salınımı azaltılır. Çatı kaplamaları: Su geçirmez ve dayanıklı karolar üretiminde kullanılır. Ayakkabı tabanları: Geri dönüştürülmüş kauçuk, ayakkabı tabanlarında kullanılır. Suni çim: Kramponlara takılan küçük siyah toplar, geri dönüştürülmüş kauçuktan yapılır. Dekorasyon ve oyun alanları: Bahçelerde salıncak, saksı, oyun parkuru gibi dekoratif ve işlevsel ürünler yapımında kullanılır. Ayrıca, eski lastikler evcil hayvanlar için yatak, koltuk ve tabure yapımında da değerlendirilebilir.

    Eski araç lastikleri nereye verilir?

    Eski araç lastikleri aşağıdaki yerlere verilebilir: Lastik geri dönüşüm tesisleri. Evsel atık geri dönüşüm merkezleri. Belediyelerin toplama programları. Lastik değişimi yapan esnaflar. Eski lastiklerin çöp sahalarına atılması Avrupa Birliği'nde ve birçok yerde yasa dışıdır.

    Lastik ömrü nasıl anlaşılır?

    Lastik ömrünün bittiğini anlamak için şu belirtilere dikkat edilebilir: Diş derinliği: Yasal sınır olan 1,6 mm diş derinliğinin altında olan bir lastik ömrünü tamamlamış kabul edilir. Yıpranmış görünüm: Lastik desenlerinin silik bir görünüme sahip olması, lastiğin kullanım ömrünün azaldığını gösterir. Yanak deformasyonları: Lastik yanağı denilen dış yüzey kısmında çıkıntı, kabarcık, çatlak, delik veya 6 mm’den fazla aşınmalar lastik ömrünün azaldığını gösterir. Direksiyon titreşimi: Lastikler eşit bir şekilde aşınmamış ise direksiyon simidinde titreşim hissedilir. Lastiklerin ömrünü uzatmak için düzenli olarak kontrol ettirilmesi (rotasyon, balans ve hizalanmanın tekrar yapılması, şişirme basıncı ve diş aşınmasının kontrol edilmesi) önerilir.

    Araba lastiği ile hangi ürünler yapılır?

    Araba lastiği ile yapılabilecek bazı ürünler: Dekoratif bahçe saksısı. Bahçe oyuncağı. Sehpa. Köpek minderi. Salıncak. Oturak ve sehpalar. Aksesuar. Ayrıca, araba lastikleri içinde sebze ve yeşillik ekilerek mini bahçeler oluşturulabilir.

    Lastik geri dönüşümden neler yapılır?

    Lastik geri dönüşümünden yapılan bazı ürünler: Asfalt: Lastik granülleri, asfalt karışımına eklenerek daha esnek ve dayanıklı yollar elde edilir. Çocuk parkları ve spor alanları için zemin: Esnekliği ve yastıklama özelliği nedeniyle bu alanlarda kullanılır. Yakıt: Lastikler, çimento fabrikalarında çimento klinkeri oluşturmak için yakıt olarak kullanılır. Ayakkabı tabanları: Geri dönüştürülmüş kauçuk, ayakkabı tabanlarında kullanılır. Suni çim: Kramponlara yapışık küçük siyah toplar gibi suni çim sahalarda kullanılır. Çatı kaplama: Kauçuk karolar, su geçirmez ve dayanıklı çatı kaplamalarında tercih edilir. Yol korkulukları: Kauçuk kaplı korkuluklar, araçların yoldan çıkmasını önlemeye yardımcı olur. İnşaat malzemeleri: İzolasyon malzemelerinde kullanılır.

    Türkiye'de lastik geri dönüşümü var mı?

    Evet, Türkiye'de lastik geri dönüşümü vardır. Ömrünü tamamlamış lastikler (ÖTL), Türkiye'nin her bölgesindeki lastik satış noktalarından, sökme-takma ve tamir yerlerinden, oto servis istasyonlarından, belediyelerden ve kamu kurum/kuruluşlarından toplanıp geri kazanıma gönderilmektedir. Geri dönüşüm yöntemleri arasında fiziksel kırma (granülasyon) ve piroliz bulunmaktadır. 2024 yılında Türkiye'de 423 bin ton ÖTL geri dönüştürülerek ekonomiye kazandırılmıştır.