• Buradasın

    Ölüm olgusunun bir metaforu olarak metruk mekân: Çağdaş sanatta Rachel Whiteread'in Poltergeist ve Doppelgänger örnekleri?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Rachel Whiteread'in "Poltergeist" ve "Doppelgänger" eserleri, ölüm olgusunun bir metaforu olarak metruk mekânı çağdaş sanatta ele almaktadır.
    Bu eserlerde, metruk evler, yok oluşla geride kalan iskelete, çürüyen bir deriye dönüşmektedir 1. Evler, zamanın ölü bir biçimde mekana hapsedilerek tekinsiz bir biçimde durağanlaştırıldığı mekanlar olarak betimlenir 1.
    Whiteread, bu eserlerinde püskürtme beton tekniği kullanarak, mekânların içindeki sınırlanmış boşlukların dökümünü alır 13. Bu teknik, nesnelerin asıl formunu parçalayarak ortadan kaldırır ve bilinenle bilinmeyen arasındaki sınırı belirsizleştirir 3.
    Sanatçının bu çalışmaları, Freud'un tekinsizlik kavramıyla da paralellik gösterir; tanıdık nesnelerin beklenmedik bir şekilde yabancı hale gelmesi, izleyicinin ölümle ilgili bastırılmış korkularıyla yüzleşmesine neden olur 34.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Rachel Whitereads Poltergeıst ve Doppelgangar neden önemli?

    Rachel Whiteread'in "Poltergeist" ve "Doppelgänger" eserleri, ölüm ve yok oluş temalarını sorgulamaları ve varoluş-mekân ilişkisine dair arketipal iletiler taşımaları nedeniyle önemlidir. Ölüm Teması: Eserler, insan varoluşunun bir gerçeği olan ölümü, ortak ve kesin bir son olarak ele alır. Varoluş ve Mekân: Eserler, zamanın mekâna hapsedilmesi ve tekinsiz bir şekilde durağanlaştırılması yoluyla varoluşsal gerilimleri yansıtır. Ayrıca, "Poltergeist" ve "Doppelgänger", Rachel Whiteread'in döküm tekniği dışındaki malzemelerle çalıştığı nadir eserlerdendir.

    Ölüm metaforu ne demek?

    Ölüm metaforu, ölümü daha anlaşılır kılmak için kullanılan sembolik ifadelerdir. Bazı yaygın ölüm metaforları şunlardır: "Son yolculuk". "Ebediyen uyumak". "Perde inmesi". "Kuş olup uçmak". "Büyük bilinmeyen".

    Çağdaş sanatın hayalet mekanları tekinsizlik ve ev ilişkisi üzerine sanat pratikleri?

    "Çağdaş Sanatın Hayalet Mekanları: Tekinsizlik ve Ev İlişkisi Üzerine Sanat Pratikleri", Mert Barlas tarafından 2020 yılında yazılmış bir makaledir. Makalenin konusu: Tekinsizlik kavramının geleneksel tanımlarından günümüze değişen anlamları ve çözümlemelerinin sanat alanındaki ev/mekân pratikleriyle ilişkilendirilmesi. Ev mekânının, anı, bellek, zaman ve dış dünyanın koşulları gibi unsurlarla yabancılaşarak tekinsiz bir mekâna dönüşmesi. Çağdaş sanatta ev ve mekân üzerine kurulu eserlerde tekinsizlik kavramının dilbilimsel karşılıklarının ele alınması. Makalede, Gregor Schneider, Rachel Whiteread, Paulette Phillips ve Michael Landy'nin eserleri incelenmiştir.