• Buradasın

    Halkbilimi Anadolu'da nasıl bir gelişim göstermiştir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Halkbilimi (folklor), Anadolu'da şu şekilde bir gelişim göstermiştir:
    • İlk Çalışmalar: Anadolu'da halkbilimi çalışmaları, batıdaki gibi bilimsel bir nitelik kazanmadan önce, bilinçsiz ve sistemsiz bir biçimde yapılmıştır 3. XI. yüzyılda Kaşgarlı Mahmut, Divanü Lügati’t Türk adlı eserinde halkbilimi alanına önemli hizmetlerde bulunmuştur 3.
    • Tanzimat Dönemi: Şinasi, Ahmet Mithat Efendi ve Ahmet Vefik Paşa gibi isimler, bilimsel amaç gütmeyen çalışmalar yapmışlardır 3.
    • 20. Yüzyıl Başları: 1913 yılında Ziya Gökalp, "Halk Medeniyeti 1/Başlangıç" adlı yazısında folklor terimine karşılık olarak "halkiyat" terimini kullanmıştır 14. 1914 yılında Mehmet Fuat Köprülü, "Yeni Bir İlim: Halkiyat-Folklor" başlıklı yazısında folklorun Avrupa'daki gelişiminden ve öneminden söz etmiştir 14.
    • Cumhuriyet Dönemi: 1927 yılında Ankara'da "Anadolu Halk Bilgisi Derneği" kurulmuş, daha sonra adı "Türk Halk Bilgisi Derneği" olarak değiştirilmiştir 14. Bu dernek, halkbilim ürünlerinin derlenmesi ve incelenmesi için önemli katkılarda bulunmuştur 14.
    • Üniversitelerde Yerleşme: 1939 yılında Ankara Üniversitesi'nde Pertev Naili Boratav öncülüğünde halk edebiyatı kürsüsü kurulmuş ve folklor dersleri verilmeye başlanmıştır 14. 1980 sonrasında folklor, Türk halk bilimi adı altında müstakil bir ana bilim dalı olarak kabul edilmiştir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İç Anadolu'nun sözlü kültür ürünleri nelerdir?

    İç Anadolu'nun sözlü kültür ürünleri arasında şunlar sayılabilir: Maniler. Bilmeceler. Fıkralar. Türküler. Ayrıca, İç Anadolu'da halk edebiyatı ürünlerinin genellikle yaratıcısı ve sahibi belli değildir.

    Halkbilim kuramları nelerdir?

    Halkbilim kuramları iki ana grupta incelenebilir: 1. Metin Merkezli Kuramlar: Gelişme Kuramı: Edward B. Tylor öncülüğünde, kültürlerin nasıl oluşup geliştiğini inceler. Tarihi-Coğrafi Fin Kuramı: Sözlü anlatıların, özellikle masalların nerede ve ne zaman oluştuğunu belirler. Psikoanalitik Kuram: Halk edebiyatı ürünlerinin kaynağı olarak bilinçaltını görür. 2. Bağlam Merkezli Kuramlar: İşlevsel Halk Bilimi Yöntemi: Metinlerin yaratıldığı bağlamı ve kültürel-fiziki şartları dikkate alır. Sözlü Kompozisyon Kuramı: Anlatının her icrada nasıl değiştiğini inceler. Performans (İcra) Yöntemi: Metnin yanı sıra, yaratım, icra ve aktarım süreçlerini de değerlendirir.

    Anadolu halkbilimi nedir?

    Anadolu halkbilimi, bir ülke veya belirli bir bölge halkına ilişkin maddi ve manevi kültürel ürünleri inceleyen bir bilim dalıdır. Halkbilimi, sözlü ve yazılı kültür unsurlarını ele alır ve toplumun değerlerini, geleneklerini, mimarisini, müziğini, mitolojisini ve somut ya da somut olmayan kültür öğelerini araştırır. Halkbilimi, aynı zamanda toplumu oluşturan bireyler arasındaki ilişkileri anlamaya yardımcı olur ve insanların sosyal normlar ve kurallar çerçevesinde nasıl etkileşim kurduğunu inceler. Türkiye'de halkbilimi çalışmaları ilk olarak 1924 yılında İstanbul Üniversitesi'ne bağlı olarak Fuat Köprülü yönetiminde kurulan Türkiyat Enstitüsü ile başlamıştır. Halkbilimi, günümüzde Ankara Üniversitesi DTCF'de bir bölüm olarak eğitim vermektedir.

    Anadolu halkbilimi hangi kuramla açıklanır?

    Anadolu halkbilimini açıklayan tek bir kuram bulunmamaktadır. Halkbilimi, metin merkezli ve bağlam merkezli kuramlar olmak üzere iki ana gruba ayrılır. Metin merkezli kuramlar arasında: Tarihi-Coğrafi Fin Okulu; Tarihi Yeniden Kurma Kuramı; Evrimsel Halkbilimi Teorisi; Psikoanalitik Kuramlar; Mit-Ritüel Halkbilimi Kuramı yer alır. Bağlam merkezli kuramlar ise: Performans ve İcra Kuramı; İdeolojik Halkbilimi Kuramları olarak örneklendirilebilir. Ayrıca, halkbilimi araştırmalarında İşlevselcilik, Feminist Folklor, Difüzyonizm, Yapısalcılık gibi çeşitli diğer kuramlar da bulunmaktadır.

    Özkul Çobanoğlu halkbilimi kuramı nedir?

    Özkul Çobanoğlu'nun halkbilimi kuramı, "Sözlü Kompozisyon Teorisi" olarak bilinir. Çobanoğlu'nun bu kurama katkısı, halkbilimi araştırmalarında metin merkezli yaklaşımdan bağlam merkezli yaklaşıma geçişi ve performans teorisinin ortaya çıkışını ele almasıdır. Çobanoğlu'nun halkbilimi kuramına ilişkin bazı diğer çalışmaları şunlardır: "Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş" (2012); "Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü" (2000); "Türk Dünyası Epik Destan Geleneği" (2003).

    Halkbilimin temel kuramları kim tarafından geliştirilmiştir?

    Halkbilimin temel kuramları, antropologlar tarafından geliştirilmiştir. Ayrıca, halkbiliminde metin merkezli kuramlardan Edward Tylor tarafından ortaya atılan Gelişme Kuramı da önemli bir yer tutar.

    Halkbilimi araştırma yöntemleri nelerdir?

    Halkbilimi araştırma yöntemleri şunlardır: 1. Alan Araştırması: Halkbilimcinin, araştırma yapacağı grubun veya topluluğun yaşadığı yere giderek bilgi derlemesi. 2. Gözlem Yöntemi: Folklor olaylarına dışarıdan veya içeriden bakarak, görülenleri olduğu gibi tasvir etme. 3. Görüşme (Mülakat) Yöntemi: Araştırmacının, kaynak kişilere hazırladığı soruları sorarak bilgi edinmesi. 4. Anket Yöntemi: Geniş kitlelerden veri toplamak için kullanılan, yazılı soruların yer aldığı bir tekniktir. 5. Buldurmaca Listesi Yöntemi: Kaynak kişilerden, belirli bir konu hakkında bilgi veya örnek vermeleri istenen bir yöntemdir.