• Buradasın

    Düyek hangi makamda kullanılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Düyek usulü, genellikle Rast, Sabâ, Hicaz, Nihavent, Uşşak gibi makamlarda kullanılan bir Türk sanat müziği ölçüsüdür 123.
    Ayrıca, düyek usulü, Bektaşi nefeslerinde de sıkça kullanılır 5.
    Düyek usulünün 8/8'lik ve 8/4'lük (Ağır Düyek) olmak üzere iki mertebesi vardır 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Düyek ve ağır düyek arasındaki fark nedir?

    Düyek ve ağır düyek arasındaki fark, zaman birimi ve vuruş sayısında değil, mertebelerinde yatmaktadır. Düyek: Türk sanat müziği usullerinden olup, sekiz zamanlıdır ve 8/8 ile 8/4'lük değerlerde vurulur. Ağır Düyek: Düyek usulünün 8/4'lük mertebesidir. Dolayısıyla, her iki usul de aynı vuruş düzenine sahip olup, yalnızca kullanılan ölçü (merhale) açısından farklılık gösterir.

    Düyek usulü nedir?

    Düyek usulü, Türk sanat müziğinde kullanılan bir usuldür. Vuruş şekli: 8/8'lik: "düm te-ek tek dü-üm te-ek" şeklinde vurulur. 8/4'lük: Bu mertebeye "ağır düyek" denir. Düyek usulü, ilahi, şarkı, peşrev, kâr, beste gibi çeşitli formlarda eserler için kullanılmıştır.

    Türkülerde hangi makamlar kullanılır?

    Türkülerde kullanılan makamlar, Türk sanat müziğinde yaygın olan basit, bileşik ve şed makamlar olarak üçe ayrılır. Bazı türkülerde kullanılan makamlar: Basit makamlar: Çargah, Buselik, Kürdî, Rast, Uşşak, Hicaz, Uzzal, Hümayun, Neva, Tahir, Bayati, Muhayyer, Hüseyni, Karcığar, Basit Suzinak. Bileşik makamlar: Ferahfeza, Dilkeşide, Ruy-i Irak. Şed makamlar: Acemaşiran, Sultan-ı Yegâh, Nihavent, Aşkefza, Kürdili Hicazkâr. Örnek olarak, "Hasret deliçe eser rüzgâr rüzgâr gönülde" şarkısı Acemaşiran makamında, "O Yar Gelir" türküsü ise Uşşak makamında seslendirilmektedir.

    Fasılda hangi makamlar çalınır?

    Fasılda çalınan makamlardan bazıları şunlardır: Hüseyni; Hüzzam; Kürdilihicazkar; Nihavent; Rast; Hicaz; Hicazkar. Fasıl, aynı makamda çeşitli formlardaki eserlerin belli bir sıra ile arka arkaya çalınmasıyla oluşan konser olarak tanımlanır. Fasıl repertuarı ve eserlerinin seçiminde ardı ardına gelecek uygun fasıl şarkılarını sıralamak önemlidir. Fasılda çalınan makamlar, faslı yöneten şefin makam tercihleri, kendini yakın hissettiği makamlar veya içinde bulunduğu ruh haline göre de değişebilir.

    Makamlar nelerdir?

    Türk müziğinde makamlar üç ana kategoriye ayrılır: 1. Basit makamlar: Tam dörtlü ve tam beşlilerin birleşmesiyle oluşur. 2. Bileşik makamlar: Çeşitli makamların birleştirilmesiyle oluşur. 3. Şedd (Göçürmeli) makamlar: Makamın dizisi bozulmadan karar sesinin farklı bir perdeye taşınmasıyla oluşur. Günümüzde 150 kadar makam kullanılsa da, çoğunlukla eser verilen makam sayısı 40 civarındadır.

    UD'da hangi makamlar var?

    Ud'da basit, bileşik ve şed makamlar olmak üzere çeşitli makamlar kullanılır. Bazı ud makamları şunlardır: Basit makamlar: Çargah Makamı; Buselik Makamı; Kürdî Makamı; Rast Makamı; Uşşak Makamı; Hicaz Makamı; Zirgüleli Hicaz Makamı; Neveser Makamı; Segâh Makamı; Saba Makamı. Bileşik makamlar: Hüzzam Makamı; Hüzzam-ı Aşiran Makamı; Hüzzam-ı Humayun Makamı; Hüzzam-ı Irak Makamı; Hüzzam-ı Sultaniyegah Makamı; Hüzzam-ı Şevkefza Makamı; Hüzzam-ı Şevkutarab Makamı; Hüzzam-ı Sultaniyegah Makamı; Hüzzam-ı Şevkefza Makamı; Hüzzam-ı Şevkutarab Makamı. Şed makamlar: Şed-i Araban Makamı; Şed-i Büzürg Makamı; Şed-i Hicaz Makamı; Şed-i Irak Makamı; Şed-i Hümayun Makamı; Şed-i Isfahan Makamı; Şed-i Neva Makamı; Şed-i Rast Makamı; Şed-i Segâh Makamı; Şed-i Saba Makamı. Ud taksimi yapılırken de Sûz-i Dil ve Rast gibi makamlar kullanılabilir.