• Buradasın

    Gecikme zammı oranı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile ne zaman değişti?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gecikme zammı oranı, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile 20 Mayıs 2024 tarihinde değişmiştir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Vergi gecikme zammı günlük mü yıllık mı?

    Vergi gecikme zammı günlük olarak hesaplanır. Hesaplamada 1 ay 30 gün olarak dikkate alınır ve günlük gecikme zammı oranı, (aylık oran/30) formülüyle bulunur.

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında fark var mı?

    Evet, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında farklar vardır: 1. Çıkarma Yetkisi: Kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılırken, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi yürütme organı olan Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılır. 2. Hiyerarşik Güç: Kanunlar, normlar hiyerarşisinde en üst konumda yer alırken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri kanunlarla eşdeğer normlar olup, onlara aykırı olamaz. 3. Konu Sınırlaması: Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükler, ceza hukuku, vergilendirme gibi konular kararnamelerle düzenlenemezken, kanunlar bu alanlarda değişiklik yapabilir. 4. Geçerlilik Süresi: Kanunların yürürlükten kaldırılması için Meclisin yeni bir kanun çıkarması gerekirken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda hükümsüz hale gelir.
    A focused Turkish accountant in a modest office, wearing glasses and a button-down shirt, carefully writing calculations on a notepad with a calculator and a stack of bills nearby, surrounded by shelves of financial documents.

    Aylık gecikme zammı nasıl hesaplanır örnek?

    2025 yılı için aylık gecikme zammı oranı %4,50'dir. Aylık gecikme zammı hesaplama formülü: Gecikme Zammı Tutarı = Aylık Gecikme Zammı Oranı x Ay Sayısı x Gecikme Zammı Uygulanacak Tutar. Örnek: 10.000 TL'lik bir borç için, 2 ay gecikme durumunda hesaplama şu şekilde yapılır: Aylık Gecikme Zammı Oranı: %4,50 Ay Sayısı: 2 Gecikme Zammı Uygulanacak Tutar: 10.000 TL Hesaplama: 10.000 TL x %4,50 x 2 = 900 TL gecikme zammı. Güncel oranlar için Resmî Gazete veya Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) kaynakları takip edilmelidir.

    Gecikme zammı oranı nasıl belirlenir?

    Gecikme zammı oranı, farklı durumlara göre çeşitli yöntemlerle belirlenir: Vergi borçlarında: Her yıl Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen oranlarda uygulanır. Tüketici işlemlerinde: Tüketici Kanunu'na göre belirli sınırlar dahilinde uygulanabilir. İş sözleşmelerinde: İşçi ücretlerinin gecikmesi durumunda işverene uygulanabilir. Kira sözleşmelerinde: Kiracının kira bedelini zamanında ödememesi halinde uygulanabilir. Finansman ve kredi anlaşmalarında: Taksitlerin gecikmesi durumunda uygulanabilir. Gecikme zammı oranı, genellikle günlük bazda belirlenen oranlarla hesaplanır ve borç tutarı, günlük oran ve gün sayısı çarpılarak bulunur. Güncel oranlar için Resmî Gazete veya Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) kaynakları takip edilmelidir.

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile hangi mevzuat değiştirilebilir?

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CK) ile değiştirilebilecek mevzuat, yürütme yetkisine ilişkin konularla sınırlıdır. CK ile düzenlenebilecek konular: bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilat yapısı; Devlet Denetleme Kurulu; Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği; üst kademe kamu yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esaslar. CK ile düzenlenemeyecek konular: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri; dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler; Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular; kanunda açıkça düzenlenen konular.

    Gecikme zammı faiz yerine geçer mi?

    Gecikme zammı, faiz yerine geçmez. Gecikme faizi, vergi usul kanununa göre, zamanında tarh edilmesi gereken verginin tarh edilmemesinden dolayı doğan alacaktır ve aylık dilimlerde hesaplanır. Gecikme zammı ise, 6183 sayılı Amme Alacakları Tahsil Kanunu'na göre, vadesinde ödenmeyen amme alacaklarına uygulanır ve günlük olarak hesaplanır.

    Cumhurbaşkanlığı kararnameleri hangi kanuna tabidir?

    Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Anayasaya tabidir. Anayasanın 104. maddesine göre, Cumhurbaşkanı yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Ancak, bazı durumlarda kararname ile düzenleme yapılamaz: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler; Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular; Kanunda açıkça düzenlenen konular. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması durumunda kanun hükümleri uygulanır.