• Buradasın

    Cumhurbaşkanlığı hukuk ve kanun genel müdürlüğü ne iş yapar?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Cumhurbaşkanlığı Hukuk ve Kanun Genel Müdürlüğü, TBMM tarafından kabul edilen kanunların şekil ve esas bakımından Anayasa ve hukukun genel ilkelerine uygunluğunu inceler 4. Ayrıca, aşağıdaki görevleri de yerine getirir:
    • Anayasa Mahkemesi nezdinde iptal davası hazırlıkları: Kanunların Anayasaya aykırı olması durumunda gerekli çalışmaları yapar 14.
    • Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin yayımlanması: Kanun ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin yayımlanmasına ilişkin işlemleri yürütür 14.
    • Mevzuat taslaklarının incelenmesi: Bakanlıklar ve kamu kurum kuruluşlarınca hazırlanan mevzuat taslaklarını inceler 14.
    • Resmi Gazete'nin yayımlanması: Resmi Gazete'nin yayımlanmasını sağlar 14.
    • Uluslararası adli yardımlaşma: Hukuki ve cezai konularda uluslararası adli yardımlaşma işlemlerini yürütür 1.
    Bu görevler, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin ilgili maddelerine dayanmaktadır 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile hangi mevzuat değiştirilebilir?

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CK) ile değiştirilebilecek mevzuat, yürütme yetkisine ilişkin konularla sınırlıdır. CK ile düzenlenebilecek konular: bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilat yapısı; Devlet Denetleme Kurulu; Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği; üst kademe kamu yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esaslar. CK ile düzenlenemeyecek konular: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri; dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler; Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular; kanunda açıkça düzenlenen konular.

    Cumhurbaşkanlığı Hukuk Müşavirliği ne iş yapar?

    Cumhurbaşkanlığı Hukuk Müşavirliği, 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre hukuk birimlerine verilen görevleri yerine getirir. Bazı görevleri: Kurumsal hukuki danışmanlık sağlamak. Adli ve idari davalarda temsil hizmeti sunmak. İş ve işlemlerin hukuka uygun olması için yazılı ve sözlü mütalaa vermek. Kurumsal hukuki belgeleri hazırlamak. Ayrıca, Cumhurbaşkanlığı Hukuk Müşavirliği, ulusal mevzuatın uluslararası düzenlemelere uyumlaştırılması kapsamındaki mevzuat çalışmalarının koordinasyonunu sağlar.

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında fark var mı?

    Evet, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında farklar vardır: 1. Çıkarma Yetkisi: Kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılırken, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi yürütme organı olan Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılır. 2. Hiyerarşik Güç: Kanunlar, normlar hiyerarşisinde en üst konumda yer alırken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri kanunlarla eşdeğer normlar olup, onlara aykırı olamaz. 3. Konu Sınırlaması: Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükler, ceza hukuku, vergilendirme gibi konular kararnamelerle düzenlenemezken, kanunlar bu alanlarda değişiklik yapabilir. 4. Geçerlilik Süresi: Kanunların yürürlükten kaldırılması için Meclisin yeni bir kanun çıkarması gerekirken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda hükümsüz hale gelir.

    Cumhurbaşkanlığı mevzuatını kim hazırlar?

    Cumhurbaşkanlığı mevzuatını hazırlama görevi, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı bünyesindeki Hukuk ve Mevzuat Genel Müdürlüğü'ne aittir. Bu genel müdürlüğün görevleri arasında, bakanlıklar ve kamu kurum ve kuruluşlarınca hazırlanan mevzuat taslaklarının Anayasaya, kanunlara ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerine uygunluğunu incelemek de yer alır.

    Cumhurbaşkanlığı Ofisleri ne iş yapar?

    Cumhurbaşkanlığı Ofisleri, farklı alanlarda görev yaparak ülkenin gelişimine katkıda bulunur: 1. Dijital Dönüşüm Ofisi: Kamunun dijital dönüşümünü koordine eder, milli teknolojinin geliştirilmesi için projeler üretir, büyük veri analizi yapar ve siber güvenlik projelerini yürütür. 2. Finans Ofisi: Ulusal ve uluslararası bankacılık ve finans sektörünü izler, finansal kaynakların çeşitlendirilmesi ve uluslararası fonların Türkiye'ye gelmesini sağlar, İstanbul Finans Merkezi projesini yürütür. 3. İnsan Kaynakları Ofisi: Türkiye'nin insan kaynakları envanterini çıkarır, yetenek gelişim faaliyetlerini yürütür, kamuda kariyer yönetimi ve performans yönetimi projeleri üretir. 4. Yatırım Ofisi: Ülkenin ekonomik kalkınmasında gereksinim duyulan yatırımların artırılması için Türkiye'de yatırım yapılmasını özendirir, yatırım ortamı tanıtım faaliyetleri kapsamında kurum ve kuruluşları koordine eder.

    Cumhurbaşkanlığı yürütme yetkisi nedir?

    Cumhurbaşkanlığı yürütme yetkisi, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 8. ve 104. maddelerinde düzenlenmiştir. Bu yetkiler şunlardır: Devletin başı ve yürütme temsilcisi olarak görev yapma. Anayasa ve kanunların uygulanmasını sağlama. Gerekli durumlarda açılış konuşması yapma ve mesaj verme. Kanunların yayımlanması ve tekrar görüşülmesi için geri gönderilmesi. Anayasa Mahkemesinde iptal davası açma. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanları atama ve görevden alma. Üst kademe kamu yöneticilerini atama ve görevden alma. Milletlerarası antlaşmaları onaylama ve yayımlama. Milli güvenlik politikalarını belirleme ve gerekli tedbirleri alma. Türk Silahlı Kuvvetleri'nin (TSK) kullanılmasına karar verme. Cumhurbaşkanlığı yürütme yetkisi, temel hak ve özgürlükler ile kanunla düzenlenen konularda kararname çıkarılamaz.

    Cumhurbaşkanlığı kararnameleri hangi kanuna tabidir?

    Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Anayasaya tabidir. Anayasanın 104. maddesine göre, Cumhurbaşkanı yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Ancak, bazı durumlarda kararname ile düzenleme yapılamaz: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler; Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular; Kanunda açıkça düzenlenen konular. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması durumunda kanun hükümleri uygulanır.