• Buradasın

    Adalet bakanı yargı bağımsız mı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Adalet Bakanı Yılmaz Tunç'un açıklamalarına göre, Türk yargısı bağımsızdır 14.
    Bakan Tunç, 29 Nisan 2025 tarihinde yaptığı bir konuşmada, "Türk yargısı, bağımsız ve tarafsız, millet iradesine, hukuk devletine saygılı, hukukun üstünlüğünü önceleyen bir yapıya sahiptir ve böyle olmaya da devam edecektir" demiştir 14.
    Ancak, yargının bağımsızlığı konusunda zaman zaman eleştiriler ve tartışmalar da yaşanmaktadır.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Adalet Bakanlığı hakimler hangi statüde?

    Adalet Bakanlığı'nda görev yapan hakimler, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'ndaki Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahildir. Hakim ve savcılar, idari görevleri yönünden Adalet Bakanlığına bağlıdırlar.

    Adalet Bakanlığı'nın denetimini kim yapar?

    Adalet Bakanlığı'nın denetimini yapan bazı birimler şunlardır: İç Denetim Birimi Başkanlığı: Bakanlığın faaliyet ve işlemlerinin ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuata uygunluğunu denetler. Teftiş Kurulu Başkanlığı: Adli ve idari yargı hakim ve savcılarının görevlerini denetler, gerekli durumlarda soruşturma yapar. Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı: Bakanlık hizmetlerinin planlanmasına yardımcı olur ve denetimle ilgili çeşitli görevler üstlenir.

    Adalet ve yargı işlerini yürüten kurum nedir?

    Adalet ve yargı işlerini yürüten kurum, Türkiye Cumhuriyeti Adalet Bakanlığı'dır. Adalet Bakanlığı, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığına bağlı olarak çalışır. Adalet Bakanlığı'nın görev ve yetkilerinden bazıları şunlardır: Kanunlarda kurulması öngörülen mahkemeleri açmak ve teşkilatlandırmak. Ceza infaz kurumları, icra ve iflas daireleri gibi her derece ve türdeki adalet kurumlarını planlamak, kurmak ve idari görevleri yönünden gözetim ve denetimini yapmak ve geliştirmek. Adli sicilin tutulması ile ilgili hizmetleri yürütmek. Adalet hizmetlerine ilişkin konularda, yabancı ülkelerle ilgili işlemleri yerine getirmek. Adalet hizmetleriyle ilgili konularda, gerekli araştırmalar ve mevzuat hazırlıklarını yapmak ve görüş bildirmek.

    Yargı ve adalet arasındaki fark nedir?

    Yargı ve adalet kavramları birbiriyle ilişkili olsa da farklı anlamlara sahiptir: - Yargı, hukukun uygulanması sürecidir ve mahkemeler, savcılıklar ve ilgili hukuki kurumlar aracılığıyla gerçekleşir. - Adalet, herkesin eşit haklara sahip olduğu, hakların korunması ve haksızlığa uğrayanların korunması ilkesini ifade eder.

    Adalet Bakanlığı ve Yargıtay adaleti sağlamak için ne yapar?

    Adalet Bakanlığı ve Yargıtay, adaleti sağlamak için şu görevleri yerine getirir: Adalet Bakanlığı: Yasama sürecine katkı. Hukukun üstünlüğünün sağlanması. Ceza ve cezaevi sistemleri yönetimi. Hukuki yardım ve danışmanlık. Uluslararası hukuki işbirliği. Yargıtay: Hukukun üstünlüğünü koruma. İçtihat geliştirme. Adil yargılama. Hukuki belirginlik.

    Adalet Bakanlığı'nın görevi nedir?

    Adalet Bakanlığı'nın bazı görevleri: Mahkemelerin açılması ve teşkilatlandırılması. Ceza infaz kurumları, icra ve iflas daireleri gibi adalet kurumlarının planlanması, kurulması ve denetimi. Kamu davasının açılması ile ilgili işlemlerin yürütülmesi. Adli sicilin tutulması. Adalet hizmetlerine ilişkin yabancı ülkelerle ilgili işlemlerin yürütülmesi. Adalet hizmetleriyle ilgili araştırmaların yapılması ve mevzuat hazırlıklarının yürütülmesi. Bakanlıklarca hazırlanan mevzuat taslaklarının incelenmesi. İnfaz işlerinin düzenlenmesi. İcra ve iflas işlemlerinin yürütülmesi. Adalet hizmetleriyle ilgili sorunların araştırılması ve çözüm önerileri geliştirilmesi. Ayrıca, Adalet Bakanlığı ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel toplantılar düzenler, ilgili kamu veya özel kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapar ve kanunlarla veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle verilen diğer görevleri yerine getirir.

    Adalet Bakanı savcıyı görevden alabilir mi?

    Adalet Bakanı, savcıyı doğrudan görevden alamaz. Ancak, Adalet Bakanı, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu'nun kararı ile hakim ve savcıları geçici yetki ile görevlendirebilir veya görevden uzaklaştırma kararı aldırabilir. Görevden uzaklaştırma, hakkında soruşturma yapılan savcının göreve devamının, soruşturmanın selametine veya yargı erkinin itibarına zarar vereceğine kanaat getirilirse, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından geçici bir tedbir olarak alınabilir. Savcıların görevden alınması ise, meslekten çıkarma kararı gerektiren bir suç nedeniyle hüküm giymeleri veya meslekte kalmalarının uygun olmadığına karar verilmesi gibi durumlarda mümkündür.