Monopolcü firmanın kısa dönem ve uzun dönem davranışları şu şekilde özetlenebilir: Kısa Dönem: Monopolcü firma, tam rekabette olduğu gibi, toplam hasılat ile toplam maliyet arasındaki farkı maksimum yapan üretim düzeyini seçerek kârını maksimum yapar. Monopolcü, üretim miktarını belirlerken marjinal hasılatın marjinal maliyete eşit olduğu noktayı hedefler (MR=MC). Kısa dönemde aşırı kâr, yeni firmaların piyasaya girmesine neden olur. Uzun Dönem: Yüksek giriş engelleri, monopolcü firmayı korur ve firma, uzun dönemde de ekonomik kâr sağlayabilir. Uzun dönemde, tüm firmalar normal kâr elde edene kadar yeni firmalar piyasaya girmeye devam eder. Monopolcü rekabet piyasasında ise uzun dönem dengesi gerçekleştiğinde malın fiyatı ortalama maliyete eşit olur ve ekonomik kâr ortadan kalkar.