• Buradasın

    Maden ruhsatı devlet hakkı vergi midir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Maden ruhsatı devlet hakkı vergi değildir 34.
    Devlet hakkı, maden istihracı ile sağlanacak gelirden devletin payına düşen kısımdır 3. Devlet, madenleri işletme hakkını özel sektöre devretmesi karşılığında devlet hakkı olarak adlandırılan bir gelir elde eder 4.
    Devlet hakkı, bir vergi olmayıp devletin mülk ve teşebbüs gelirleri arasında yer alır 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Maden hakları neden kamu hukukuna tabidir?

    Maden hakları, yer altı kaynaklarının devletin hüküm ve tasarrufu altında olması nedeniyle kamu hukukuna tabidir. Bu kaynakların özel kişilere ruhsat yoluyla devredilebilmesi, mutlak mülkiyet değil; belli sınırlar ve yükümlülükler içinde bir kullanım hakkı olarak değerlendirilmektedir.

    Maden arama ruhsatı ücreti nasıl hesaplanır?

    2025 yılı itibarıyla maden arama ruhsatı ücreti, arama yapılacak maden grubuna, sahanın büyüklüğüne ve ruhsat süresine göre değişiklik göstermektedir. Maden arama ruhsatı ücreti genel olarak üç ana kalemden oluşur: Başvuru harcı. Teminat bedeli. Ruhsat harcı. Ayrıca, maden arama ruhsatı için hesaplanacak ücretlere sondaj hizmetleri gibi ek hizmetler için de ayrıca ücretlendirme yapılacaktır. Maden arama ruhsatı ücreti hesaplanması için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na başvurulmalıdır.

    Maden ruhsat bedeli vergi matrahına dahil mi?

    Maden ruhsat bedeli, vergi matrahına dahil edilir. 3213 sayılı Maden Kanunu'na göre, maden ruhsat sahipleri tarafından ödenen devlet hakkı payı, ticari kazanç ile ilgili bir gider olarak kabul edilir ve fiilen ödendiği yılın vergi matrahının tespitinde indirilebilir.

    Maden kanunu 75 madde nedir?

    Maden Kanunu'nun 75. maddesi, faaliyetin inkıtaa uğratılması ile ilgilidir. Bu maddeye göre, madende süresi içinde işletme faaliyetine başlanmaması veya başlanmışken faaliyetin durdurulması halinde, Ekonomi ve Ticaret Bakanlığı, maden işletme hakkı sahibini araştırır. Ayrıca, 75. madde kapsamında, işletme hakkı taleplerinin belirli koşullar altında reddedilebileceği de belirtilmektedir.

    7257 maden kanunu nedir?

    7257 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 2 Aralık 2020 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu kanun ile 3213 sayılı Maden Kanunu'nda yapılan bazı değişiklikler şunlardır: Ruhsat bedeli: Ruhsat bedelinin ödenmemesi durumunda uygulanacak gecikme zammı oranı değiştirilmiştir. Hapis cezası uygulama istisnası: İşletme izin alanı dışındaki mücavir sahalara yirmi metreye kadar olan taşmalar için hapis cezası istisnası getirilmiştir. Süre uzatım başvurusu: Ruhsat süre uzatım başvurularının ruhsat süresinin bitiminden en geç 12 ay önce yapılması zorunluluğu getirilmiştir. Borcu yoktur belgesi: Maden arama ve işletme ruhsatlarının belirli işlemleri için 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge sunma zorunluluğu kaldırılmıştır.

    Maden işletme ruhsatı yıllık bedeli nasıl hesaplanır?

    Türkiye'de maden işletme ruhsatı yıllık bedeli, 7164 sayılı Kanun'a göre şu şekilde hesaplanır: İşletme ruhsat taban bedeli (TBİ) ile hektar başına alınacak bedel (Hb) çarpılır. Elde edilen sonuca, işletme ruhsatının yürürlükte kaldığı süre (RS) ve bu sürenin yüzdelik karşılığı (K) eklenir. Hesaplama formülü şu şekildedir: İRB = [TBİ + (Hb x A) x [1 + (RS/100 x (K + RS/100))]]. TBİ: Maden Kanunu'nun 13. maddesinin 2. fıkrasında tanımlanan işletme ruhsat taban bedelidir. Hb: Hektar başına alınacak bedeldir. A: İşletme ruhsat alanıdır (ha). RS: İşletme ruhsatının yürürlükte kaldığı süredir (yıl). K: İşletme ruhsatının bulunduğu katsayıdır. Ayrıca, 2025 yılı için arama ruhsatlarında taban bedeli 1.000 TL, işletme ruhsatlarında ise 10.000 TL olarak belirlenmiştir ve bu bedeller her yıl Vergi Usul Kanunu'na göre yeniden değerleme oranında artırılır.

    Maden arama ruhsat bedeli gider yazılır mı?

    Maden arama ruhsat bedeli, gider olarak yazılabilir. Bu bedel, maliyet bedeli kapsamında değerlendirilir ve Vergi Usul Kanunu'nun 316. maddesi uyarınca amortismana tabi tutulur.