• Buradasın

    Gözlem ve saha becerisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gözlem ve saha becerisi, coğrafi araştırmalarda olayların meydana geldiği mekânlara giderek yerinde gözlem yapma ve değerlendirmelerde bulunma yeteneğini ifade eder 12.
    Coğrafi gözlem ve saha çalışması becerisi şu bileşenlerden oluşur:
    • Hazırlık yapma 1. Coğrafi sorular sorma, ön bilgi toplama, gezi güzergâhı ve çalışma planı belirleme 1.
    • Uygulama 1. Gözlem yapma ve yerinde değerlendirmelerde bulunma 12.
    • Bilgi düzenleme 1. Elde edilen bilgileri organize etme 1.
    • Bilgi çözümleme 1. Verileri analiz etme 12.
    • Tahminde bulunma 1. Elde edilen bilgilere dayalı tahmin yapma 1.
    • Raporlama 1. Bulguları sunma 1.
    Bu beceri, coğrafya biliminin yöntem, teknik ve donanımlarından yararlanarak problem çözme ve çeşitli temsiller ile sunma yeteneğini de içerir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Davranışsal gözlem yöntemi nedir?

    Davranışsal gözlem yöntemi, farklı alanlarda çeşitli amaçlarla kullanılan bir gözlem tekniğidir: Odyolojide davranışsal gözlem odyometrisi. İş güvenliği alanında davranışa dayalı güvenlik gözlemi (BBS). Kişilik analizinde davranışsal gözlem.

    Gözlem saha notu nedir?

    Saha notları, gözlemsel veri toplamak için kullanılan, önceden belirlenmiş soru ve cevapları olmayan açık uçlu notlardır. Saha notları dört ana türde olabilir: 1. İş notları: Araştırmacının çalışma konusuyla yakın mesafede ve açık görüşte olduğu sırada alınır, kısa ve özetlidir. 2. Saha notları uygun: Etkinliklerin tamamlanmasının hemen ardından genişletilir, ayrıntılı olmalıdır. 3. Metodolojik notlar: Araştırmacının kullandığı ve önerdiği yeni araştırma yöntemlerini içerir. 4. Günlükler ve günlükler: Araştırmacının hayatına dair içgörüler sunar ve Halo etkisi gibi önyargıları ortadan kaldırmaya yardımcı olur. Saha notları, özellikle sosyal bilim araştırmalarında, bir ortamda insanların davranışlarını, etkileşimlerini ve çevrelerine verdikleri tepkileri anlamak için kullanılır.

    Gelişim raporlarında gözlem nasıl yapılır?

    Gelişim raporlarında gözlem yaparken dikkat edilmesi gerekenler: Planlama: Gözlem yapılacak gelişim alanlarını belirlemek önemlidir. Doğru zamanlama: Gözlemler, çocukların doğal ortamlarında yapılmalıdır. Not alma: Gözlem sırasında dikkat edilen noktalar not edilmelidir. Objektiflik: Gözlemlerde kişisel yargılardan uzak durulmalıdır. Tutarlılık: Her gözlemde benzer kriterler kullanılmalıdır. Kesinlik: Gözlemlerde kesin ve net ifadeler kullanılmalıdır. Çeşitlilik: Farklı ortamlarda gözlem yaparak, çocuğun farklı durumlarda nasıl davrandığı görülmelidir. MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı'na göre, öğretmenlerin sadece dönem içerisinde ele aldığı kazanımlar üzerinden işaretleme yapması, ele almadığı kazanımlara ait ifadeleri boş bırakması gerekmektedir. Ayrıca, gelişim gözlem raporu hazırlanırken, çocuğun öncelikle olumlu gelişimsel özellikleri, daha sonra beklenen düzeyde gösterdiği beceriler ve geliştirilmesi gereken becerileri yazılmalıdır.

    Gözlem ve müşahede aynı şey mi?

    Hayır, gözlem ve müşahede aynı şey değildir. Müşahede, bir olayı, durumu veya kişiyi dikkatle incelemek, gözlem yaparak veri toplamak anlamına gelir. Gözlem ise bir nesnenin, olayın veya bir gerçeğin, niteliklerinin bilinmesi amacıyla, dikkatli ve planlı olarak ele alınıp incelenmesidir. Dolayısıyla, müşahede daha spesifik olarak gözlem yapma sürecini ifade ederken, gözlem daha genel bir terimdir.

    Gözlem gücü nasıl geliştirilir?

    Gözlem gücünü geliştirmek için şu yöntemler uygulanabilir: Konuyu iyi bilmek: Gözlem yapılacak konu hakkında detaylı bilgi sahibi olmak, daha bilinçli gözlem yapmayı sağlar. Yavaşlamak: Aceleci olmamak ve zihinsel dağınıklığı azaltarak gözlem yapmaya odaklanmak gerekir. Yeni şeyler denemek: Farklı yerler görmek ve yeni deneyimler yaşamak farkındalığı artırır. Odaklanmak: Dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırarak konsantre olmak önemlidir. Oyun oynamak: Mantık bulmacaları gibi oyunlar beyni çalıştırarak gözlem yeteneğini geliştirir. Hafızayı test etmek: Geçmiş olayları hatırlayıp yazmak, gözlem yeteneğini güçlendirir. Günlük tutmak: Gözlemlerin yazılı hale getirilmesi, gözlem yeteneğini pekiştirir. Tüm duyuları kullanmak: Sadece görmeye değil, işitmeye, koklamaya, dokunmaya ve tatmaya odaklanmak gerekir.

    Gözlem çeşitleri nelerdir?

    Gözlem çeşitleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Zamanlamasına göre: Araştırma öncesi gözlem; Araştırma içi gözlem. Araç-gereç kullanımına göre: Araçlı gözlem; Araçsız gözlem. Gözlemcinin konumuna göre: Katılımcı (doğrudan) gözlem; Katılımcı olmayan (yapılandırılmış) gözlem. Gözlemi yapan kişiye göre: Birinci elden gözlem; İkinci elden gözlem. Doğallığına göre: Doğal gözlem; Kontrollü gözlem. Yapılandırılmasına göre: Yapılandırılmamış gözlem; Yapılandırılmış gözlem.

    Beceri analizi gözlem raporu nedir?

    Beceri analizi gözlem raporu, bir bireyin belirli bir beceriye sahip olup olmadığını veya hangi düzeyde sahip olduğunu belirlemek amacıyla yapılan gözlemlerin raporudur. Bu rapor, genellikle şu adımları içerir: 1. Gözlenecek davranışın belirlenmesi. 2. Davranışın nasıl ölçüleceğine karar verilmesi. 3. Gözlemin ne zaman yapılacağının ve ne kadar süreceğinin belirlenmesi. 4. Hangi gözlem tekniğinin kullanılacağına karar verilmesi. 5. Gözlemin doğruluğunun belirlenmesi. Beceri analizi gözlem raporları, eğitim kurumlarında çocukların gelişim düzeylerini belirlemek veya özel gereksinimi olan bireylerin ihtiyaçlarını değerlendirmek için kullanılabilir.