• Buradasın

    Bilişsel ve dil gelişimi kazanımları nasıl değerlendirilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Bilişsel ve dil gelişimi kazanımlarının değerlendirilmesi için çeşitli yöntemler kullanılabilir:
    • Gözlem: Öğretmenlerin, çocukların gelişim seviyelerini belirlemek için gözlem yapmaları önemlidir 3. Bu süreçte, çocukların belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmesi ve gelişimlerinin dört seviyeli bir yapıya göre (henüz gerçekleştirememe, sıklıkla destek gerektirme, büyük oranda gerçekleştirme, bağımsız tamamlama) belirlenmesi önerilir 3.
    • Kazanım ve göstergeler: Millî Eğitim Bakanlığı'nın 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı'nda, çocukların bilişsel ve dil gelişimlerini değerlendirmek için "kazanım" ve "gösterge"ler temel alınmıştır 3. Bu program, çocukların yaş gruplarına göre gelişim özelliklerini dikkate alır 3.
    • Ölçme araçları: Çocukların bilişsel becerilerini değerlendirmek için legolar, yap bozlar, eğitici oyuncaklar ve kitaplar gibi araçlar kullanılabilir 4.
    Değerlendirme sürecinin doğru ve objektif olabilmesi için, gözlemlere dayalı olması ve çocukların tüm gelişim alanlarında sistematik olarak değerlendirilmesi gereklidir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Bilişsel becerileri gelişmiş ne demek?

    Bilişsel becerileri gelişmiş ifadesi, bir kişinin düşünme, problem çözme, hafıza, anlama ve dil kullanma gibi zihinsel yeteneklerinin yüksek düzeyde olduğunu ifade eder. Bilişsel beceriler şunları içerir: Dikkat. Hafıza. Problem çözme. Dil becerisi. Yaratıcılık. Zeka. Bilişsel beceriler, genetik ve çevresel faktörlere bağlı olarak değişebilir ve geliştirilebilir.

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu nedir?

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu, okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların bilişsel ve dil gelişimlerini değerlendirmek için hazırlanan rapordur. Bilişsel gelişim raporunda yer alabilecek bazı göstergeler: Dikkatini odaklama ve sürdürme; Sayı, şekil, renk gibi kavramları tanıma ve gruplama; Problem durumlarına çözüm üretme; Zaman ile ilgili basit kavramları anlama. Dil gelişimi raporunda yer alabilecek bazı göstergeler: Nezaket sözcükleri kullanma; Söz dizimi kurallarına göre cümle kurma; Dinlediklerinde yeni kelimelerin anlamını sorma; Konuşurken göz teması kurma. Bu raporlar, e-Okul sistemi üzerinden doldurulur ve çocukların ortalama gelişim düzeylerini belirleyerek ailelere öneriler sunar.

    Bilişsel gelişim örnekleri nelerdir?

    Bilişsel gelişim örnekleri şunlardır: 1. Oyun ve Oyuncaklar: Yaşa uygun oyuncaklar ve oyunlar, problem çözme yeteneklerini geliştirir (örneğin, yapbozlar, ahşap bloklar). 2. Kitap Okuma: Kitaplar, çocukların dil becerilerini artırır ve hayal güçlerini destekler. 3. Deneyimlerle Öğrenme: Doğa yürüyüşleri, müzeler ve farklı çevrelerde yapılan etkinlikler, gözlem ve öğrenme becerilerini artırır. 4. Sanatsal Aktiviteler: Boyama, resim yapma gibi aktiviteler, yaratıcı düşünme yeteneklerini geliştirir. 5. Problem Çözme Aktiviteleri: Zeka oyunları ve matematik problemleri, analitik düşünme ve problem çözme becerilerini güçlendirir. 6. Sosyal Etkileşim: Arkadaşlarla oyun oynamak ve yetişkinlerle sohbet etmek, sosyal ve dil becerilerini geliştirir.

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu nasıl doldurulur?

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu doldurmak için aşağıdaki adımları izlemek gerekmektedir: 1. Başlık ve Bilgiler: Raporun başında öğrencinin adı, soyadı, doğum tarihi, sınıfı, şubesi ve velinin bilgileri yer almalıdır. 2. Kazanımlara Göre Yazma: Rapor, öğrencinin dönem boyunca kazandığı veya kazanamadığı hedef davranışlar dikkate alınarak doldurulmalıdır. 3. Olumlu Davranışların Yazılması: Raporda sadece çocukların yapabildikleri, kazandıkları davranışlar yazılmalı, kazanılmayan veya sonraki döneme bırakılan davranışlara yer verilmemelidir. 4. Ek Açıklamalar: Gerekirse sosyal, duygusal, bilişsel, dil gelişimi ve öz bakım becerileri gibi alanlarda ek açıklamalar yapılabilir. 5. İmza ve Onay: Rapor, sınıf öğretmeni, rehberlik öğretmeni ve veli tarafından imzalanmalıdır. Bilişsel gelişim raporu için örnek başlıklar: - Düşünme becerileri. - Problem çözme. - Dil gelişimi. Dil gelişimi raporu için örnek başlıklar: - Sesini uygun kullanma. - Söz dizimi kurallarına göre cümle kurma. - Dinledikleri/izlediklerinin anlamını kavrama.

    Bilişsel gelişim ve bilişsel beceriler aynı şey mi?

    Bilişsel gelişim ve bilişsel beceriler aynı şey değildir. Bilişsel gelişim, bireylerin zihinsel yapı, becerileri ve süreçlerindeki değişimleri konu alır. Bilişsel gelişim, yaşam boyu bilişsel becerilerde görülen tüm değişim süreçlerini kapsar.

    Beceri ve kazanım temelli soru nedir?

    Beceri temelli sorular, öğrencilerin ezberledikleri bilgiyi aktarmalarını değil, bu bilgiyi anlamlandırmalarını, yorumlamalarını ve farklı durumlara uygulamalarını gerektiren sorulardır. Kazanım temelli sorular hakkında bilgi bulunamamıştır. Beceri temelli sorular, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve yayınlanan yeni nesil soru sistemidir. Örnek beceri temelli sorular: Matematik: "Bir pizzayı dört arkadaşınla paylaşman gerekiyor. Hangi farklı yollarla eşit olarak bölebilirsin?". Fen Bilimleri: "Bir gün boyunca su olsaydın, hangi yolculukları yapardın?". Türkçe: "En sevdiğin hikâye kahramanını düşün. Bir gün onunla bir yer gezisine çıksaydın, neler yapardınız?".

    Bilişsel gelişim kazanım göstergeleri nelerdir?

    Bilişsel gelişim kazanım göstergeleri şunlardır: Dikkatini verme: Dikkat edilmesi gereken nesne, durum veya olaya odaklanır, bu konuda sorular sorar ve ayrıntıları açıklar. Tahminde bulunma: Nesne, durum veya olayla ilgili tahmin yapar, tahminini destekleyen ipuçları sunar, gerçek durumla karşılaştırır. Algıladıklarını hatırlama: Nesne, durum veya olayı bir süre sonra yeniden söyler, eksik veya eklenen nesneyi belirtir, hatırladıklarını yeni durumlarda kullanır. Nesneleri sayma: İleriye veya geriye doğru ritmik sayar, belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir ve saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. Nesne veya varlıkları gözlemleme: Nesne veya varlığın adını, rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amacını söyler. Nesneleri sıralama: Nesne veya varlıkları uzunluklarına, büyüklüklerine, miktarlarına, ağırlıklarına ve renk tonlarına göre sıralar. Mekânda konum: Nesnenin mekândaki konumunu söyler, yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir. Neden-sonuç ilişkisi kurma: Bir olayın olası nedenlerini ve sonuçlarını söyler. Problem çözme: Problemi tanımlar, çeşitli çözüm yolları önerir, bir çözüm yolu seçer ve dener. Grafik hazırlama: Nesneleri kullanarak veya sembollerle grafik oluşturur.