• Buradasın

    Bilişsel ve dil gelişimi kazanımları nasıl değerlendirilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Bilişsel ve dil gelişimi kazanımlarının değerlendirilmesi için çeşitli yöntemler kullanılabilir:
    • Gözlem: Öğretmenlerin, çocukların gelişim seviyelerini belirlemek için gözlem yapmaları önemlidir 3. Bu süreçte, çocukların belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmesi ve gelişimlerinin dört seviyeli bir yapıya göre (henüz gerçekleştirememe, sıklıkla destek gerektirme, büyük oranda gerçekleştirme, bağımsız tamamlama) belirlenmesi önerilir 3.
    • Kazanım ve göstergeler: Millî Eğitim Bakanlığı'nın 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı'nda, çocukların bilişsel ve dil gelişimlerini değerlendirmek için "kazanım" ve "gösterge"ler temel alınmıştır 3. Bu program, çocukların yaş gruplarına göre gelişim özelliklerini dikkate alır 3.
    • Ölçme araçları: Çocukların bilişsel becerilerini değerlendirmek için legolar, yap bozlar, eğitici oyuncaklar ve kitaplar gibi araçlar kullanılabilir 4.
    Değerlendirme sürecinin doğru ve objektif olabilmesi için, gözlemlere dayalı olması ve çocukların tüm gelişim alanlarında sistematik olarak değerlendirilmesi gereklidir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu nasıl doldurulur?

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu doldururken şu adımlar izlenebilir: 1. Olumlu ifadelerle başlama. 2. Gözlemlere dayalı değerlendirme. 3. Becerilerin yazılması. 4. Görüş ve öneriler. Örnek bir bilişsel ve dil gelişimi raporu için aşağıdaki siteler ziyaret edilebilir: anneninokulu.com; okuloncesitr.net. Ayrıca, Millî Eğitim Bakanlığı'nın 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı'na göre hazırlanan gelişim raporu örnekleri tegm.meb.gov.tr sitesinde bulunabilir. Rapor doldurma süreci, kullanılan eğitim programına ve kurumun uygulamalarına göre değişiklik gösterebilir.

    Bilişsel gelişim örnekleri nelerdir?

    Bilişsel gelişim örnekleri, Jean Piaget'nin bilişsel gelişim kuramına göre şu şekilde incelenebilir: Duyusal-Motor Dönemi (0-2 yaş). İşlem Öncesi Dönem (2-7 yaş). Somut İşlemler Dönemi (7-11 yaş). Soyut İşlemler Dönemi (11 yaş ve sonrası). Bilişsel gelişim, yaşam boyu süren bir süreçtir ve dikkat, bellek, düşünme, duyusal bilgiyi işleme, muhakeme yapma, analiz etme, karşılaştırma yapma ve sebep-sonuç ilişkilerini anlama gibi yetilerin gelişimini içerir.

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu nedir?

    Bilişsel ve dil gelişimi raporu, okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların bilişsel ve dil gelişimlerini değerlendirmek için hazırlanan rapordur. Bilişsel gelişim raporunda yer alabilecek bazı göstergeler: Dikkatini odaklama ve sürdürme; Sayı, şekil, renk gibi kavramları tanıma ve gruplama; Problem durumlarına çözüm üretme; Zaman ile ilgili basit kavramları anlama. Dil gelişimi raporunda yer alabilecek bazı göstergeler: Nezaket sözcükleri kullanma; Söz dizimi kurallarına göre cümle kurma; Dinlediklerinde yeni kelimelerin anlamını sorma; Konuşurken göz teması kurma. Bu raporlar, e-Okul sistemi üzerinden doldurulur ve çocukların ortalama gelişim düzeylerini belirleyerek ailelere öneriler sunar.

    Bilişsel becerileri gelişmiş ne demek?

    Bilişsel becerileri gelişmiş ifadesi, bir kişinin düşünme, problem çözme, hafıza, anlama ve dil kullanma gibi zihinsel yeteneklerinin yüksek düzeyde olduğunu ifade eder. Bilişsel beceriler şunları içerir: Dikkat. Hafıza. Problem çözme. Dil becerisi. Yaratıcılık. Zeka. Bilişsel beceriler, genetik ve çevresel faktörlere bağlı olarak değişebilir ve geliştirilebilir.

    Bilişsel gelişim ve bilişsel beceriler aynı şey mi?

    Bilişsel gelişim ve bilişsel beceriler aynı şey değildir. Bilişsel gelişim, bireylerin zihinsel yapı, becerileri ve süreçlerindeki değişimleri konu alır. Bilişsel gelişim, yaşam boyu bilişsel becerilerde görülen tüm değişim süreçlerini kapsar.

    Bilişsel gelişim kazanım göstergeleri nelerdir?

    Bilişsel gelişim kazanım göstergeleri şunlardır: Dikkatini verme: Dikkat edilmesi gereken nesne, durum veya olaya odaklanır, bu konuda sorular sorar ve ayrıntıları açıklar. Tahminde bulunma: Nesne, durum veya olayla ilgili tahmin yapar, tahminini destekleyen ipuçları sunar, gerçek durumla karşılaştırır. Algıladıklarını hatırlama: Nesne, durum veya olayı bir süre sonra yeniden söyler, eksik veya eklenen nesneyi belirtir, hatırladıklarını yeni durumlarda kullanır. Nesneleri sayma: İleriye veya geriye doğru ritmik sayar, belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir ve saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. Nesne veya varlıkları gözlemleme: Nesne veya varlığın adını, rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amacını söyler. Nesneleri sıralama: Nesne veya varlıkları uzunluklarına, büyüklüklerine, miktarlarına, ağırlıklarına ve renk tonlarına göre sıralar. Mekânda konum: Nesnenin mekândaki konumunu söyler, yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir. Neden-sonuç ilişkisi kurma: Bir olayın olası nedenlerini ve sonuçlarını söyler. Problem çözme: Problemi tanımlar, çeşitli çözüm yolları önerir, bir çözüm yolu seçer ve dener. Grafik hazırlama: Nesneleri kullanarak veya sembollerle grafik oluşturur.

    Beceri ve kazanım temelli soru nedir?

    Beceri temelli sorular, öğrencilerin ezberledikleri bilgiyi aktarmalarını değil, bu bilgiyi anlamlandırmalarını, yorumlamalarını ve farklı durumlara uygulamalarını gerektiren sorulardır. Kazanım temelli sorular hakkında bilgi bulunamamıştır. Beceri temelli sorular, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve yayınlanan yeni nesil soru sistemidir. Örnek beceri temelli sorular: Matematik: "Bir pizzayı dört arkadaşınla paylaşman gerekiyor. Hangi farklı yollarla eşit olarak bölebilirsin?". Fen Bilimleri: "Bir gün boyunca su olsaydın, hangi yolculukları yapardın?". Türkçe: "En sevdiğin hikâye kahramanını düşün. Bir gün onunla bir yer gezisine çıksaydın, neler yapardınız?".