• Buradasın

    Kar yükü hesabı nasıl yapılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kar yükü hesabı, TS 498-2021 yönetmeliği kapsamında aşağıdaki formül ve çizelgelerle yapılır 13:
    1. Kar yükü azaltma değerinin (m) belirlenmesi:
      • Çatı eğimi 30° ve daha az ise m=1 alınır 12.
      • Çatı eğimi 30°'den fazla ise m değeri, TS 498 Çizelge 3'ten belirlenir 12.
    2. Kar yükü hesap değerinin (Pk) hesaplanması:
      • Pk = m x Pk0 formülü kullanılır 12.
      • Pk0 değeri, TS 498 Çizelge 4'ten alınır 12.
    Hesaplama için ayrıca kar yükü azaltma katsayılarının hesaplanmasında TS 498 Çizelge 3, zati kar yükü değerleri için ise aynı çizelgenin ilgili tablosu kullanılır 13.
    Kar yükü hesabı, profesyonel bir mühendis tarafından yapılmalıdır.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kar yükünde m değeri nedir?

    Kar yükünde "m" değeri, çatı eğimine bağlı olarak kar yükü azaltma katsayısını ifade eder. Çatı eğimi 30° ve daha az ise: Kar yükü hesap değeri (Pk), kar yükü (Pk0) değerine eşit kabul edilir ve düzgün yayılı yük olarak hesaplanır. Çatı eğimi 30°'den fazla ise: "m" değeri, aşağıdaki formülle hesaplanır: m = 1 - ((α - 30) / 40). "m" değeri 0 ile 1 arasında bir değer alır ve TS 498 Çizelge 3'ten alınır. "m" değeri, kar yükü azaltma katsayılarını hesaplamak için TS 498 Çizelge 3'ten yararlanılarak belirlenir.

    TS 498 kar yükü hesabı nedir?

    TS 498 kar yükü hesabı, yapıların taşıyıcı elemanlarının boyutlandırılmasında dikkate alınan kar yükü hesap değerini belirler. Kar yükü hesap değeri (Pk), kar yağışı artış koşullarına göre değişkenlik gösterir ve coğrafi-meteorolojik şartlara bağlıdır. Hesaplama için kullanılan formül: Pk = m × Pk0. Pk0: Zati kar yükü. m: Kar yükü azaltma değeri, çatı eğimine göre TS 498 Çizelge 3'ten alınır. 30°'ye kadar eğimli çatılarda kar yükü hesap değeri, kar yükü değerine eşit kabul edilir ve çatı alanının plandaki düzgün yayılı yükü olarak dikkate alınır. Kar yükü hesabı için TS 498-2021 standardına başvurulmalıdır.

    Aşırı kar ve normal kar nedir?

    Aşırı kâr, elde edilen toplam hasılatın toplam fırsat maliyetini aşan kısmıdır. Normal kâr, müteşebbisi şu anda yapmakta olduğu işi sürdürmeye teşvik edecek yeterlilikte olan, yani onun fırsat maliyetine eşit olan kâr miktarıdır. Eğer gerçek (fiili) kârlar normal kârdan daha az olursa müteşebbis daha kârlı bir faaliyet alanına kayacaktır; diğer yandan, eğer kârlar normal kârı aşarsa, diğer faaliyetlerdeki müteşebbislerin söz konusu alana kaymaları beklenir. Serbest rekabet şartları geçerliyse, yani uzun vadede aşırı kârlar sıfırlanır, zira yeterli sayıda müteşebbis kendi faaliyet alanlarını terk edip aşırı kârın söz konusu olduğu sektöre girerler. Dolayısıyla, aşırı kârlar ya kısa vade için geçerlidir veya piyasaya girişin engellendiği durumlarda ortaya çıkar.

    Çatıda kar yükü ne zaman başlar?

    Çatıda kar yükünün ne zaman başlayacağına dair kesin bir bilgi vermek mümkün değildir. Kar yükü, coğrafi ve meteorolojik koşullara bağlı olarak değişkenlik gösterir. Kar yükünün başladığı durumlar: Kar yağışı: Kar yağışının başlamasıyla çatıda kar yükü oluşmaya başlar. Rüzgar etkisi: Şiddetli esen rüzgarlar, karın çatı üzerinde yer değiştirmesine ve bazı bölümlerde aşırı yük birikmesine neden olabilir. Rakım ve konum: Yüksek rakımlı bölgelerde ve kar yağışının yoğun olduğu yerlerde kar yükü daha erken başlayabilir. Kar yükünün hesaplanması ve önlenmesi için TS 498-2021 ve TS EN 1991 gibi yönetmelikler dikkate alınmalıdır.

    Çatıda kar yükü kaç olmalı?

    Çatıdaki kar yükü, TS 498-2021 yönetmeliğine göre hesaplanır, aşağıdaki faktörlere bağlıdır: Yapının yapılacağı yer (il, ilçe vb.); İnşaat sahasının rakımı (deniz seviyesinden yüksekliği); Çatı eğimi. Kar yükü hesap değeri, "Pk=m.Pk0" formülüyle bulunur. Burada: Pk0, zati kar yüküdür; m, kar yükü azaltma değeridir. Kar yükü azaltma katsayıları, TS 498 Çizelge 3'ten alınır. Normal şartlarda kar yoğunluğu 100-300 kg/m³ aralığındadır. Çatıdaki kar yükünün belirlenmesi için bir uzmana danışılması önerilir.