• Buradasın

    16 yy Tebriz ekolü nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    16. yüzyıl Tebriz ekolü, Tebriz'de gelişen ve 14. yüzyılın başlarında Moğol İlhanlılar döneminde kurulan bir İran minyatür resmi okuludur 25.
    Tebriz ekolünün bazı özellikleri:
    • Zengin renk skalası 2.
    • Aşırı yüzey süslemeciliği 2.
    • Kalabalık ve gösterişli kompozisyonlar 2.
    • Son derece itinalı işçilik 2.
    Tebriz ekolünün altın çağı, Safevi hanedanının hüküm sürdüğü 16. yüzyıl olarak kabul edilir 5. Bu dönemde, Şah İsmail'in Herat ekolünün üstadı Behzad'ı Tebriz'e getirmesiyle ekol yeniden canlanmış ve köklü bir üslup değişikliği yaşanmıştır 5.
    Tebriz ekolünün bazı temsilcileri:
    • Sultan Muhammed 5;
    • Ağa Mirek 5;
    • Muzaffar Ali 5;
    • Mirza Ali 5;
    • Mir Seyid Ali 5.
    Tebriz ekolüne ait bazı eserler:
    • Firdevsi'nin Şahname'si 2;
    • Nizami'nin Hamse'si 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tebriz neden önemli?

    Tebriz, İran'ın önemli bir şehri olarak kabul edilir çünkü: 1. Stratejik Konum: Türkiye, Azerbaycan, Ermenistan ve Irak gibi ülkelerin sınırlarına yakın olması, onu tarihi boyunca bir ticaret ve kültürel etkileşim merkezi haline getirmiştir. 2. Tarihî ve Kültürel Zenginlik: Binlerce yıl öncesine dayanan tarihi ile birçok medeniyete ev sahipliği yapmış, İlhanlılar döneminde İran'ın başkentlerinden biri olmuştur. 3. Ekonomik Güç: Tekstil, otomotiv, halıcılık ve metal sanayisi gibi alanlarda büyük bir üretim gücüne sahip olup, İran'ın en önemli sanayi merkezlerinden biridir. 4. Doğal Kaynaklar: Çevresindeki verimli tarım arazileri ile önemli bir tarım merkezi konumundadır. 5. Festivaller ve Etkinlikler: Nevruz Bayramı, Tebriz Halı Festivali ve Uluslararası Sanat Festivali gibi etkinliklerle canlı bir kültürel hayat sunar.

    Ekol ne anlama gelir?

    Ekol kelimesi, farklı bağlamlarda çeşitli anlamlar taşır: 1. Eğitim ve Bilim Alanında: Belirli bir öğretim yöntemi ya da bilimsel yaklaşımı benimseyen, belirli bir fikir ya da metodoloji etrafında şekillenen düşünce topluluğunu ifade eder. 2. Sanat ve Edebiyat Alanında: Belirli bir sanat veya edebiyat türünde, bir grup sanatçı veya yazar tarafından benimsenen ortak stil, tema veya teknikleri temsil eder. 3. Genel Kullanımda: Belirli bir alanda öncü olan veya belirli bir tarzı ve metodolojiyi temsil eden kişi veya grup için de kullanılabilir. Kelime, Fransızca "école" (okul) kelimesinden türetilmiştir.

    15 ve 16 yy'da yazılan eserler nelerdir?

    15. ve 16. yüzyıllarda yazılan bazı önemli eserler: 15. yüzyıl: Mesîhî: Edirne Şehrengizi. 16. yüzyıl: Fuzûlî: Türkçe Divan, Farsça Divan, Arapça Divan, Leyla ile Mecnun (mesnevi), Beng ü Bade, Hadikatü's-Süeda, Sıhhat ü Maraz, Kırk Hadis Tercümesi. Bâkî: Divan, Fezaili'l-Mekke, Fezaili'l-Cihad, Hadis-i Erbain Tercümesi, Mersiye-i Hazret-i Süleyman Han (Kanuni Sultan Süleyman Mersiyesi). Zâtî: Divan, Edirne Şehrengizi, Şems ü Pervâne (mesnevi). Taşlıcalı Yahyâ: Türkçe Dîvânı, Hadis-i Erba’în Tercümesi, Hasb-i Hâl, Keşfü’l-Hicâb min Vechi’l-Kitâb, Netâyicü’l-Fünûn, Nevâ-yı Uşşâk. Bağdatlı Ruhî: Terkib-i Bend. Lamiî Çelebi: Divanı. Şah İsmail (Hatayî): Hatayî Divanı, Dehname, Nasihatname. İbrahim Gülşenî: Türkçe Divan, Farsça Divan, Kenzü'l-Cevahir, Manevî. Babür Şah: Divan. Ayrıca, 16. yüzyılda Türk edebiyatında tezkireciliğin temelleri atılmış; Edirneli Sehî Bey'in Heşt Behişt adlı tezkiresi bu dönemin önemli eserleri arasında yer almıştır.