• Buradasın

    Belediye komisyonlarında üye dağılımı nasıl olmalı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Belediye komisyonlarında üye dağılımı, 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu'na göre şu şekilde olmalıdır:
    1. Komisyonların Yapısı: Komisyonlar, en az 3, en fazla 5 üyeden oluşur 14.
    2. Siyasi Temsil Oranı: Komisyonlar, meclis üye tam sayısına göre siyasi partilerin temsil oranlarına göre kurulur 14. Yani her siyasi parti grubunun ve bağımsız üyelerin meclisteki üye sayısı, komisyonlara düşen sandalye sayılarına çevrilerek temsil sağlanır 14.
    3. Aday Gösterme: Siyasi parti grupları aday gösterebilir ve üyeler kendi partilerinden aday olabilir 14.
    4. Birden Fazla Komisyon: Meclis üyeleri, aynı anda birden fazla ihtisas komisyonunda görev alabilir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Belediye meclisinde kaç komisyon olmalı?

    Belediye meclisinde en az üç, en fazla beş komisyon kurulabilir.

    Belediye grupları neye göre belirlenir?

    Belediye grupları, nüfus ve sosyal-ekonomik gelişme durumlarına göre belirlenir. 2022 yılı itibarıyla belediyeler beş gruba ayrılmıştır: 1. Nüfusu 250.000'den fazla olan belediyeler. 2. Nüfusu 100.001-250.000 arasında olan belediyeler. 3. Nüfusu 50.001-100.000 arasında olan belediyeler. 4. Nüfusu 10.001-50.000 arasında olan belediyeler. 5. Nüfusu 10.000'e kadar olan belediyeler. Sanayi, ticaret veya turizm yönünden önem arz eden belediyeler ile ilçe merkezi olan belediyeler, mensup oldukları gruptan bir üst gruba yükseltilir. Belediyelerin nüfuslarının tespitinde, Türkiye İstatistik Kurumu'nun Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçları esas alınır.

    Belediye meclisi ve belediye encümeni kimlerden oluşur?

    Belediye Meclisi: Belediye meclisi üyeleri, 2972 sayılı Mahalli İdareler İle Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun hükümlerine göre doğrudan doğruya seçmenler tarafından beş yıllığına seçilirler. Gündemi, belediye başkanı belirler. Belediye Encümeni: İl belediyelerinde ve nüfusu 100.000'in üzerindeki belediyelerde, belediye meclisinin her yıl kendi üyeleri arasından bir yıl için gizli oyla seçeceği üç üye, malî hizmetler birim amiri ve belediye başkanının birim amirleri arasından bir yıl için seçeceği iki üye olmak üzere yedi kişiden oluşur. Diğer belediyelerde, belediye meclisinin her yıl kendi üyeleri arasından bir yıl için gizli oyla seçeceği iki üye, malî hizmetler birim amiri ve belediye başkanının birim amirleri arasından bir yıl için seçeceği bir üye olmak üzere beş kişiden oluşur. Belediye başkanının katılamadığı toplantılarda, belediye başkanının görevlendireceği başkan yardımcısı veya encümen üyesi, encümene başkanlık eder.

    Belediye meclis karar şeması nasıl yapılır?

    Belediye meclis karar şeması aşağıdaki adımlarla oluşturulur: 1. Gündemin Hazırlanması: Belediye başkanı, en az üç gün önceden meclis üyelerine gündemi bildirir. 2. Gündemin Onayı: Gündem, başkanlık makamı tarafından onaylanır ve meclis üyelerine dağıtılır. 3. Toplantı: Meclis, belirlenen gün ve saatte toplanır ve gündem maddelerini görüşür. 4. Kararların Yazılması ve İmzalanması: Görüşmeler sonucunda alınan kararlar, katip üyeler veya görevliler tarafından tutanağa geçirilir ve başkanlık divanı tarafından imzalanır. 5. Kararın Dağıtımı: Kararlar, meclis üyelerine dağıtılır ve ilgili birimlere gönderilir.

    Belediye mevzuatında halkın katılımı konusu nasıl düzenlenmiştir?

    Belediye mevzuatında halkın katılımı konusu çeşitli düzenlemelerle ele alınmıştır: 1. Kent Konseyleri: 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 76. maddesine göre, kent konseyleri oluşturulmalıdır. 2. Gönüllü Katılım: Aynı kanun'un 77. maddesi, belediyelerin sağlık, eğitim, spor, çevre gibi alanlarda gönüllü katılımı teşvik etmesini öngörür. Gönüllüler, çeşitli hizmetler ve projelerde yer alabilirler. 3. Kamuoyu Yoklamaları ve Halk Toplantıları: Belediye Kanunu, belediyelerin kamuoyu yoklamaları yapabileceğini ve halk toplantıları düzenleyebileceğini belirtir. Bu yöntemler, halkın belediye hizmetleri hakkındaki görüşlerinin alınmasını sağlar. 4. Stratejik Planlama: Belediyelerin stratejik planları, üniversiteler ve sivil toplum örgütlerinin görüşleri alınarak hazırlanır. Bu, halkın karar alma süreçlerine doğrudan katılımını içerir.

    Belediye meclisleri ne iş yapar?

    Belediye meclislerinin bazı görevleri: Stratejik plan, yatırım ve çalışma programlarını, belediye faaliyetlerinin ve personelinin performans ölçütlerini görüşmek ve kabul etmek. Bütçe ve kesin hesabı kabul etmek, bütçede aktarma yapmak. Belediyelerin imar planlarını görüşmek ve onaylamak. Borçlanma kararı almak. Taşınmaz mal alım, satım, takas, tahsis ve tahsis şeklinin değiştirilmesine karar vermek. Vergi, resim ve harçlar dışında kalan hizmetler için ücret tarifesi belirlemek. Şartlı bağışları kabul etmek. Belediye adına imtiyaz verilmesine ve yatırımların yap-işlet veya yap-işlet-devret modeliyle yapılmasına karar vermek. Meclis başkanlık divanını ve encümen üyeleri ile ihtisas komisyonları üyelerini seçmek. Belediye yönetmeliklerini kabul etmek.

    Belediye birimleri nelerdir?

    Belediyenin temel birimleri şunlardır: 1. Planlama ve İmar Dairesi: Şehirlerin fiziksel yapısını planlamak ve geliştirmekle sorumludur. 2. Mali Hizmetler Dairesi: Belediye bütçesinin hazırlanması, mali raporların oluşturulması ve kaynakların etkin kullanımı ile ilgilenir. 3. Çevre Koruma Dairesi: Doğal kaynakların korunması ve çevre sağlığının geliştirilmesi için çalışmalar yapar. 4. İnsan Kaynakları Dairesi: Belediye personelinin yönetimi ve insan kaynakları politikalarının uygulanmasından sorumludur. 5. Eğitim ve Kültür Dairesi: Yerel eğitim ve kültürel faaliyetlerin desteklenmesi amacıyla hizmetler sunar. Diğer önemli belediye birimleri ise Zabıta Müdürlüğü, Temizlik İşleri Müdürlüğü, Sağlık İşleri Müdürlüğü ve Fen İşleri Müdürlüğü'dür.