• Buradasın

    Monopol piyasasında uzun ve kısa dönem arasında önemli bir fark var mıdır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Monopol piyasasında uzun dönem ile kısa dönem arasında önemli bir fark yoktur 14.
    Bunun nedeni, monopol piyasasında tek bir firmanın bulunması ve piyasaya giriş-çıkış engellerinin olmasıdır 3. Bu durum, uzun dönemde de firmanın ekonomik kâr elde etmesini sağlar 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Monopolde kısa dönemde zarar olur mu?

    Evet, monopolde kısa dönemde zarar olabilir. Monopolcü firma, kısa dönemde marjinal hasılatın kısa dönem marjinal maliyete eşit olduğu (MR = SRMC) noktada üretim yaparak dengeye gelir. Ayrıca, fiyat ortalama değişken maliyetten (AVC) düşükse firma geçici olarak piyasadan çekilebilir.

    Monopolün özellikleri nelerdir?

    Monopolün (tekel) bazı özellikleri: Tek satıcı veya üretici: Piyasada tek bir firma hakimdir ve bu firma, yakın ikamesi bulunmayan bir mal üretir. Giriş engelleri: Diğer firmaların piyasaya girmesi kısıtlanmıştır. Fiyat belirleme: Firma, malın fiyatını belirleme gücüne sahiptir. Rekabet eksikliği: Piyasada rekabet yoktur. Reklam ihtiyacı olmaması: Rekabet olmadığından reklama gerek duyulmaz. Ölçek ekonomileri: Üretim miktarı arttıkça birim maliyetin azalması durumu söz konusu olabilir. Devlet müdahaleleri: Patent, lisans, imtiyaz gibi yasal kısıtlamalar bulunabilir. Monopol piyasası, gerçek hayatta tam anlamıyla pek rastlanmaz, çünkü bir firmanın yakın ikamesi bulunmayan bir mal üretmesi durumu uyarlanabilir değildir.

    Monopoldeki firma neden fiyat belirleyici?

    Monopoldeki firma, tek satıcı olması ve ürünün ikamesinin bulunmaması nedeniyle fiyat belirleyici konumundadır.

    Türkiye'de monopol örnekleri nelerdir?

    Türkiye'de monopol (tekel) örnekleri şunlardır: Doğal Tekeller: Elektrik, su, doğalgaz, demiryolu ve posta hizmetleri. Yasal Tekeller: Tütün ürünleri ve alkollü içkiler gibi belirli ürünlerin satışı için devlet tarafından tek firmaya verilen izinler. Firmalar Arası Anlaşmalardan Kaynaklanan Monopoller: Kartel ve tröst oluşumları, örneğin, firmaların fiyat, üretim veya satış miktarını kontrol ederek tek bir firma gibi hareket etmesi. Ayrıca, Google arama motoru da fiili tekel olarak değerlendirilebilir; bazı tahminlere göre, Google pazar payının %92'sine sahiptir.

    Monopolün uzun dönem dengesi nasıl sağlanır?

    Monopolün uzun dönem dengesinin nasıl sağlandığına dair bazı bilgiler şu şekildedir: Ekonomik kârın devamı. Üretim miktarı. Ölçek büyütme. Fiyat ve satış hacmi. Monopolün uzun dönem dengesi hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynaklara başvurulabilir: acikders.ankara.edu.tr; avys.omu.edu.tr; kenancelik.net.

    Monopoldeki talep esnekliği nedir?

    Monopoldeki talep esnekliği, bir malın monopol piyasasında talep edilen miktarının, malın fiyatına karşı duyarlılığını ifade eder. İdeal olarak, monopolleşmiş bir mal için talep esnekliğinin sıfır olması istenir.

    Monopol talep eğrisi nasıl olur?

    Monopol talep eğrisi, negatif eğimlidir, yani aşağı doğru eğimlidir. Monopol piyasasında, firmanın talep eğrisi ile piyasa talep eğrisi aynıdır. Monopol talep eğrisinin şekli, satılan malın ikame durumuna göre değişir. Monopol talep eğrisine dair görsellere şu sitelerden ulaşılabilir: avys.omu.edu.tr; acikders.ankara.edu.tr.