Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Okuma modelleri, kullanıcıların dijital ortamlarda nasıl okuma yaptıklarına ve buna bağlı olarak bilgilerin nasıl konumlandırılması gerektiğine yönelik üç ana kategoriye ayrılır 1:
- Gutenberg Diyagramı: İnsan gözünün az yoğunlukta ve tek sayfadan oluşan içerikte gerçekleştirdiği hareket yolunu açıklar 1.
- F-Modeli: Yoğun içerik blokları olduğunda insan gözünün bu blokları tararken hareket ettiği yolu açıklar 1.
- Z-Modeli: Yoğunluğu az olan bir içerikte, kullanıcı gözlerinin hayali bir “Z” (soldan sağa, yukarıdan aşağıya) oluşturarak izlediği yolu açıklar 1.
Ayrıca, okuma türleri şu şekilde de sınıflandırılabilir:
- Güdümlü Okuma: Okuru yazarın düşünce noktasına getirmeyi amaçlar 2.
- İçten Okuma: Sesin dışarıdan duyulmayan bir vaziyette içeride tekrarlanmasıyla oluşan okuma türüdür 2.
- Göz Atarak Okuma: Ayrıntılara girmeden, ana hatlarıyla okuma yöntemidir 2.
- Tarayarak Okuma: Metinde yer alan belirli bir bilgiyi arama yöntemidir 2.
- Eleştirel Okuma: Metnin analiz edilerek yazarın görüşlerinin sorgulanması sürecidir 3.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: