Eğitim durumu, eğitim durumları düzenleme sürecinde belirlenen unsurlarla belirlenir. Bu süreçte dikkate alınan bazı faktörler şunlardır: Hedefe uygunluk: Eğitim durumları, belirlenen hedeflere ulaşmak için düzenlenmelidir. Öğrenci seviyesine uygunluk: Öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine ve ilgi alanlarına göre düzenlenmelidir. Ekonomiklik: Zaman ve araç-gereç açısından verimli olmalıdır. Öğretim ilkeleri: Öğretim ilkeleri doğrultusunda planlanmalıdır. Yöntem ve teknikler: Öğrencilerin ön bilgileri ve öğrenme stillerine uygun yöntemler kullanılmalıdır. Eğitim durumları, giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur. Eğitim durumlarının belirlenmesinde ayrıca ipucu, pekiştireç, dönüt ve düzeltme gibi değişkenler de dikkate alınır.