Buradasın
Yüksek Hızlı Demiryolu Gelişimi ve Özellikleri
tr.wikipedia.org/wiki/Y%C3%BCksek_h%C4%B1zl%C4%B1_demiryoluYapay zekadan makale özeti
- Tanım ve Standartlar
- Yüksek hızlı demiryolu, 250 km/saat üzeri hız yapabilen özel hat sistemidir
- UIC üç kategori tanımlar: Kategori I (250 km/saat), Kategori II (200 km/saat), Kategori III (200 km/saat üzeri)
- 200 km/saat üzeri hızlarda sinyalizasyon ve güvenlik sistemleri zorunludur
- Tarihsel Gelişim
- İlk yüksek hızlı hat 1964'te Japonya'da Tōkaidō Shinkansen olarak açıldı
- 1939'da II. Dünya Savaşı nedeniyle tüm yüksek hızlı hizmetler durduruldu
- 1950'lerde Fransa ve İspanya yüksek hızlı tren teknolojisinde önemli gelişmeler kaydetti
- Mevcut Durum
- Dünya genelinde 37.900 kilometreden fazla yüksek hızlı demiryolu hattı bulunmaktadır
- Çin'de 350 km/saat hızla çalışan konvansiyonel hat mevcuttur
- 2027'de Japonya'da 500 km/saat hızla çalışacak maglev hattı planlanmaktadır
- Teknolojik Gelişmeler
- Standart hat açıklıklı (1435 mm) sistemler yaygın olarak kullanılmaktadır
- Maglev teknolojisi 430 km/saat hıza kadar ulaşabilmektedir
- Yüksek hızlarda güvenlik için yalpalama damperi ve özel sistemler geliştirilmektedir