Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Karayolları dever standardı, virajlarda (yatay kurbalarda) araç üzerine etki eden merkezkaç kuvvetini azaltmak için yol enkesitine verilen eğim anlamına gelir 1. Bu eğim, virajın iç tarafının aşağıda, dış tarafının ise yukarıda olacak şekilde olmasını gerektirir 1. Dever sayesinde taşıt lastikleriyle yol yüzeyi arasındaki sürtünme kuvveti artar ve araçlar virajı güvenle geçebilir 1.
Dever standardı, yolun sınıfı, proje hızı, trafik miktarı ve arazinin topoğrafik durumu gibi faktörlere bağlı olarak değişir 2. Ayrıca, dever hız ile doğru orantılı, yarıçap ile ters orantılıdır; yani hız arttıkça dever de artar, yarıçap büyüdükçe dever küçülür 5.
Dever, teorik, normal (ideal) ve minimum dever olmak üzere üçe ayrılır 5.
- Teorik dever: Eğimsiz yollarda uygulanabilecek en fazla dever miktarıdır 5.
- Normal (ideal) dever: Eğimli yollarda ve her türlü coğrafi yapıda uygulanabilen deverdir 5.
- Minimum dever: Merkezkaç kuvvet nedeniyle yolcuları rahatsız etmeyecek şekilde ve devirme momentinin yüksek olmaması şartıyla teorik deverden bir miktar indirme yapılmasıyla elde edilir 5.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: