• Buradasın

    Kütahya'da 4 Bin Yıllık Nohut ve 8 Bin 600 Yıllık Ekmek Buluntuları

  • Kültür ve Turizm Bakanlığının desteklediği arkeolojik kazılarda, Anadolu'nun binlerce yıllık sofra kültürünü belgeleyen yeni buluntular ortaya çıkarıldı. 
    1
    Dün
    KÜLTÜR ve Turizm Bakanlığı'nın desteğiyle Kütahya Tavşanlı Höyük'te gerçekleştirilen kazılarda 4 bin yıllık nohut kalıntıları ile Konya Çatalhöyük, Eskişehir Küllüoba ve Karaman Topraktepe'de 8 bin 600 yıllık ekmek örnekleri gün yüzüne çıkarıldı. 
    2
    Dün
    Tunç Çağı’nın ortalarına tarihlendirilen bu örnekler; buğday taneleri, pişmiş toprak kaplar ve gümüş bir saç halkasıyla birlikte bulundu. 
    3
    Dün
    Tavşanlı Höyük ekip üyesi Dr. Doğa Karakaya tarafından yapılan mikroskobik incelemelerde, bu kalıntıların Anadolu’nun erken dönem tarım kültürüne ait olduğu belirlendi. 
    4
    Dün
    Konya'daki Çatalhöyük'te 8 bin 600 yıllık mayalanmış ekmek, Eskişehir Küllüoba Höyüğü'nde 5 bin yıllık ritüel amaçlı mayalanmış ve pişirilmiş ekmek, Karaman Topraktepe (Eirenepolis) Antik Kenti'nde ise bin 300 yıllık bezemeli arpa ekmekleri tespit edildi. 
    5
    Dün

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anadolu'nun erken dönem tarım kültürünün gelişimi şu şekilde özetlenebilir:
    • Avcı toplayıcıların geçişi 1. Anadolu'daki avcı-toplayıcı topluluklar, tarım pratiklerini uygulayarak çiftçi topluluklara dönüştü 1.
    • Bereketli Hilal'den göç 1. Tarımın, Bereketli Hilal'den (Dicle ve Fırat nehirleri arası bölge) göç eden topluluklarla Anadolu'ya yayıldığı da düşünülmektedir 1.
    • Yabani tohumların ekilmesi 4. 10.000 yıl önce, Bereketli Hilal'de avcı toplayıcılar, tahılların atası olan bazı yabani tohumları ekmeye başladılar 4.
    • Kültür tohumlarının oluşması 4. Toplanarak ekilen bu tohumlar, daha çok yaşama şansı bularak kültür tohumları haline geldiler 4.
    • Tohumların yayılması 4. Bu ürünler, insan müdahalesi olmadan tohumlarını dağıtma yeteneğini kaybettiler 4.
    • Tarımın yayılması 4. Tarım tekniklerinin hızla yayıldığı ve bugünkü tahılların, kültür formları haline dönüştürülen tohumların farklı bölgelerden toplandığı düşünülmektedir 4.
    • Neolitik Devrim 5. Yaklaşık 12.000 yıl önce, Güneydoğu Anadolu'da başlayan tahılların evcilleştirilmesi, tarımın ortaya çıkmasına ve modern toplumun oluşmasına yol açtı 5.
    Anadolu'nun erken dönem tarım kültürü, arkeolojik bulgular ve genetik araştırmalarla incelenmeye devam edilmektedir.
    5 kaynak
    Küllüoba Höyüğü'ndeki ekmeklerin ritüel önemi, bereket getirmesi amacıyla bir parçası koparıldıktan sonra yakılarak evin zeminine gömülmesiyle ortaya çıkar 13. Bu tür ritüel uygulamalar, Antik Yakın Doğu'da tanrıya veya ruhlara sunu olarak yapılan geleneklerle benzerlik gösterir 2.
    Ekmeğin ritüel bir adak olarak sunulmasının bazı nedenleri:
    • Mevsimsel geçişler 2.
    • Hasat zamanları 2.
    • Ölüm törenleri 2.
    • Yerleşimin uğur getirmesi 2.
    Ayrıca, ekmek insan yaşamı ile özdeşleştirilmiş, doğurganlık ve süreklilik temalarını temsil etmiş olabilir 2.
    5 kaynak
    Çatalhöyük'te bulunan ekmeklerin nasıl pişirildiğine dair şu bilgiler bulundu:
    • Ulaş Tekerkaya'nın pişirmesi 12. Konyalı aşçı Ulaş Tekerkaya, 8 bin 600 yıllık ekmeği yeniden pişirmek için Meram’da odun ateşinde özel olarak hazırlanan bir ocakta pişirme yöntemini kullanmış ve bu pişirme süreci, Çatalhöyük’te yaşayan insanların kullandığı yöntemleri yansıtarak, ekmeğin geleneksel formunun korunmasına olanak tanımıştır 12.
    • Antik çağ pişirme usulü 5. Yozgat Bozok Üniversitesi Arkeoloji Bölümü, Çatalhöyük ekmeğinin pişirme usulünün antik çağ pişirme usulüne uygun olarak yapıldığını belirtmiştir 5.
    Çatalhöyük'teki ekmeklerin pişirilmesine dair başka bilgiler de bulunabilir.
    5 kaynak
    Karaman Topraktepe'deki arpa ekmekleri, Malta Haçı biçiminde baskı bezemeler ve ayrıca bir ekmek üzerinde Hazreti İsa tasviri ve Grekçe yazıt ile süslenmiştir 13.
    • Malta Haçı bezemeler: Diğer ekmek örneklerinde Malta Haçı biçiminde baskı bezemeler tespit edilmiştir 13.
    • Hazreti İsa tasviri: Ekmeklerden birinin üzerinde, "Kutsanmış İsa'ya Şükranlarımızla" yazılı ve "Ekici" veya "Çiftçi İsa" biçiminde tasvir edilen bir Hazreti İsa figürü bulunmaktadır 13. Bu ikonografinin, dönemin dini anlayışında bereket ve emeğin sembolik önemine işaret ettiği değerlendirilmektedir 13.
    5 kaynak
    Tavşanlı Höyük'teki bazı arkeolojik bulgular:
    • 4200 yıl öncesine tarihlenen fındık kalıntısı 1.
    • İnsan biçimli idoller 3. Mermer, kemik ve pişmiş topraktan yapılmış yedi idol, bir ocağın etrafında dizilmiş halde bulundu 3.
    • Tamamlanmamış seramik kaplar 3. Kilin şekillendirilmesinden pişirilmesine kadar olan süreç hakkında bilgi veriyor 3.
    • Hançer ve kılıç 14. Miken kılıçlarına ait mermer kabza başları ve bir hançer/kılıç bulundu 14.
    • 3700 yıllık insan beyni ve deri kalıntıları 5. Kazılarda, 15-18 yaşlarında bir erkek ve 40-45 yaşlarında bir erkeğe ait kalıntılar bulundu 5.
    Ayrıca, Luvilere ait bir şehir olabileceği düşünülen Tavşanlı Höyük'te, Hitit İmparatorluğu'nun sonuyla çağdaş bir yerleşimin varlığı tespit edildi 2.
    5 kaynak