• Buradasın

    CHP'li 61 vekilin fezlekeleri TBMM'de

  • CHP Grup Başkanvekili Gökhan Günaydın, partisinin 61 milletvekili hakkında TBMM'ye toplam 240 fezleke gönderilmesine tepki gösterdi. 
    1
    7 Temmuz
    En çok fezleke düzenlenen isimler Özgür Özel, Mahmut Tanal ve Sezgin Tanrıkulu oldu. 
    2
    7 Temmuz
    Hazırlanan fezlekelerde, milletvekillerine yönelik en yaygın suçlama Cumhurbaşkanına ve kamu görevlilerine hakaret olarak yer aldı. 
    3
    7 Temmuz
    En çok fezleke düzenlenen suçlamalar ise cumhurbaşkanına hakaret, hakaret, kamu görevlisine hakaret, kamu görevlisine direnme, kamu görevlisini engelleme ve toplantı ve gösteri yürüyüşleri yasasına muhalefet oldu. 
    4
    7 Temmuz

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    CHP'li milletvekillerinin dokunulmazlık süreci şu şekilde işler:
    1. Hazırlık Komisyonu: Meclis Anayasa ve Adalet Komisyonu üyelerinden oluşan Karma Komisyon, 5 üyeli bir Hazırlık Komisyonu oluşturur 1.
    2. İnceleme ve Rapor: Hazırlık Komisyonu, dosyayı inceleyerek raporunu hazırlar 1.
    3. Karma Komisyon: Hazırlık Komisyonu'nun raporu ve eklerini görüşür 1.
    4. Genel Kurul Oylaması: Karma Komisyon tarafından hazırlanan rapor oylanır 1.
    5. Meclis Genel Kurulu Kararı: Genel Kurul, raporu kabul ederek dokunulmazlığın kaldırılmasına veya yargılamanın dönem sonuna ertelenmesine karar verebilir 1.
    6. Adalet Bakanlığı ve Savcılık: Dokunulmazlık kaldırıldığında, dosya Adalet Bakanlığı aracılığıyla ilgili savcılığa gönderilir ve soruşturma devam eder 1.
    Bir milletvekilinin dokunulmazlığının kalkmasıyla milletvekilliği düşmez ve devam eder 1. Ancak, ceza kesinleşirse milletvekilliği düşürülür 1.
    5 kaynak
    Fezlekelerin siyasi etkileri şunlar olabilir:
    • Dokunulmazlığın kaldırılması: Fezleke meclise geldiğinde, milletvekilinin dokunulmazlığı kalkarsa kişi yargı önüne çıkar ve ceza alabilir 14.
    • Siyasi gerilim ve rekabet: Fezlekeler, siyasi arenada gerilim ve rekabet yaratabilir 25.
    • Parti politikalarına etki: Fezlekelerin detayları ve sonuçları, ilgili vekillerin ve partilerin siyasi kariyerlerini ve politikalarını etkileyebilir 5.
    Ayrıca, fezlekeler siyasi bir "hesaplaşma" aracı olarak da kullanılabilir 2.
    5 kaynak
    TBMM'de dokunulmazlık kararları şu şekilde alınır:
    1. Fezleke Hazırlanması: Bir milletvekili hakkında savcılık tarafından yürütülen soruşturma kapsamında, Adalet Bakanlığı aracılığıyla TBMM'ye "yasama dokunulmazlığının kaldırılması" talebi (fezleke) gönderilir 25.
    2. Karma Komisyon Süreci: Fezleke, Anayasa ve Adalet Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma Komisyon'a havale edilir 25.
    3. Savunma ve Rapor: Komisyon, ilgili milletvekilini sözlü veya yazılı savunma yapması için davet eder ve değerlendirme yaparak dokunulmazlığın kaldırılması yönünde ya da ret kararı içeren bir rapor hazırlar 25.
    4. Genel Kurul Oylaması: Karma Komisyon'un hazırladığı rapor Genel Kurul'da görüşülür ve dokunulmazlığın kaldırılıp kaldırılmayacağı gizli oylama ile karara bağlanır 25.
    5. Karar Yeter Sayısı: Oylamada karar yeter sayısı (151) yeterlidir; yani oylamaya katılan milletvekillerinin yarısından bir fazlasının kabul oyu vermesiyle dokunulmazlık kaldırılır 12.
    6. Sonuç: Dokunulmazlığın kaldırılması, ilgili milletvekilinin yalnızca yargılanmasının önünü açar; bu kişi milletvekilliği sıfatını korumaya devam eder 5.
    Dokunulmazlığın kaldırılması kararına karşı, kararın Anayasa'ya, kanuna veya içtüzüğe aykırılığı iddiası ile iptali için Anayasa Mahkemesi'ne başvurulabilir 13.
    5 kaynak
    CHP'nin fezlekelere karşı tutumu, dokunulmazlıkların kaldırılmasına karşı çıkmamak ve bu süreci bir mücadele alanı olarak görmek şeklindedir. CHP Genel Başkanı Özgür Özel, milletvekilleriyle yaptığı kapalı grup toplantısında, "Dokunulmazlıkları istedikleri gibi kaldırabilirler. Biz bu işe girdik. Sonucuna katlanacağız" demiştir 1. Ayrıca, CHP'li vekillere, Meclis çalışmalarına daha fazla katılmaları ve sert bir mücadele yürütmeleri talimatı verilmiştir 1.
    Ancak, bazı CHP'li milletvekilleri fezlekeleri bir eleştiri konusu yapmış ve bu durumun demokrasinin ve ifade özgürlüğünün tehdit altında olduğunu savunmuştur 3.
    5 kaynak
    Cumhurbaşkanına hakaret suçlarının yaygın olmasının birkaç nedeni vardır:
    • Suçun tanımı ve düzenlenmesi: Türk Ceza Kanunu'nun 299. maddesinde düzenlenen bu suç, cumhurbaşkanının onur, şeref ve saygınlığını zedeleyecek ifadelerde bulunmayı kapsar 123. Bu madde, devleti temsil eden cumhurbaşkanının makamının saygınlığını korumayı amaçlar 13.
    • Eleştiri ile karıştırılması: Demokratik toplumlarda siyasiler ve kamuya mal olmuş kişiler, ağır eleştirilere daha fazla katlanmakla birlikte, hakarete katlanmak zorunda değildir 14. Eleştiri ile hakaret arasındaki sınırın bazen belirsizleşmesi, bu tür suçların artmasına yol açabilir 4.
    • Sosyal medyanın etkisi: Sosyal medyada yapılan paylaşımlar, kamuya açık nitelik taşıdığı için aleni işlenmiş suç kapsamında değerlendirilir ve cezayı artırıcı bir neden oluşturur 25.
    • Savcılık inisiyatifinin geniş olması: Cumhurbaşkanına hakaret suçu, şikâyete bağlı olmaksızın, re’sen soruşturulan suçlar arasında yer alır 35. Bu, suçun yaygın soruşturulmasına zemin hazırlar 5.
    5 kaynak