• Buradasın

    Kocaeli'de karaya oturan kuru yük gemisini kurtarmak için çalışma başlatılacak

  • Kocaeli’nin Kandıra ilçesinde 18 Eylül'de karaya oturan kuru yük gemisinin bulunduğu alandan çıkarılması için çalışmaların kısa sürede başlaması bekleniyor. 
    1
    Dün
    Sigorta şirketi tarafından geminin etrafına bariyer çekilerek olası yakıt sızıntısına karşı önlem alınırken, planlanan çalışmalarda öncelikle gemide bulunan 2 bin 135 ton alçının tahliye edilmesi öngörülüyor. 
    2
    Dün
    Operasyonun yol haritasının belirlenmesi ve havanın uygun olması halinde çalışmalara kısa sürede başlanması planlanıyor. 
    3
    Dün
    Kefken açıklarında, RAPID isimli Tanzanya bandıralı 81 metre boyundaki kuru yük gemisinin hava muhalefeti nedeniyle karaya oturmasının ardından kurtarma çalışmalarına başlanamamasında hava şartlarının yanı sıra operasyonun yol haritasının belirlenme süreci etkili oldu. 
    4
    Dün

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye'deki gemi kazaları istatistikleri şu şekildedir:
    • 2024 yılı: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı verilerine göre, Türkiye'de 379 deniz kazası meydana geldi 3. Bu kazalarda 899 kişi kurtarıldı, 45 kişi öldü, 12 kişi kayboldu ve 32 kişi yaralandı 3.
    • 2023 yılı: 244 deniz aracı kazası gerçekleşti, 728 kişi kurtarıldı, 19 kişi hayatını kaybetti, 25 kişi yaralandı ve 42 kişi kayboldu 3.
    • 2022 yılı: 250 deniz aracı kazası yaşandı, 1036 kişi kurtarıldı, 23 kişi öldü, 19 kişi yaralandı ve 34 kişi kayboldu 3.
    • 2021 yılı: 523 deniz aracı kazası meydana geldi, 1228 kişi kurtarıldı, 43 kişi hayatını kaybetti, 24 kişi yaralandı ve 23 kişi kayboldu 3.
    • 2020 yılı: 594 deniz aracı kazası oldu, 1411 kişi kurtarıldı, 122 kişi hayatını kaybetti, 16 kişi yaralandı ve 40 kişi kayboldu 3.
    Türkiye'deki bazı önemli gemi kazaları arasında Ertuğrul Fırkateyni faciası, TCG Dumlupınar denizaltısının batması, İndependenta tanker kazası ve Üsküdar Vapuru faciası bulunmaktadır 145.
    5 kaynak
    Kocaeli'nin Kandıra ilçesinde 18 Eylül 2025 tarihinde karaya oturan RAPID isimli kuru yük gemisinin çevresel etkileri şu şekilde değerlendirilebilir:
    • Çevre kirliliği: Gemideki yakıt veya yükün denize sızması durumunda ciddi çevresel kirlilik yaşanabilir 2. Ancak, Kocaeli Valiliği'nin açıklamasına göre, geminin karaya oturmasından kaynaklı herhangi bir çevre kirliliği oluşmamıştır 3.
    • Deniz trafiği: Karaya oturan gemi, diğer gemiler için tehlike oluşturabilir ve deniz trafiğini aksatabilir 25.
    Yetkililer, geminin güvenli bir şekilde kurtarılması ve olası zararların en aza indirilmesi için hızla harekete geçmiştir 23.
    5 kaynak
    Kuru yük gemilerinin bazı özellikleri:
    • Taşıma Kapasitesi: Gemilerin büyüklüğüne göre Panamax, Capesize ve Handymax gibi farklı sınıflandırmalar mevcuttur 1. Panamax ve Capesize gemileri 200 bin DWT’ye kadar hacme sahip olabilirken, Handymax gemileri daha küçük kapasitelere sahiptir 1.
    • Taşıdıkları Yükler: Kuru yük gemileri, sıvı olmayan her türlü yükü taşıyabilir 13. Bu yükler arasında konteynerler, genel kargo, ahşap ürünler, taşıtlar, tahıllar, maden cevherleri, kömür ve gübreler bulunur 13.
    • Hız: Kuru yük gemileri genellikle 10 ila 14 knot (deniz mili/saat) hızla seyreder 1.
    • Ekipman: Kendi yükleme-boşaltma ekipmanlarına sahip değildir, limanlardaki donanımları kullanırlar 1.
    • Kullanım Alanı: Uluslararası yardım ve lojistik faaliyetlerde de kullanılırlar 1.
    5 kaynak
    Gemi kazalarında sigorta süreçleri genellikle şu adımları içerir:
    1. Hasar Bildirimi: Kazaya karışan taraflar, durumu en kısa sürede sigorta şirketine bildirmelidir 12.
    2. Hasar Değerlendirmesi: Sigorta şirketi, kazanın nedenini ve meydana gelen zararı belirlemek için bağımsız bir eksper atar 12.
    3. Sorumluluğun Belirlenmesi: Tazminatın ödenebilmesi için kusur oranları belirlenir 1.
    4. Tazminat Ödemesi: Sigorta şirketi, zarar oranına göre tazminat ödemesini yapar 12.
    Uygulamada karşılaşılan bazı sorunlar:
    • Sigorta şirketlerinin ödeme yapmaktan kaçınması 1. Poliçelerdeki istisnalara veya "Force Majeure" (mücbir sebep) gibi iddialara dayanabilir 1.
    • Eksper raporlarındaki farklılıklar 1. Bağımsız eksper raporları ile sigorta şirketinin raporları arasında uyumsuzluklar olabilir 1.
    • Uluslararası hukuk farklılıkları 1. Deniz kazaları genellikle uluslararası sularda meydana geldiğinden, hangi ülkenin hukukunun uygulanacağı sorun yaratabilir 1.
    Bu tür durumlarda, hukuki destek almak faydalı olabilir 2.
    5 kaynak
    Gemi kurtarma operasyonları, aşağıdaki unsurların dikkate alınarak planlanır:
    • Deniz durumları ve hava koşulları: Farklı ihtimaller göz önünde bulundurularak ekiplerin pozisyonu belirlenir 2.
    • Kurtarma ekiplerinin eğitimi: Ekiplerin teknik bilgi ve becerileri güncel tutulur, hayat kurtarma teknikleri, yaralıların taşınması, çevre koruma önlemleri ve iletişim konularında eğitilirler 2.
    • Kurtarılacak kişilerin durumu: Medikal müdahalelerin gerekliliğine göre planlama yapılır 2.
    • İletişim planları: Kurtarma operasyonunda kullanılacak iletişim araçlarının kalitesi ve sayısı göz önünde bulundurulur, acil durumlarda kullanılacak bir kodlama sistemi belirlenir 2.
    • Çevre koruma planları: Çevre koruma planları, kurtarma operasyonlarının ayrılmaz bir parçasıdır 2.
    • Simülasyonlar ve senaryo planlamaları: Olası senaryolara yönelik hazırlıkların yapılmasını sağlayarak operasyonların daha hızlı ve etkili bir şekilde tamamlanmasına yardımcı olur 2.
    Gemi kurtarma planları, 1910 Brüksel Sözleşmesi ve 1989 Uluslararası Kurtarma Sözleşmesi gibi uluslararası sözleşmeler çerçevesinde de düzenlenir 3.
    5 kaynak