Terimler ve tanımlar
RU |
||||||||||||||||||||||
EN |
A
Alternatif CDN
- Bu seçenek, Yandex Metrica'ya erişim sınırı getirilen bölgelerden gelen ziyaretleri doğru bir şekilde görmenizi sağlar. Bu seçeneği kullanmak, sayaç kodunun yüklenme hızını düşürebilir. Etkinleştirildiğinde dahi, sayaç kodu internet trafiğinden tasarruf etmek amacıyla mc.yandex.ru adresine önden sorgu yapabilir.
Eşzamansız kod
- Sayaç kodu: Sitenizin sayfalarının yüklenmesini engellemez ve yükleme hızına etki etmez. Eski sayaç kodu seçeneği etkinse raporda gösterilir.
İlişkilendirme (İlişkilendirme modeli)
- Farklı trafik kaynaklarının dönüşüm oranlarına ve siteye yapılan sonraki ziyaretlere katkısını belirlemek için bir yöntem.
Açık artırmalar
- Toplam açık artırma sayısı.
B
Karşılaştırma değeri (Benchmark)
- Bkz. Piyasa ortalamaları
V
Para birimi
- ISO 4217'ye göre gelir görüntülemek için varsayılan olarak kullanılan döviz. Örneğin, hedefe göre gelir, reklam harcamaları veya e-ticaret verilerinde.
Widget
- Site ve ziyaretçiler hakkında kısaca istatistikler içeren bir grafik modülü. Widget'lar Yandex Metrica’nın Yönetim panelleri bölümünde görüntülenir.
Huni
- Kullanıcıların belirli bir zaman diliminde belirlenen adımları nasıl geçtiğini gösteren rapor.
Ziyaret (oturum)
-
Bir ziyaretçinin sitede (bir sayaç üzerinde) yaptığı eylemlerin yapılış sırası (ziyaretçinin sitede hareketliliği). Ziyaretçinin sitede hareketliliği olarak algılanacak eylemler: Sayfa görüntülemeleri, dış bağlantılardan geçişler, dosya yüklemeleri ve reachGoal, hit, params, extLink, file, notBounce işlevlerini çağırmalar.
Ziyaretçinin sitede belirli bir süredir hareketsiz kalması durumunda ziyaret tamamlanmış sayılır. Varsayılan olarak 30 dakika olan bu süreyi istediğinize göre Ziyaretin tamamlanma süresi seçeneği aracılığıyla ayarlayabilirsiniz.
Ziyaretin tamamlanma süresinin 30 dakika olarak ayarlandığını düşünelim. Siteye giriş yapan kullanıcı birkaç sayfasını incelediğinde ziyaret yapılmış sayılır. Ardından tarayıcı sekmesini açık bırakarak bir süre için ayrıldığını ve 35 dakika sonra (yani ziyaretin tamamlanma süresi geçtikten sonra) tekrar bilgisayar başına döndüğünü ve aynı sitenin başka bir sayfasına geçtiğini farz edelim. Böylece aynı kullanıcının aynı siteye dönüşü ayrı bir ziyaret olarak kayda geçer.
Reklam sistemlerinden (örneğin, Yandex Direct) ilk geçiş her zaman ayrı bir ziyaret olarak kabul edilir. Devam ettiği sürece, reklam üzerinden yapılan tekrar geçişler yeni ziyaret olarak sayılmaz.
Dış geçiş (Dışarıya geçiş)
- Ziyaretçinin dış bir bağlantı üzerinden sitenizden başka bir siteye yaptığı geçiş.
Dış bağlantı
- Sitenizde bulunan ve başka bir siteye yönlendiren web bağlantısı.
İç geçiş
- Kullanıcının, sitenizin sayfaları arasında yaptığı geçiştir. Siteniz, sayaç ayarlarında belirttiğiniz URL adresindeki sitedir.
Sitede geçirilen süre
- Ziyaretteki ilk olay ve son olay arasındaki süre farkı. Sayfa görüntülemeleri, dış bağlantılardan geçişler, dosya indirmeleri ve extLink, file, reachGoal yöntem çağrısı dahil hedeflere ulaşımlar birer eylem (sitedeki yararlı eylem) sayılır.
Kazanılan açık artırmalar
- Teklif sahibinin kazandığı açık artırmaların sayısı.
G
Sayfa derinliği
- Tek bir ziyarette sitenin sayfa görüntüleme sayısı.
Gruplama
- Sayaç tarafından tespit edilen sitedeki kullanıcı eylemlerine atanan bir özellik. Örnekler: ziyaret, sayfa görüntülemesi, dış geçiş, dosya yükleme vb... Rapora aktarılan veriler bu özelliğe göre gruplanır.
D
Yönetim panelleri
- Sitenizin işleyişiyle ilgili kısa bilgileri görebileceğiniz Yandex Metrica bölümüdür. Yandex Metrica’da üç standart yönetim paneli bulunur: Siteye ilişkin genel bilgilerin görüntülenebileceği özet, Trafik verimliliği ve E-ticaret.
Kazanılan açık artırmaların yüzdesi
- Teklif sahibinin kazandığı açık artırma sayısının, katıldığı toplam açık artırma sayısına oranı. Yüzde olarak ölçülür.
Fiyat teklifi payı
- Teklif verenin katıldığı açık artırma sayısının toplam teklif sayısına oranı. Yüzde olarak ölçülür.
Hedefe ulaşma
- Bir ziyaretçinin ziyaretinin bir parçası olarak hedef parametrelerde belirtilen koşulları gerçekleştirmesi.
Gelir
- Sitede yayınlanan reklamlardan elde edilen gelirler. Seçilen para birimi cinsinden gösterilir ve açık artırma günü itibarıyla çevrilir.
Z
Sayfa başlıkları
- Sayfaların ziyaret edilme oranını (görüntülenme ve ziyaretçi sayısına göre) sayfa başlıklarını da belirtilerek gösteren rapor. Başlıklar title öğesinden alınır.
Sayfa yükleme
-
Site sayfası içeriğinin görüntülenmesi (yansıtılması) işlemi Bir sayfanın yüklenmesi aşağıdaki birkaç adımla gerçekleşir:
- DNS'ye yönelik sorguların işlenmesi,
- Yönlendirmelerin işlenmesi,
- Sunucuya bağlanma,
- Sunucunun yanıtı,
- HTML'nin işlenmesi.
Site sayfa yüklemeleri hakkında ayrıntılı bilgi Sayfaların yüklenme süresi raporunda bulunur.
Dosyanın yüklenmesi
- Ziyaretçinin sitedeki bir dosyayı indirme işlemini başlatması.
İ
JavaScript hedef kimlik belirleyicisi
- Hedef oluşturması sırasında hedefin tanımlayıcısı (ID'si) belirtilir. Hedefe ulaşıldığında ID'nin iletilmesi için reachGoal yönetimi çağrılır.
Bilgilendirici
-
Sitenin istatistiklerini sitede görüntülemek için kullanılan bir araçtır. Bilgi sağlayıcının görünümünü özelleştirebilir ve türünü seçebilirsiniz:
- Basit: Bilgi sağlayıcıya tıkladıktan sonra Yandex Metrica'ya geçersiniz;
- Gelişmiş: Bilgi sağlayıcıya tıklandığında sitenin bir haftalık istatistiklerinin olduğu bir widget görünecektir.
Trafik kaynağı
- Ziyaretçinin siteye ulaşma yöntemi: Reklamdan, arama sonuçlarından, bir sosyal ağdan vs. Trafik kaynağı hakkında daha detaylı bilgi Trafik kaynağı (detaylı) boyutunda görülebilir. Örneğin: Trafik kaynağı → Arama motorlarından yapılan geçişler. Trafik kaynağı (detaylı) → Yandex.
K
Dönüşüm
- Hedef ziyaretlerin toplam ziyaret sayısı içindeki payıdır.
M
Metrica
- Ziyaret veya sayfa görüntüleme özelliğine göre hesaplanan sayısal bir değerdir. Bu değer genel veya ortalama olabilir. Böylelikle sayfa görüntülemeleri bir değer toplamı olarak, görüntüleme derinliği ise ortalama bir değer olarak hesaplanır.
Etiket
- From, UTM veya Openstat etiketi: Yandex Metrica’nın özel bir algoritmaya göre işlediği URL parametresi. URL parametreleri raporunda gösterilmez ama özel raporlarda varsayılan olarak gösterilir. Bu özellik sayesinde daha anlaşılır ve derin istatistiksel dilimler oluşturabilirsiniz.
N
Sayaç numarası
- Sayaca bağlı veri deposunu benzersiz şekilde tanımlayan ve kendisi de benzersiz olan bir numaradır. Sayaç kurma işlemi sırasında sistem tarafından otomatik olarak tayin edilir ve sonradan değiştirilemez. Sayaç, sitenin sayfasında başlatıldığında belirtilir.
O
Genel Görünüm
- Bu, yan menündeki hızlı erişime ekleyebileceğiniz bir yönetim panelidir.
Hemen çıkma
-
Aşağıdaki üç koşula birden uygun olan bir ziyaret hemen çıkma sayılır:
- Ziyaret süresi içinde en fazla bir sayfanın görüntülendiği;
- Ziyaret süresinin hemen çıkmaları hesaplama süresinden (varsayılan olarak 15 sn.’den) kısa olduğu;
- “Sayfada kalma” servis eyleminin tespit edilmediği.
Ayrıntılı bilgi
Ziyaret süresi hesaplamasında ziyaretçinin sitedeki aktiviteleri dikkate alınır: sayfa görüntülemeleri, dış bağlantılardan geçişler, dosya yüklemeleri ve hit, params, extLink, file, notBounce işlevlerinin çağrılması.
Hemen çıkmama eylemi tarayıcıda ziyaret başlangıcından hesaplanan hemen çıkmaları hesaplama süresine göre oluşturulur. Sunucuyla saat farkı ve veri gönderiminde ortaya çıkabilen gecikmeler nedeniyle tespit edilen eylem saati, gerçek saatten farklılık gösterebilir. Dolayısıyla sayfada kalma olarak kaydedilen bir ziyaretin kayıtlı süresi bazen varsayılan 15 sn.'den (veya özel olarak belirtilen süreden) kısa görünebilir.
Tarayıcının adres satırında hash'in takip edilmesi
- Bu seçenek AJAX siteleri için geçerlidir. Yeniden yükleme yapılmadan güncellenen sayfalarda görüntülenme sayısının doğru hesaplanmasını sağlar.
P
Yapılandırma yardımcısı
- Kişisel ayar rehberiniz Bu yardımcı atadığınız görevlerin gerçekleştirilmesi için hangi Yandex Metrica raporlarının daha uygun olduğunu ve bunların doğru çalışmadı için nelerin yapılandırılması gerektiğini kolayca belirlemenize yardımcı olur. Yapılandırma yardımcısı hakkında ayrıntılı bilgi.
Ziyaretçi
-
Siteye belirli bir süre için gelen kullanıcı ziyaretçi sayılır.
Ziyaretçiler, çerezlere kaydedilen anonimleştirilmiş tarayıcı kimlik belirleyicilerine göre hesaplanır. Çerezleri temizledikten sonra siteye dönen kullanıcılara yeni kullanıcı sayılır.
Cihazlar arası ziyaretçi
- Farklı tarayıcılar üzerinden aynı kişiye ait veriler dikkate alınarak Yandex Metrica tarafından tanımlanan ziyaretçi – veriler Kripta teknolojisi kullanılarak birleştirilmiştir.
Ziyaret süresi
- Sitedeki ilk ve son eylem arasındaki farktır. İlk eylem, sayfadaki sayacın yüklenmesidir. Son eylem, sayfa görüntüleme, dış bağlantıya geçiş, dosya indirme, hedefe ulaşma, “geri dönüş” hizmet eylemi veya parametre gönderimi olabilir.
Görüntüleme
-
Sayfanın, ziyaretçinin geçişiyle birlikte yüklenmesi. Şu eylemler de sayfa görüntüleme olarak sayılır:
- Sayfa yenilemeleri dahil, site sayfalarının yüklenmeleri,
- AJAX sitelerinin, adres satırındaki hash parametresinin (#fragment) değişimlerine göre belirlenen yenilemeleri,
- Verilerin hit yöntemi ile gönderilmesi.
Zaman aşımlarının yüzdesi
- Teklif alınmadan çok uzun süre beklendikten sonra erken biten açık artırmaların payı (toplamın yüzdesi olarak).
Doğrudan giriş
- Ziyaretçinin tarayıcının adres satırına site adresini yazarak veya kayıtlı bir bağlantıya tıklayarak siteye girişidir. Ayrıca Metrica'nın referer'a veya etikete göre tanıyamadığı ziyaretler de doğrudan giriş kabul edilir.
R
Robot
- Siteyi belirli bir amaç için dolaşan programlar. Örneğin, bir siteyi dizine eklemek veya çalışmasını denetlemek için. Bazı robotlar kendilerini, User agent'a adlarını ileterek tanıtırlar. Diğerleri gerçek ziyaretçiler gibi kendilerini gizlerler. Kendilerini gizleyenlerin ziyaretlerini Metrica, davranışlara ve diğer teknik özelliklere göre belirler. Bu tür robotlar davranışa göre robotlar olarak adlandırılır. Daha fazla bilgi
S
Ziyaretçi grubu (veya segment)
- Ziyaretlerin veya sayfa görüntülemelerinin, görüntülenen sayfaların sayısı gibi ortak biçimsel bir belirtiye göre ayrılmış bir grubudur.
Yararlı gelişme
- Site üzerindeki eylemler, örneğin sayfa görüntüleme. Site üzerindeki eylemler, kullanıcı ziyareti sırasında, sayaç başlatıldığında veya kullanıcı eylemleri hakkında ek veriler extLink, file, hit, reachGoal yöntemleriyle iletildiğinde aktarılır. Eylemlerle çalışma hakkında ayrıntılı bilgi için Eylemler bölümüne bakın.
Ortalama yanıt süresi
- Teklif verenin yanıtı hazırladığı süre. Milisaniye olarak ölçülür.
Piyasa ortalamaları
- Piyasa ortalamaları veya karşılaştırma değerleri, web sitenizin temel göstergelerinin, en yakın rakiplerinizin ortalama göstergeleriyle karşılaştırılmasını sağlayan bir analiz aracıdır. Piyasa ortalamaları hakkında daha fazla bilgi.
Piyasa ortalama satış göstergeleri
- Web sitenizin temel satış göstergelerinin, en yakın rakiplerinizin ortalama göstergeleriyle karşılaştırılmasını sağlayan bir analiz aracıdır. Piyasa ortalama satış göstergeleri hakkında daha fazla bilgi.
Ortalama teklif fiyatı
- Teklif verenin açık artırmalarda önerdiği ortalama fiyat.
Fiyat teklifleri
- Teklif sahibinin teklif verdiği açık artırmaların sayısı.
Üçüncü taraf çerezler
- Üçüncü taraf Çerezler veya third-party cookies – bu, sitenin küçük program kodu parçalarıdır. Siteyi açtığınızda otomatik olarak yüklenir, bilgileri kaydeder (örneğin, konum, cihaz türü veya IP adresi) ve sahibine iletir. Üçüncü taraf Çerezler, site yöneticisi veya ortakları tarafından yerleştirilebilir. Üçüncü Taraf Çerezler veya İzleyiciler hakkında ayrıntılı bilgi.
Sayaç
-
Servisin istatistikler toplamak için kullandığı JavaScript kodudur.
Ayrıca Yandex Metrica'da kullanılan hesaplama aracı olan sayaç, sitenize yapılan ziyaretlerle ilgili tüm bilgileri toplar.
T
Ziyaretin zaman aşımı (dakika olarak)
- Ziyaretçinin sitede eylemsiz kaldığı süredir. Dakika olarak belirtilen süre dolduğunda ziyaretin sona erdiği varsayılır. Ziyaret zaman aşımı 30 ile 360 arasında bir tam sayı olmalıdır. Varsayılan değer 30 dakikadır.
U
Benzersiz arama
- Arama verileri gönderildiğinde Metrica'da oluşturulan Hedef (örneğin, çağrı takip hizmetleri yardımıyla). İlk kez yapılan aramaları izlemek için kullanılır. Ayrıntılar için bkz. Arama hedefleri
Benzersiz hedef arama
- Arama verileri gönderildiğinde Metrica'da oluşturulan Hedef (örneğin, çağrı takip hizmetleri yardımıyla). İlk kez gerçekleştirilen ve süresi 30 saniye üzerinde olan aramaları izlemek için kullanılır Ayrıntılar için bkz. Arama hedefleri
Sayacın kodunun eskimesi
-
Oturum Kaydı aracının 1.0 sürümünü destekleyen eski sayaç kodunun kullanılması.
Yandex Metrica varsayılan olarak yeni sayaç kodunu ve Oturum Kaydı 2.0’ı kullanır. Eskiyen kodu yalnızca Oturum Kaydı 1.0 sürümüne ihtiyaç duyuyorsanız kullanın.
H
İsabet
-
Metrica'nın hesapladığı yararlı eylemdir. Bu tür olaylar şunlardır:
- görüntüleme sayısı;
- sayaçta oluşturulan herhangi bir hedefin gerçekleştirilmesi;
- ziyaret parametrelerinin gönderimi.
Ü
Hedef metriği
- Raporda belirlenen bir hedef için hesaplanan sayısal bir değerdir. Bu değer genel veya ortalama olabilir. Örneğin hedefe ulaşımlar değerler toplamı olarak ziyaretçi başına hedefe ulaşımlar ise ortalama değer olarak hesaplanır.
Hedef ziyaret
- Hedefe ulaşılan ziyaret.
Hedefe yönelik arama
- Arama verileri gönderildiğinde Metrica'da oluşturulan Hedef (örneğin, çağrı takip hizmetleri yardımıyla). Konuşma süresi 30 saniye üzerinde olan aramaları izlemek için kullanılır. Ayrıntılar için bkz. Arama hedefleri
Hedef ziyaretçi
- Bu, hedef parametrelerinde belirtilen koşulu yerine getiren ziyaretçidir.
Hedef
- <Site sahibinin ilgilendiği ziyaretçi eylemidir: Belirli bir sayfasının görüntülenmesi veya “Sipariş oluştur” butonu gibi belirli bir ögenin tıklanması vb. Daha fazla bilgi için Hedefler nedir? Hedef türleri.
Ya
Yandex Etiket Yöneticisi
- Davranış bazlı, reklam veya pazarlama amaçlı, finansal web analiz sistemlerinin etiketlerini yönetmek için ücretsiz araç. Yandex Etiket Yöneticisi hakkında ayrıntılı bilgi.
A
Advanced Matching
- Üçüncü taraf çerezleri (third-party cookies) kullanımı sınırlanmış olan tarayıcıları (örn. Safari veya Mozilla Firefox gibi) kullansalar bile, kullanıcıları sitede tanımayı sağlayan bir teknolojidir. Advanced Matching (Gelişmiş Eşleştirme) teknolojisi hakkında ayrıntılı bilgi
C
ClientID
- Yandex Metrica'nın benzersiz site ziyaretçisi için otomatik oluşturduğu kimlik belirleyicisi. Kimlik belirleyicisi isimsizdir, rastgele oluşturulur ve ziyaretçinin siteye girmek için kullandığı tarayıcıyla ilişkilendirilir. Bu belirleyiciler hem kullanıcıların parametrelerini iletmek için hem de çevrimdışı dönüşümü takip etmek için kullanılır.
CMS Sistemi
- İng. "Content Management System", site içeriğini yönetmeyi sağlayan özel bir programdır. Bu program yardımıyla programcılık eğitiminiz olmasa bile metinleri, görselleri veya video içeriğini siteye kolayca yükleyebilir veya siteden silebilirsiniz.
E
eCPM
- Kazanılan açık artırmalar için ortalama CPM (bin gösterim başına maliyet) değeri, bin gösterimin efektif maliyetini gösterir.
J
JSON-LD
- Verilerin bağlı veriler (Linked Data/LD) kullanılarak aktarıldığı bir veri işaretleme yöntemidir. JSON-LD hakkında daha fazla bilgi.
M
Measurement Protocol
- Kullanıcı etkileşim verilerini doğrudan sunucunuzdan Yandex Metrica sunucularına HTTP sorgularıyla iletmenizi sağlayan araçtır. Bu, standart web sayacı tarafından toplanan verileri tamamlayarak veri toplama ve analiz etme yeteneklerini genişletir. Measurement Protocol hakkında ayrıntılı bilgi.
Microdata
- Verilerin HTML yazılım dilinin standart öğeleri kullanılarak aktarıldığı bir veri işaretleme yöntemidir. Microdata hakkında ayrıntılı bilgi.
O
Open Graph
- Anlamsal veri işaretleme sözlüğü. Open Graph sayesinde, sosyal ağların herhangi birinde bir bağlantı paylaşırken otomatik olarak oluşturan önizlemelerin nasıl görüneceğinin kontrolünü yapabilir ve diğer internet servislerine bilgi aktarabilirsiniz. Ayrıntılı bilgi için Schema.org'un resmi web sitesini ziyaret edin.
P
Prebid
- Prebid olayları raporu header bidding (başlıktan teklif alma) stratejisinde Prebid sistemini kullanan web sitesi sahiplerinin reklam verimliliğini analiz etmelerini ve verilere dayalı kararlar vermelerini sağlar. Bu raporla örneğin, her reklam adaptörünün etkinliğini değerlendirebilir ve DSP (Talep Tarafı Platform) sağlayıcılarından (teklif verenlerden) size en fazla gelir getirenlerle çalışmaya devam edebilirsiniz. Daha fazla bilgi için resmi siteye gidin.
S
Schema.org
-
Çevrimiçi verileri anlamsal işaretleme sözlüğüdür. Yandex de dahil olmak üzere, internetteki belli başlı arama motorları tarafından desteklenmektedir. Bu sözlük, çeşitli öğeleri ve bunların özelliklerini açıklayan bir sınıflar dizisidir. Ayrıntılı bilgi için Schema.org'un resmi web sitesini ziyaret edin.
-
Microdata ve JSON-LD olmak üzere iki farklı işaretleme yöntemini kullanabilirsiniz.
T
Third-party cookies
- Bkz. Üçüncü Taraf Çerezler.
U
UserID
- Site sahibinin belirlediği, örneğin ziyaretçinin kişisel hesabına giriş yaparken kullanılan site ziyaretçi kimliği. Bu belirleyiciler hem kullanıcıların parametrelerini iletmek için hem de çevrimdışı dönüşümü takip etmek için kullanılır.
X
XPATH
- XML ve HTML belgelerinde belirli öğeleri bulmayı sağlayan bir sorgu dilidir. Bu dilin yardımıyla gerekli bir ögeye veya ögeler grubuna giden yol belirtilebilir.
Y
yclid
- Yandex Direct reklamına tıklamanın kimlik belirleyicisi, Yandex Direct tarafından belirlenir. Reklamın URL adresinde aktarılır. Siteye gelen trafiğin kaynağını belirlemek için kullanılır. Raporlarda görüntülenmez.
İçerik Analizi Terimleri
Terimlerin ne anlama geldiğini öğrenmek için Göstergeler bölümüne göz atabilirsiniz.
Faydalı bağlantılar |
Çevrimiçi eğitim |
Metrica verilerine göre ortalama süre aramayı hedef olarak tanımlamamızı sağlar.
Site sahibinin ilgilendiği ziyaretçi eylemidir: Belirli bir sayfasının görüntülenmesi veya “Sipariş oluştur” butonu gibi belirli bir ögenin tıklanması vb. Daha fazla bilgi için Hedefler nedir? Hedef türleri.
Verilerin HTML yazılım dilinin standart öğeleri kullanılarak aktarıldığı bir veri işaretleme yöntemidir. Ayrıntılı bilgi için Microdata'ya gidin.
Verilerin bağlı veriler (Linked Data/LD) kullanılarak aktarıldığı bir veri işaretleme yöntemidir. Daha fazla bilgi için bkz. JSON-LD.
Sayfanın, ziyaretçinin geçişiyle birlikte yüklenmesi. Sayfanın yeniden yüklenmesi, AJAX sitelerinin yenilenmeleri ve hit yöntemi yardımıyla veri iletmeleri de görüntüleme sayılır.