Ziyaretçi parametrelerini aktarma
Önemli
JavaScript API'siyle çalışmak için HTML ve JavaScript'le çalışma tecrübesine sahip olmak gerekir. Bu konuda tecrübeniz yoksa sitenizin geliştiricisine veya yöneticisine başvurmanızı öneririz.
Ziyaretlerle ilgili verilerin çoğunluğunu Yandex Metrica sayacı otomatik toplar. Ayrıca ziyaret parametreleri aktararak bu verileri kendi verilerinizle de tamamlayabilirsiniz. Site ziyaretçilerinin ziyaret istatistiklerinin yanı sıra siteye gelen ziyaretçilerin özellikleri de ilgi konusu olabilir.
Yandex Metrica, ziyaretçi parametreleri denilen ve istediğiniz gibi belirleyebileceğiniz veri setini aktarmanıza olanak verir. Bu parametre setine ziyaretten ziyarete değişmeyen ve isim-soyisim gibi kişisel bilgiler içermeyen kullanıcı bilgilerini dahil etmeniz önerilir. Ziyaretçi özellikleri ile ziyaret özellikleri arasındaki farklılıklar hakkında ayrıntılı bilgi için Verilerin işlenmesi ve saklanması bölümüne geçin.
Sağladığınız parametrelerin raporlarda görünmesi için Yandex Metrica’nın bu parametreleri sitenin ziyaretçileriyle ilişkilendirmesi gerekir. Servis, bunun için özel tanımlayıcılar kullanır: ClientID ve UserID. Parametreler, verilerin Yandex Metrica’ya gönderildiği andan önceki 90 günlük sürede siteyi ziyaret etmiş ziyaretçilerin ziyaretlerini içerir.
Not
ClientID ve UserID'leri içeren ziyaretçi parametreleri aktarılırken Yandex Metrica raporlarında toplam ziyaretçi sayısı, aktarılan kimlik belirleyicilerin sayısından farklı olur. Bu durum, UserID'lerin ClientID'ye ilişkilendirme özelliklerinden kaynaklanır.
İletilen bilgiler, birkaç saat içinde raporlarda görüntülenmeye başlar. İstatistikleri görmek için Ziyaretçi parametreleri raporunu kullanın. Ayrıca, bu verileri kullanarak Yandex Direct ve Yandex Audience'ta hedef kitle seçimi için kullanılacak yeni segmentler oluşturulabilir (bkz: örnek).
Not
Metrica’ya gönderilen parametreler, son indirme tarihinden itibaren iki yıl boyunca saklanır. Bu süre dolduktan sonra ilgili veriler rapora dahil edilmez.
ClientID ne zaman aktarılmalı?
Raporlarda özellikle özel kimlik belirleyicilerin kullanımına gerek olmadığı durumlarda verilerin aktarımı için ClientID'yi kullanmanızı öneririz.
UserID ne zaman aktarılmalı?
Sitede özel bir kullanıcı kimlik belirleme sistemi oluşturulduğu ve raporda bu kimlik belirleyicilerin kullanımına ihtiyaç olduğu durumlarda UserID'yi aktarmanız önerilir.
Ziyaretçi parametreleri Yandex Metrica'ya birden fazla farklı yöntemle aktarılabilir:
Sitenin ziyareti esnasında verilerin iletimi
Bu yöntem ziyaretçi sitede bulunduğunda alınan veriler bazında raporların hazırlanması için kullanılabilir.
Ziyaretçi parametreleri JavaScript API'si aracılığıyla Yandex Metrica'ya aktarılır. Bu yöntemle gönderilen bilgiler Yandex Metrica'dan silinemez.
Parametreleri istediğiniz zaman göndermek için userParams yöntemini kullanın. Parametrelerin sayaç başlatma işlemi sırasında aktarımı için verileri userParams parametresinde belirtin. Bilgi JavaScript objeleri olarak aktarılır ve aşağıdaki gibi işlenir:
Alan değeri türüne bağlı olarak aşağıda açıklandığı gibi işlenir:
-
Değer nesne ise her nesne anahtarı için bir ağaç dalı oluşturulur ve her değer için algoritma yinelemeli olarak çağrılır.
-
Değer dize ise her bir farklı dize değeriyle kaç kez karşılaşıldığı hesaplanır.
-
Değer sayı ise tüm sayıların toplam ve ortalama değeri hesaplanır.
-
Değer true, false veya null ise bu türde her bir değerle kaç kez karşılaşıldığı hesaplanır.
Verilerin ClientID'lerle ilişkilendirilmesi sadece ziyaretleri sırasında userParams
yönteminin çağrıldığı ziyaretçiler için yapılır. Eksiksiz istatistik toplanması gerekiyorsa Yandex Metrica'ya daha fazla veri toplanması için süre tanıyın.
Örnek
Örnek olarak “normal” ve “VIP” olmak üzere iki kategoride müşterileri olan bir internet mağazası düşünelim. Müşterinin kategori bilgilerinin, sitenin kendi veritabanında muhafaza edildiğini farz edelim. Kullanıcı siteye giriş yaptıktan sonra sitenin sayfalarındaki Giriş yap bağlantıları kullanıcının kendi ismi veya kullanıcı adıyla değişerek yanında kullanıcının (varsa) VIP kategorisine ait olduğuna dair bir not görüntülenecek: Ali / VIP. Durum verileriyle birlikte veritabanınızda kayıtlı olan ziyaretçi kimlik belirleyicisini de aktarabilirsiniz.
Yandex Metrica'ya veri göndermek için sitenin tüm sayfalarına
userParams
yöntemini çağıracak kodu ekleyin.VIP kategori bilgilerinin aktarılması gerektiğinde kod şu şekilde görünür:
Herhangi bir zamanSayaç başlatıldığında
ym(XXXXXX, 'userParams', { vip_status: true, child: 1, child_age: 13, UserID: 12345 });
ym(XXXXXX, 'init', { clickmap: true, webvisor: true, userParams: { vip_status: true, child: 1, child_age: 13, UserID: 12345 } });
Öte yandan özel kategoriye ait olmayan “normal” bir ziyaretçi hakkında bilgi aktarılırken kod şu şekilde görünür:
Herhangi bir zamanSayaç başlatıldığında
ym(XXXXXX, 'userParams', { vip_status: false, child: 1, child_age: 13, UserID: 12345 });
ym(XXXXXX, 'init', { clickmap: true, webvisor: true, userParams: { vip_status: false, child: 1, child_age: 13, UserID: 12345 } });
Burada
XXXXXX
, sayacınızın numarasıdır.Özel kategoriye geçen “normal” bir müşteri siteye kullanıcı girişi yaptığında yeni durumla ilgili bilgiler
userParams
yöntemi kullanılarak Yandex Metrica'ya gönderilir. Bu durumda ziyaretçinin yeni statüsü bunun geçmişteki tüm ziyaretleri için (yani bu müşteri ilk baştan bu yana hep VIP kategorisinde olmuş gibi) uygulamayacaktır.
Verilerin CSV dosyası olarak istenilen zaman aktarımı
Bu yöntemle ziyaretçi sitede bulunduğunda toplanan verilerin yanı sıra ziyaretçi siteden ayrıldıktan sonra toplanan verileri de Yandex Metrica'ya aktarmanıza olanak sağlar.
Alan adı |
Açıklama |
Örnek |
|
Site ziyaretçisinin kimlik belirleyicisi |
P12345 |
|
Ziyaretçi parametresi. Bir ziyaretçi için maksimum sayı 1000'dir. |
age | client.age |
|
Ziyaretçi parametresi değeri |
40 |
Hiyerarşik parametre yapısının aktarımı için «.» (nokta) işaretini kullanın. Örneğin key
alanına birden fazla değer aktarmak gerektiğinde bunları şu şekilde yazın: client.demography.age
.
Yandex Metrica raporlarında görüntülenen, alanlardaki maksimum karakter sayısı:
key
— 255;value
— 50.
Verileri iki şekilde iletebilirsiniz:
- getClientID yöntemiyle ClientID'yi alın,
- ClientID'nin belirtildiği bir CSV dosyası oluşturup bunu Yandex Metrica arayüzü üzerinden aktarın.
- setUserID yöntemini kullanarak UserID’nizi iletin.
- CSV formatında oluşturacağınız UserID bilgisini içeren dosyayı Yandex Metrica arayüzü aracılığıyla iletin.
Dosya ile çalışma şekli
Yandex Metrica kullanıcı arayüzünü verilerin yüklenip silinmesi için kullanabilirsiniz. Dosya ile ilgili tüm işlemler Ayarlar bölümündeki Veri yükleme sekmesinde, Ziyaretçi parametreleri bloğunda yapılır.
Oluşturduğunuz CSV dosyasını Yandex Metrica’da göndermek için:
- Veri yükle butonuna tıklayın.
- Açılan pencerede yükleyeceğiniz kimlik belirleyicinin türüne (UserID ya da ClientID) uygun dosya türünü seçin.
- Bilgisayarınızda gerekli dosyayı seçin ve gerektiğinde yükleme açıklaması da ekleyin.
- Veri yükle butonuna tıklayın.
Daha önce yüklediğiniz verilerin tamamını veya bir kısmını servisten silmek için gereken CSV dosyasını hazırlayın. Bu dosya silmek istediğiniz verilerin sadece key
alanını içermelidir. Ardından şu eylemleri yapın:
-
Veri sil butonuna tıklayın.
-
Açılan pencerede değişiklikleri uygulamak istediğiniz dosyanın türünü kimlik belirleyiciye ([UserID](*Идентификатор-посетителя-сайта,-заданный-владельцем-сайта,-например-при-входе-посетителя-сайта-в-личный-кабинет.) ya da [ClientID](*Идентификатор-уникального-посетителя-сайта,-который-Яндекс-Метрика-задает-автоматически.) olmak üzere) uygun olarak seçin.
-
Bilgisayarınızda gerekli dosyayı seçin ve gerektiğinde yükleme açıklaması da ekleyin.
-
Veri yükle butonuna tıklayın.
Dosyanın servis tarafından işlenmesi için belirli bir süre tanımanız gerekir. İşlem tamamlandıktan sonra aktarılan verilere Ziyaretçi parametreleri raporu üzerinden ulaşabilirsiniz. Ayrıca, bu verileri kullanarak Yandex Direct ve Yandex Audience'ta hedef kitle seçimi için kullanılacak yeni segmentler oluşturulabilir (bkz: örnek).
Faydalı bağlantılar |
Çevrimiçi eğitim |
Yandex Metrica'nın benzersiz site ziyaretçisi için otomatik oluşturduğu kimlik belirleyicisi.
Site sahibinin belirlediği, örneğin ziyaretçinin kişisel hesabına giriş yaparken belirlenen ziyaretçi kimliği.
Site sahibinin belirlediği, örneğin ziyaretçinin kişisel hesabına giriş yaparken belirlenen ziyaretçi kimliği.
Yandex Metrica'nın benzersiz site ziyaretçisi için otomatik oluşturduğu kimlik belirleyicisi.