Metrica

Faydalı bağlantılar

“Özet” raporu

Yandex.Metrica'da kaynak grupları

Siteye yapılan her ziyaretin kendi kaynağı vardır. Metrica tüm kaynakları birkaç grup altında toplar:

  • Doğrudan trafik: Site adresini elle adres çubuğuna giren veya tarayıcıdaki yer işaretlerini kullanarak siteye gelen ziyaretçiler tarafından gerçekleştirilir.
  • Sitelerdeki bağlantılardan gelen trafik: Ziyaretçileri sitenize yönlendirirler ve yönlendirici (referer) başlığı olarak bağlantının bulunduğu sayfanın adresini bırakırlar.
  • Arama motorlarından gelen trafik: Arama sonuçları çıktı sayfalarındaki bağlantılar üzerinden gerçekleşir. Metrica, internette kullanılan arama motorlarının çoğunluğunu tanır. Kural olarak arama motorunun adıyla birlikte arama sorgusu da kaydedilir.
  • Sosyal ağlardan gelen trafik: Sosyal ağlardaki site bağlantıları üzerinden gerçekleşir. Sosyal ağlarda çoğu bağlantıyı paylaşan kullanıcıyı veya grubu tanımlama olanağı sağlar.
  • Reklamlardan gelen trafik Yandex'in reklam servisleri (Direct, Market), medya alanları, UTM, Openstat, Google AdWords gibi bazı “etiketler” için kaydedilir. Ayrıntılı bilgiye “Reklam Sistemleri” raporu raporunda ulaşabilirsiniz.
  • Kaydedilen sayfalardan gelen trafik: Bağlantı üzerinden geçişin bilgisayarda yerel olarak kayıtlı bir sayfadan gerçekleştirildiği anlamına gelir (genellikle С:\\Documents\User\page.html şeklinde bir yönlendirici (referer) başlığına sahip olur).
  • Kullanıcının sitedeki etkinlikleri, tarayıcı sayfası kapanmamak kaydıyla ziyaretin tamamlanma süresi olarak belirtilmiş bir süreden daha uzun bir süre için durdurulması durumunda iç geçişlerin kayıtları yapılır. Etkinliğin yeniden başlamasından sonra yeni bir kullanıcı “ziyareti” oluşturulur ve bunun için kaynak olarak bu tür geçiş gösterilir.
  • E-postalardan gelen trafik: Kullanıcının bir posta iletisinden sayfaya ulaştığı anlamına gelir. Bu tür geçişlerin doğru hesaplanması için e-posta listelerine yerleştirilen bağlantılara UTM etiketi (bunlarda utm_source=email veya utm_source=e-mail olur) veya Openstat etiketi (bunlarda ilki veya sonuncusu email veya e-mail olur) ya da from=email (veya e-mail) eklenmelidir. Etiketler ile ilgili ayrıntılı bilgiler için Etiketler bölümüne bkz.

Özet raporunda, bu gruplar hakkında birikimli veriler sunulur.

Bazı durumlarda kaynak belirsiz kalabilir. Belirsiz yazısı, ziyaretin bazı özellikleri tespit edilemediği halde ziyaretin sistem tarafından hesaplandığı anlamına gelir.

Örneğin Yandex.Direct'ten yapılan ziyaretler için Metrica tarafından kaydettiği bu ziyaretin Direct'ten yapılan belirli bir geçişle karşılaştırılamadığı anlamına gelir. Ziyaretin belirli bir geçişle ilgisinin belirlenememesi ise bunun şirket, ilgili anahtar sözcük grubu veya kullanılan sorgu gibi diğer verilerinin belirlenmesini de imkansız kılar.

Ayrıntılı bilgi

Metrica'da kayıtlı ziyaretlerle ilgili verilerinin “belirsiz” kalmasının çok sayıda farklı nedeni olabilir. Örneğin Yandex.Direct kaynaklı bir ziyaretin Yandex.Direct'te yclid işaretinin oluşumu ile aynı ziyaretin Metrica'da kaydı arasında büyük bir zaman aralığı çıksa ziyaret verileri belirsiz olarak işaretlenebilir. Bu sorun şu durumlarda ortaya çıkar:

  • Reklam üzerinden web sayfasına geçen ziyaretçinin sayfayı içeren tarayıcı sekmesini bir süredir açık tuttuğu ve daha sonra sayfayı yenilediği bir durum
  • Bir kullanıcı, reklam üzerinden geçtiği sayfanın bağlantısını başka bir kullanıcıya e-postayla gönderince bunu alan kullanıcının bu sayfayı daha sonra görüntülediği bir durum: Bu tür bir ziyaretin Yandex.Direct'ten daha önce yapılan tıklamayla olan bağlantısını tespit etmek imkansız olur.
  • Ayrıca sitede bulunan yönlendirmeler bağlantıdaki yclid işaretinin ve yönlendiricinin (HTTP başlığı: Referer) kaybedilmesine neden olabilir.

Metrica'nın siteye geçiş kaynağı belirleme yöntemi

Siteye gelen trafik (geçiş) kaynakları yönlendirici kayıtlarına (HTTP başlığı: Referer) veya etiketlere göre belirlenir.

Geçiş kaynağıBelirleme şekli

Doğrudan girişler

Arama motorlarından yapılan geçişler

Kaydedilen sayfalardan yapılan geçişler

İç geçişler

Yönlendirici

Sitelerdeki bağlantılardan yapılan geçişler

Sosyal ağlardan yapılan geçişler

Yönlendirici veya utm_referrer etiketi
Yandex.Direct geçişleriSayacın Yandex.Direct reklam kampanyasına bağlantı koşullarına göre
Başka reklam sistemlerinden yapılan geçişlerYönlendiriciye ve etiketlere göre Verilerin tamamının toplanması ancak etiketlerin kullanımıyla mümkündür.
Dağıtılan e-postalardan gelen trafikEtiketlere gör Etiketler hakkında ayrıntılı bilgi

Geçiş (gelen trafik) kaynakları hakkında soru ve cevaplar

Reklam sistemleri hakkında veriler neden toplanmıyor?

Metrica raporlarının Yandex.Direct reklam kampanyaları hakkında bilgi içermesi için Yandex.Direct'teki Kampanya ayarları sayfasında:

Başka reklam sistemlerinden veri toplamanız gerekiyorsa özel etiketler kullanmanız gerekir.

Web siteme doğrudan yapılan girişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?

  • Böyle doğrudan girişler robotlar tarafından yapılmış olabilir. Sitenin robotlar tarafından ziyaret edilmesi hakkında verileri İzleme grubundaki Robotlar raporunda bulacaksınız. Robotlar raporunda olağandışı ani trafik artışları olduğunu görüyorsanız ve benzer bir durumun tekrarlanabileceğini düşünmek için geçerli bir nedeniniz varsa robotları sıkı kurallara ve davranışlarına göre filtreleme özelliğini etkinleştirmenizi öneririz.
  • Ayrıca bu geçişler, HTTPS protokolüne göre çalışan ve dolayısıyla yönlendirici bilgilerini gönderilmediği web sitelerinden yapılmış olabilir. Böyle durumlarda utm_referrer etiketinin kullanılması önerilir.

Siteye yapılan iç geçişlerin nerelerden kaynaklandığını nasıl öğreneyim?

Bir ziyaret, alan adı sayaç ayarlarında belirtilen site alan adıyla veya ek alan adıyla aynı olan bir sayfadan yapılan geçişle başladığında bu ziyaretin kaynağı otomatik olarak İç geçişler şeklinde kaydedilir. Bir örnek olarak sayaç ayarlarındaki site adresinin http://mysite.example/ şeklinde belirtildiğini, ziyaretin http://mysite.example/page1.html adresindeki sayfaya geçişle başladığını, ancak bu sayfaya dış bir siteden değil aynı siteye ait ve adresi http://mysite.example/contacts.html olan diğer iç sayfadan geçildiğini (ve böylelikle page1.html'e başvurulduğu zaman contacts.html sayfasının bir yönlendirici olarak kaydedildiğini) düşünelim.

Böyle durumun nedenleri şöyle olabilir:

  • Ziyaretçi yukarıda belirtilen contacts.html sayfasına geçtikten sonra burada sayaç ayarlarında belirtilen ziyaretin zaman aşımı süresini (varsayılan olarak bu süre 30 dk. olarak belirtilir) aşan bir süredir hiç bir eylem yapmamış olabilir. Bu durumda ziyaretçinin söz konusu sitede page1.html sayfasına yapacağı bir sonraki geçiş otomatik olarak yeni, fakat geliş kaynağı bir önceki ziyaretle aynı olan bir ziyaret olarak algılanacaktır.

    Çözüm

    Ziyaret için anılan zaman aşımı süresini uzatmak olası çözümlerden biri olabilir. Fakat bunu yapmadan önce sitenizin kullanım modelini tespit etmenizi öneririz. Bir örnek olarak Yandex.Mail e-posta servisi sitesinin kullanım modelini inceleyelim.

    Bir Yandex.Mail kullanıcısının e-posta hesabına girerek yeni gelen postaları kontrol ettiğini ve sayfayı kapatmadan ayrıldığını, bir saat sonra geri dönerek e-postararı tekrar okuyup yanıtladığını düşünelim. Bu durumda kullanıcının siteyi böyle kullanmasını tek bir ziyaret olarak değil, iki ayrı ziyaret olarak algılamak daha doğru olur. Dolayısıyla sitedeki iç geçişlerin doğru algılanması kullanıcının siteyi kullanma modeline bağlıdır.

  • Bir dış kaynak siteden sitenin contacts.html gibi sayacın kurulu olmadığı bir sayfasına gelen ziyaretçinin bundan hemen sonra (yani aynı ziyaret içerisinde) aynı sitenin sayacın kurulu olduğu page1.html gibi diğer bir sayfasına geçtiğini düşünelim. Böylece şu iki koşulun yerine getirildiğini yani ziyaretin page1.html sayfasından başlamış gibi göründüğünü (bunun nedeni contacts.html sayfası Metrica sayacını içermediği için bu sayfanın görüntülendiğine dair bilgilerin Metrica'ya gönderilmemiş olmasıdır) ve geçişin, adresi (http://mysite.example/) sayaç ayarlarında belirtilen siteye ait olan bir sayfadan (yani contacts.html sayfasından) yapılmış gibi göründüğünü görüyoruz.

    Çözüm

    Sayfaya Metrica sayacı yüklemenizi öneririz. Bu durumda sayacın tam olarak hangi sayfada eksik olduğunu belirlemek zor olabilir. Bunu segmentasyon işlemi yardımıyla belirleyebilirsiniz.

Metrica raporlarımda kaynağı “Belirsiz” olarak işaretlenen geçişlerin sayısı çok fazla görünüyor. Neden?

Genellikle bu durum, sayaç kodunun sayfaya yanlış yüklenerek <noscript> etiketinin içinde bulunması gereken kod parçasının bu etiketinin dışında bulunduğundan kaynaklanır.

Siteme belirli sitelerden yapılan geçişler niçin istatistiklere girmiyor?

Günümüzde web sitelerinin çoğu korumalı HTTPS bağlantısına geçmektedir. Öte yandan, bu korumalı bağlantı türüne henüz geçmeyen sitelerde doğrudan girişlerin payı belirli bir artış sergilemektedir. Teknik açıdan bakıldığında siteye doğrudan yapılan geçişler; site sayfalarınıza, ziyaretçi tarayıcısından sitenize Referer türü HTTP başlığı aktarılmadan yapılan başvurulardır. Genellikle bu HTTP başlığı, site sayfanıza üzerinden geçişin yapıldığı kaynak web sayfasının adresini içerir. Bu alanın boş görünmesi bu geçiş kaynağı sayfanın yokluğunu gösterir (örneğin kullanıcının geçiş adresini tarayıcıdaki adres satırına elle yazdığı durumlarda olduğu gibi).

World Wide Web Consortium'un (W3C'nin) yayınladığı ve bu kuruluşun söz konusu başlığın (yönlendiricinin) aktarımıyla ilgili önerilerini içeren Referrer Policy belgesinin hükümlerine göre söz konusu yönlendirici (referer), HTTP sitelerinden yapılan geçişlerde hem HTTP hem de HTTPS sitelerine iletilirken, HTTPS sitelerinden yapılan geçişlerde ancak HTTPS sitelerine iletilir, HTTP sitelerine ise iletilmez. Dolayısıyla web'deki güvenli HTTPS alanını terkettiğinizde tarayıcınız en son ziyaret ettiğiniz sayfa adresinin şifresiz kanallardan aktarılmasını önler.

Başka bir deyişle, web siteniz HTTP protokolüne göre çalışiyorsa HTTPS protokolüne göre çalışan sitelerden sitenize yapılan geçişlerin kaynaklarını görmeniz mümkün olmaz.

Çözüm

Web sitenizi korumalı bağlantıya geçirmeyi öneririz. Önde gelen web kuruluşlarının çoğu tarafından desteklenen, kar amacı gütmeyen ve bağımsız bir sertifika yetkilisi olan Let's Encrypt projesine başvurarak siteniz için ücretsiz bir şifreleme sertifikası alabilirsiniz.

Korumalı bir web sitesi sahibi olup da Referer başlığının sitenizden korumasız sitelere yapılan geçişlerde de aktarılmasını istiyorsanız üzerinden korumasız sitelere geçişlerin yapılacağı sayfalar için özel bir işaretleme uygulamanız gerekir. İşaretleme yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi için “Referrer Policy” belgesinin Referrer Policy Delivery bölümüne geçin. Can I use projesinin verilerine göre bu tür bağlantı işaretleme yöntemleri artık dünyada kullanılan web tarayıcılarının çoğunluğuyla desteklenmektedir.

trafik kaynakları
siteye gelen trafik kaynakları
metrica trafik kaynakları