2.3.3. Panoramalar
Şehir sokaklarının görüntülerini içeren panoramalar da Yandex Map Editor'de bir veri kaynağı olarak kullanılabilir.
Panoramalar
modunu etkinleştirmek için haritada
(Yandex Panoramalar) butonuna tıklayın.
Ekranınızda cadde ve sokaklar boyunca mavi çizgilerin görüntülendiği bir harita görüntülenir: Panoramik görüntüleri olan cadde ve sokaklar bu mavi çizgilerle işaretlenir.

Mavi çizginin üzerinde istediğiniz yere tıkladığınızda seçilen yerin panoraması açılır.
Not
Panoramayı görüntülemek için mavi çizginin kenarına (onun yol çizgisiyle örtüşmediği parçasına) veya harita üzerinde çizginin yanında bulunan ve üzerinde başka objelerin bulunmadığı alana tıklayın, aksi takdirde panoramayı değil obje özellikleri menüsünü açarsınız.
Panoramanın çekim tarihi, panoramanın alt kısmında ortada görüntülenir:

Sokak panoramaları hakkında ayrıntılı bilgiye Yandex Maps Yardım sayfalarının Panoramalar bölümünden ulaşabilirsiniz.
Yandex.Panoramalar servisi hakkında genel bilgi için tıklayın. Yandex Map Editor'de bu özelliklerin harita düzenleme için nasıl kullanılacağı aşağıda açıklanmıştır.
Panorama görüntülerinde kullanılan çekimlerin büyük bölümü cadde ve sokaklar gezilerek yapıldığından bu veriler genellikle yolların, kavşakların ve binaların çiziminde kullanılır.
Çekimler yapıldıktan sonra panoramaların hazırlanıp yayınlanması uzun sürdüğü için, binalarda bulunan kurumlarla ilgili bilgiler gibi bazı veriler güncelliğini kaybedebilir. Dolayısıyla, panoramaların güncelliğini sağlamak üzere panorama bilgilerini uydu görüntüleriyle ve yerleri gezerken bizzat gördüklerinizle karşılaştırmanız gerekir.
2.3.3.1. Panoramalarda cadde ve sokaklar
Bazı durumlarda sadece uydu görüntüleri ile çok zor anlaşılan yol veya sokak ayrıntıları panorama görüntüleri sayesinde kolayca anlaşılabilir.
- 2.3.3.1.1. Yol yapıları ve işaretleri: Kavşaklar
- 2.3.3.1.2. Yol yapıları ve işaretleri: Yol yapıları
- 2.3.3.1.3. Trafik koşulları
- 2.3.3.1.4. Yol yapıları: Park yerleri ve otoparklar
- 2.3.3.1.5. Yol yapıları: Trafik ışıkları ve izleme kameraları
- 2.3.3.1.6. Hız limitleri
2.3.3.1.1. Yollar
Çok düzeyli kavşaklar gibi karmaşık objelerin tüm ayrıntılarının görüldüğü panoramalar bu tür objelerin haritaya aktarılmasını büyük ölçüde kolaylaştırır.
Moskova Çevre Yolu'nun (MKAD) Yeni Riga Otoyolu ile (veya Novorijskoye Şosse (Новорижское шоссе) ile) kesişimindeki 4 seviyeli kavşak söz konusu karmaşık objelerden biridir:

Soldaki uydu görüntüsünden ve sağdaki harita çiziminden anlaşıldığı gibi, sadece üstten bakıldığında bu yapının bazı ayrıntıları tam olarak görülemeyebilir:
|
|
|
Ayrıntılar için şu bölümlere başvurun 3.3.1.5. Kavşak çizim kuralları ve Kavşaklarda yol düzeylerini belirtme örnekleri bölümlerini okuyun.
2.3.3.1.2. Karayolları: Yapılar
Köprüler, tüneller ya da basamaklar gibi, yol üzerindeki yapıların sınırları ve diğer ayrıntılarının çizilmesi de panoramalar sayesinde büyük ölçüde kolaylaşır.
Örneğin, Moskova'daki Andreyevski Köprüsü'ne (Андреевский мост) giden yaya merdiveni gibi büyük yapıların tüm detayları panoramalarda açıkça görülebilir:

Soldaki uydu görüntüsünden ve sağdaki harita çiziminden anlaşıldığı gibi, uydu görüntülerinde bu detaylar ağaç dallarıyla gizlenebilir ya da fark edilemeyecek kadar ufak görünebilir:
|
|
|
Daha fazla bilgi için bkz.: 3.3.2.6. Yapı türü.
2.3.3.1.3. Trafik koşulları
Yol üzerindeki trafik işaretlerinin görüldüğü panoramalar, belirli bir yol bölümünde veya kavşakta uygulanan U dönüşü yasağı gibi geçerli trafik koşullarını haritaya doğru aktarmayı sağlar.
Soldaki uydu görüntüsünden ve sağdaki harita çiziminden anlaşıldığı gibi,

Moskova'da Udaltsova Caddesi'nden (улица Удальцова) kuzeybatı yönünde Vernadskogo Caddesi (Проспект Вернадского) kesişimine doğru ilerlediğinizde trafik işaretlerinin izin verilen hareket yönlerini belirlediği ve sola dönüşü yasakladığı anlaşılıyor:
|
|
|
Daha fazla bilgi için bkz.: 3.3.4. Trafik durumu.
2.3.3.1.4. Yol yapıları: otoparklar
Park yerlerini/otoparkları (yol yapıları ve işaretleri objelerini) çizerken panoramalara bakarak ücretli otopark
işaretinin konumunu görüp otoparkın konumunu haritaya doğru şekilde aktarabilir ve ilgili özelliği Ücretli
olarak belirtebilirsiniz:

Daha fazla bilgi için bkz.: 3.8.2 Park etme alanları: Çizim ve özellik ekleme kuralları.
2.3.3.1.5. Yol yapıları: Trafik ışıkları ve izleme kameraları
Trafik ışıklarını ve hız kameralarını (yol yapıları ve işaretleri objelerini) çizerken panoramalara bakarak konumlarını ve kontrol alanlarını haritaya doğru aktarabilirsiniz:

Ayrıntılar için şu bölümlere başvurun 3.8.4. Trafik ışıkları ve 3.8.3. Trafik izleme kameraları.
2.3.3.1.6. Hız limitleri
Geçerli yol bölümündeki hız limitini öğrenmek için

sokak panoramalarında genellikle çok iyi görülen trafik işaretlerinden faydalanabilirsiniz. Daha fazla bilgi için bkz.: 3.3.2.8. Hız sınırları
2.3.3.2. Panoramalarda binalar
Bazı durumlarda uydu görüntülerinde hiç görünmeyen bina ayrıntıları panoramalarda çok iyi görülebilir.
- 2.3.3.2.1. Binaların kat sayısı
- 2.3.3.2.2. Binaların tasarım özellikleri
- 2.3.3.2.3. Adresler ve kurumlar
2.3.3.2.1. Binaların kat sayısı
Uydu görüntüsünde kat sayısı görünmeyen birleşik binalar (А) için panorama görüntülerini (B) analiz ederek farklı bloklarının kat sayısını açıkça görüp haritaya (C) aktarabilirsiniz:
А)
Б)
C)
Daha fazla bilgi için bkz.: 3.4.1. Bina çizim kuralları
2.3.3.2.2. Binaların tasarım özellikleri
Uydu görüntüsünde tasarım özellikleri görünmeyen birleşik binalar (А) için panorama görüntülerini (B) analiz ederek farklı yapıları açıkça görüp haritaya aktarabilirsiniz (C):
А)
Б)
C)
Daha fazla bilgi için bkz.: 3.4.1. Bina çizim kuralları
2.3.3.2.3. Adresler ve kurumlar
Bazı panorama görüntülerinde binaların adreslerini ve içinde bulunan kurumların adlarını da görmek mümkündür:

Ancak, kurum bilgileri siz kullanana kadar güncelliğini yitirebilir. Dolayısıyla, panorama verilerini haritaya aktarmadan önce güncelliklerini uydu görüntüleriyle karşılaştırarak ve o yere bizzat giderek kontrol etmeniz önerilir.





