3.3.3. Yol özellikleri belirleme kuralları
Yandex Map Editor'deki yollar çizgi türü birleşik objelerdir ve standart haritalar gibi çizilmezler. Bu yollar bir ya da daha fazla yol bölümünden oluşur ve bu yol bölümlerinin her biri ayrı ayrı çizilir; ayrıntılar için 3.3.2. Yol bölümüne özellik ekleme kuralları böümünü okuyun.
Bir yol tekil bir obje olarak, yol bölümünün obje özellikleri menüsünde Sokak alanı doldurulduğunda oluşturulmuş olur; ayrıntılar için 3.3.2.2. Cadde bölümünü okuyun. Yol oluşturulduktan sonra, yolun ismi yol bölümünün obje özellikleri menüsünde bağlantı olarak gösterilir.
Eğer yol bölümü aynı anda birkaç sokağa dahil edilmişse, o zaman birçok bağlantı gösterilecektir:
Bağlantıya basıldığında yol bölümünün obje özellikleri menüsü açılır. (Düzenle) butonuna tıklanarak düzenleme moduna geçilir:
Bu menüde yola özellik eklenir.
Yol bölümlerine özellik ekleme yöntemleri Yandex Map Editor'deki diğer tüm objelere özellik ekleme yöntemleriyle aynıdır.
Çift çizgili yolları isimlendirirken, verdiğiniz isim her iki yol için de geçerli olur.
Yol türü objenin olası özellikleri ve her biri için değer girme kuralları aşağıda listelenir :
3.3.3.1. Konum
Konum özelliği, bir yolun hangi idari bölüme veya bitki örtüsü objesine (yol, resmi sokak/cadde listesinde yer almıyorsa ve yola, idare tarafından, belirtilen bitki örtüsü objesinin adı verildiyse) bağlı olduğunu belirler.
İdari bölüm adı alanına veya bitki örtüsü objesi alanına karakter girmeye başladığınızda aralarından seçim yapmanız için, önceden haritaya eklenmiş obje isimlerinden oluşan öneri listesi otomatik gösterilir:
İdari bölüme olan bağlantı belirtilirken:
- 3.3.3.1.1
-
Transit yolları (Sınıf 2, "uluslararası otoyollar"), devlet sınırlarını geçtiği noktalarda her biri üzerinden geçtiği ülkeye ait olmak üzere iki ayrı yol bölümlüne bölünür.
Her bir yol parçası Düzey 1'e karşılık gelen (“Ülke”) idari bölüme bağlanır.
- 3.3.3.1.2
-
Ulusal öneme sahip karayolları (Rusya'da federal karayolları olarak da anılır; bazen ana yoldan ayrılan önemli yan yollar da federal karayolunun parçası sayılabilir) Düzey 1 (“Ülke”) olan idari bölümlere bağlanır.
İl (eyalet) içi ve eyaletin şehirleri/ilçeleri arası karayolları 2. düzey idari bölümlere (“İl, Eyalet”) bağlanır. İl veya eyalet düzeyindeki idari bölümler yokluğunda ilgili karayolunun tamamen içinde kaldığı en büyük bir 3. düzey (“İlçe”) idari bölüme, bunlar da yokluğunda 1. düzey (“Ülke”) idari bölüme bağlanır.
- 3.3.3.1.3
-
Bölgesel önemi olan ve belediyeler arası yollar, o yolun kendisi tümüyle ilçe vb. yerleşim yerlerinin içinde olsa dahi, Düzey 2 olan (“İl”) idari bölgelere bağlanır.
Not. Yandex Map Editor kuralları, ülke haritasına yerel yollar çizmeye izin veriyorsa, mevcut kurallar bu yerel yollar için de aynen geçerlidir. - 3.3.3.1.4
-
Sokaklar ve caddeler, yerleşim birimlerine (veya Türkiye ya da Fransa gibi, idari sistemi belediyeler sistemine dayalı olan ve dolayısıyla “yerleşim birimi” kavramının kullanılmadığı ülkelerde, "mahalle, köy belde" düzeyine) bağlanır. Sokak veya caddenin bağlı olduğu bir yerleşim biriminin varlığını tespit etmenin imkansız olduğu veya caddenin üst düzey bir idari bölüme bağlı olduğunun bilindiği durumlar bu kuraldan istisna sayılır.
Aynı yerleşim biriminde bulunan aynı isimli cadde veya sokaklar, resmi kaynaklara göre bulundukları alt idari bölümlere veya bloklara bağlanır.
Not.Bir sokak veya caddenin ait olduğu idari bölümle ilgili resmi kaynaklarda bilgi bulunamazsa bu cadde veya sokak genel olarak ait olduğu kabul edilen ilçe veya mahalleye bağlanır.
"Mahalle, köy belde" düzeyine bağlı olan cadde veya sokak, aksi durum resmi kaynaklarla desteklenmedikçe tümüyle bu mahalle, köy, belde vb.'nin sınırları içinde bulunmalıdır.
Özel isimli çıkış yolları ana objeye, sokak veya caddeler bağlandığı gibi bağlanır.
- 3.3.3.1.5
-
Otomobil pistleri, go kart pistleri, motosiklet pistleri, koşu pistleri vb., “site” türü idari bölümlere bağlanır.
Adları özel bir kurum tarafından verilmiş olan kış sporları pistleri ve resmi statüsü olmayan sokak/caddeler bağlanırken, bir üst düzey obje olarak, ayrıca “Site” idari birimini oluşturmanız ve Resmi statüsü yok seçeneğini işaretlemeniz gerekir.
- 3.3.3.1.6
-
Feribot geçişleri, Düzey 1 (“Ülke”) olan idari bölümlere bağlanır. 2. düzey idari bölümün sınırları içinde tamamen bulunan geçici buz yolları ve üstü buzlanan nehir veya göller üzerinden geçişler içinde bulunduğu idari bölüme birden fazla 2. düzey idari bölümden geçen bu tür geçici yollar ise ilgili 1. düzey idari bölüme (“Ülke”'ye) bağlanır.
- 3.3.3.1.7
- Kilometre taşları, sınırları içinde bulundukları en alt derecedeki (mahalle, köy, beldenin daha altında olmamak şartıyla) idari bölümlere bağlanır.
- 3.3.3.1.8
- Bir bitki örtüsü objesine bağlantı belirttiğinizde, yolun adının belirtilen objeye (örneğin bir park) verildiğinden ve yine yolun adının, yolun içinde bulunduğu idari bölümün resmi sokak/cadde adı listesinde bulunmadığından emin olmanız gerekir. Aksi takdirde, objenin bağlantısı idari bölüme yapılır.
3.3.3.2. Yol türü
Tür alanında listeden istenilen yol türünü seçin:
Aşağıda yol türü seçimiyle ilgili kurallar sıralanmıştır.
- 3.3.3.2.1. Mahalle, köy, belde ve benzerlerindeki sokaklar
-
Mahalle, köy, belde vb.'deki aynı resmi adı taşıyan tüm sokak/caddeler (transit yollar da, yine mahalle, köy, belde vb.'nin sınırları içindeki sokaklarla aynı resmi ada sahipse bunlar da dahildir); ayrıca yerel olarak herkesin adını bildiği fakat adları resmi ad olarak kabul edilmeyen sokak/caddeler:
Büyük motor yarış pistleri, stad ve spor komplekslerindeki koşu parkurları, özel isimler taşıyan parklarda bulunan ve resmi belgelerde geçen bitki çevrili yürüyüş sokakları ve bulvarlar da bu tür olarak sınıflandırılır.
İsimler, şu belgelerle onaylandığında resmiyet kazanır:
- Rusya'daki FIAS (ФИАС), Resmi Kayıt, Kadastro ve Kartografi Federal Servisi (RosReyestr) ve cadde/sokak isimlendirme kararnameleri gibi resmi belgelerle,
Yerel düzenlemelerle veya şemalarla (bahçeler, parklar, mezarlıklar vb. için),
- üzerinde geniş çaplı uluslararası yarışmaların yapıldığı büyük yarış pistlerinin (örneğin, Nürburgring yarış pisti, Katalonya yarış pisti) şemaları ve siteleriyle.
Resmi olmayan sokak/cadde adının gösterimine, şu durumlar karşılanıyorsa izin verilir:
- Yola adını veren kurum tarafından, haritada gösterilme izni olan bir harita temin edilmesi veya o kurumun konuyla ilgili kararının olması. Örneğin, pazar yeri, garaj kooperatifi, fabrika vb. Böyle bir yolu adlandırırken, ana kurum için Resmi statüsü yok seçeneğinin etkinleştirildiği bir idari bölüm oluşturmanız ve oluşturulan yolu ona bağlamanız gerekir,
Belirtilen sokağa/caddeye ait olan, Resmi statüsü yok seçeneği açık bir idari bölümde bulunan ve haritada gösterilmesine izin verilen bir adresi olması.
Not. Resmi statüsü olmayan objelerin adlarının, resmi sokak/caddelerin bir parçası olan yol bölümlerine verilmesine izin verilmez. - 3.3.3.2.2. Numaralı karayolu
-
Numarası resmi kayıtlarda geçerek doğrulanan numaralanmış yoldur.
“Karayolu numarası” özelliği aşağıdaki yol türleri için kullanılır:
- uluslararası karayolları,
- ulusal öneme sahip karayolları,
- bölgesel önemi olan ve belediyeler arası yollar (Rusya Federasyonu dışında benzer düzeyde önem taşıyan yollar).
Not. Daha küçük yollar (örneğin, Rusya'daki "yerel öneme sahip yollar" veya Ukrayna'daki "kırsal yollar" gibi) haritaya çizilmez.Karayolunun numarasına ek olarak ayrıca özel ismi varsa ve bu özel isim karayolunun isimlendirilmesinde (sadece ilk harfi veya kısaltma olarak olsa bile) kullanılıyorsa bu isim şu şekilde belirtilir:
- Resmi adı: Tam isim + ismin kısaltılmış hali ve numarası,
- Haritada görüntülenen adı: İsmin kısaltılmış hali ve numarası.
Örneğin:
Rusça İngilizce Resmi adı Европейский маршрут Е95
Азиатский маршрут AH6
Межштатное шоссе I-32
European route Е95
Asian Highway 6
Interstate Highway I-32
Haritada görünen adı E95
AH6
I-32
E95
AH6
I-32
Rusça İngilizce Resmi adı Европейский маршрут Е95
Азиатский маршрут AH6
Межштатное шоссе I-32
European route Е95
Asian Highway 6
Interstate Highway I-32
Haritada görünen adı E95
AH6
I-32
E95
AH6
I-32
Uyarı.Tümüyle bir yerleşim biriminin sınırları içinde bulunan numaralandırılmış karayolları haritalanmaz.
Bkz. ayrıca bölüm 3.3.3.3.1.
- 3.3.3.2.3. Yol yapıları
-
İlişkili oldukları diğer yapıların ismiyle anılan yollar (köprüler, üst geçitler, tüneller); meydanlar hariçtir:
Bu objeler hem “yol” objeleri hem de “yol tesisleri” olarak isimlendirilir (ayrıca bkz. 3.8.1.2.2).
Meydanlar her zaman yol altyapısı olarak isimlendirilir.
- 3.3.3.2.4. Cadde
-
Bir yerleşim biriminin sınırları içerisinde olan yollar ya transit caddelerdir (örneğin, St. Petersburg'daki Zapadnıy Skorostnoy Diametr) ya da birkaç sokağı birleştirirler. Bazı caddelerin yol bölümlerinin hem bir cadde adı hem de resmi bir sokak adı vardır. Örneğin, Moskova'daki 3. Ulaşım Çember Yolu (Третье Транспортное кольцо/ТТК) ve onun parçaları olan Begovaya Caddesi (Беговая улица), Suşçovski Val Caddesi (Сущёвский Вал) ve diğerleri; yine Moskova'daki Bahçe Çemberi (Садовое кольцо) ve onun parçaları olup özel isimler taşıyan Bolşaya Sadovaya Caddesi (Большая Садовая улица), Sadovaya-Karetnaya Caddesi (Садовая-Каретная улица) vb.:
- 3.3.3.2.5. Adlandırılmış karayolu
-
Birkaç yerleşim noktasından geçen adlandırılmış yollar, ayrıca adı olan buzul (buz tutmuş deniz, nehir vb. üzerine kurulan geçici yol) ve feribot geçitleri ve buz yolları.
Örneğin, Pendik-Yalova Feribotu, İstanbul-Bolu Yolu, Hacılar Geçidi.
- 3.3.3.2.6. Kilometre numarası
-
Km cinsinden yol uzunlukları ile isimlendirilen yollar (örneğin: Ayaş Yolu, Çanakkale İzmir Asfaltı gibi):
Not.Yol kenarındaki kilometre numarası, yolun ilgili kilometresinin bitim noktasını gösterir.
- 3.3.3.2.6.1
-
Çevre yollarına bağlı ve yol kilometresi olarak isimlendirilen yol bölümleri, kilometre sıralanması çevre yolunun dış ve iç taraflarında paralel olduğu (örneğin Moskova Çevre Yolu olan MKAD'da olduğu gibi) üç farklı türe ait çevre yolu objelerine; veya kilometre sıralaması yolun iki tarafında paralel olmadığı (A-118 olarak da bilinen bir karayolu gibi) iki farklı türdeki çevre yolu objelerine dahil edilebilir.
- Çevre yolunun tamamı, örneğin MKAD.
- Yolun, ilgili kilometresine denk gelen, her iki yol çizgisini de kapsayan parçasının tamamı. Örneğin, Novoçerkassk Yolu 1054. kilometresiUyarı.
Genel olarak adres noktaları bu objeye bağlanır.
- Yolun bir çizgisi dahil, söz konusu kilometrede denk düşen iki yol bölümü.
Bu yollara isim verilirken, çevre yolunun iç ve dış kısımları gösterilir (yolun dış / iç tarafı ya da dış/iç kısmı ifadeleri kullanılabilir).
Örneğin, MKAD, 40. km , dış taraf ve MKAD, 40. km, iç taraf.
“Kilometre” haritada görünen adında “km” şeklinde kısaltılır.
İsimler şu şekilde verilir:
Resmi adı: MKAD, 40. km, iç taraf,
haritada görünen adı: MKAD, 40 km.
- 3.3.3.2.6.2
-
Yolda eski kilometre taşlarının korunması şartıyla, aşağıdaki durumlarda eski kilometre numaralandırmasının korunmasına izin verilir:
- 3.3.3.2.7. Adlandırılmış çıkış yolu
-
Ana yoldan çıkış sağlayan ve özel isim veya numaralara sahip yollar. Örneğin, Moskova Çevre Yolu'ndan (MKAD) çıkış sağlayan yollar özel numaralara sahip olup, Çıkış No.: 24, Kaşira Yolu'na (Kaşirskoye Şosse'ye) çıkış sağlar.
Numaralı çıkış yollarının "haritada görünen adları" yalnızca ilgili çıkış yolunun numarasını içerebilir.
Örneğin:
- Resmi adı: Moskova Çevre Yolu, çıkış 46
- Haritada görünen adı: 46,
Çıkış yolunun tam şekli bilinmiyorsa başlangıç noktasından Sınıf 7 veya üstü bir yolla kesişim noktasına kadar isimlendirir.
Aynı ada sahip ve aynı lokasyonda bulunan iki veya daha fazla çıkış yolu haritada tek bir obje olarak gösterilir.
Uyarı.Yol bölümü için belirtilen özellik değerleri, yol bölümünün 3.3.2.1. Sınıf ve 3.3.2.7. Yapı özellikleri özelliklerine uygun olmak zorunda.
Örneğin “Yaya ve bisiklet yolları” sınıfına ait veya “Döner kavşak” yapısal özelliğine sahip bir yol bölümü, “Numaralandırılmış karayolu” türündeki bir yolun parçası olamaz.
- 3.3.3.2.8. Kış sporu pistleri
-
Yandex Map Editor'de kış sporu pistleri çizgi türü birleşik objeler olup, haritaya bir bütün olarak çizilmek yerine her biri ayrı ayrı çizilen bir veya birden fazla sayıda yol bölümünden oluşturulur. Ayrıntılar için bkz. 2.6.2. Birleşik çizgi türü objeler ve 3.3.2. Yol bölümüne özellik ekleme kuralları).
Bu obje, Yandex Map Editor'de çeşitli kayak veya şişme kızak pistlerini haritada işaretlemek için kullanılır.
Kış sporu pisti obje türü, objelerin aşağıdaki koşullara uygun olması durumunda kullanılır:
- Bir spor kompleksinin veya benzer başka türlü bir spor tesisinin resmi olarak bir parçası olması,
- Özel olarak spor amaçlarıyla yapılıp donatılmış olması. Böylece, örneğin, kayaklı koşu eğitimi veya yarışları için kullanılmak üzere düzenlenen ve donatılan bir parkur haritaya kış sporu pisti olarak işaretlenebilir; öte yandan, halk tarafından kayaklı koşu için kullanılarak kayak izleri dolu bir şehir parkı kayak pisti olarak haritada işaretlenemez.
- 3.3.3.2.8.1. Kış sporu pisti türleri ve adları
-
Haritada işaretlenebilen kış sporu pisti türleri:
- Alp disiplini kayak pisti: Kayakla tepeden aşağıya hızlı inmenin temel olduğu yarışlar için kullanılan ve geçilme zorluğu açısından değişen kayak pistleri. Parkurunun belirli bölümlerinin geçilme zorluğu dereceleri renkle belirlenerek objenin resmi şemasına göre seçilir.
- Kuzey disiplini (kır kayağı) kayak pisti: Kayaklı koşu, biatlon vb. düz arazide yapılan yarışlar için kullanılan kayak pistleri.
- Şişme kızak pisti.
- Terrain park/Snowpark: Kayakçıların, snowboard'cuların ve kar bisikletçilerinin hareketler yapmasına izin veren arazi içeren özel hazırlanmış alanlar.
Önemli.Yalnızca yukarıda sıralanan türlerdeki objeler haritada kış sporu pistleri olarak işaretlenir.
Otomobil yarış pistleri gibi, uygun tür seçeneği olmayan diğer objeler spor pistleri olarak işaretlenemez.
Kış sporları pisti adlandırılırken, pistin adı resmi adı alanına, haritadaki objelerin genel isimlendirme kuralları göz önüne alınarak girilir. “Haritada görünen adı” türü belirtmeden yazılır. İstisnai durumlar:
- Şişme kızak pistleri: Haritada görünen adı tür adını da içermelidir,
- Numarandırılmış pistler: Haritada görünen adı belirtilmez.
- 3.3.3.2.8.2. Kış sporu pisti oluşturma
-
Kış sporu pisti oluşturmak için:
Aramadaki obje oluşturma alanında (Ne oluşturmak istiyorsunuz? yazan), “Kış sporu pisti” şeklinde belirtin veya yolunu takip edin.
Not. Not: Şu anda sadece ilk yöntem kullanılabiliyor.Kış sporu pisti paneli açılır.
Kış sporu pistine dahil edilecek yol bölümlerine tıklayarak pistin şeklini belirtin (ayrıntılar ayrıca 2.6.2. Çizgi türü birleşik objeler bölümünde açıklanmaktadır.
Kış sporu pisti için isim belirtin.
Kış sporu pisti için listeden uygun bir tür seçin:
Kaydet butonuna tıklayarak oluşturduğunuz objeyi kaydedin ("Yollar"a benzer şekilde):
Not.An itibarıyla (Yollar: Kış sporu pistleri renk kodlaması kullanıma sunulana kadar) belirli bir türdeki bir yolun bir bölümünden geçen kış sporu pisti bu yol bölümünün mevcut tasarımında haritada görüntülenir.
Kış sporu pisti için seçilen tür, haritada görüntülenme şeklini etkilemez ve yalnızca ilgili ipucunda görüntülenir:
Yeni bir yol bölümü daha önce oluşturulmuş bir kış sporu pistinden geçirmek üzere kış sporu pistinin bilgi kartında Ekle'ye tıklayın:
- 3.3.3.2.8.3. Konum
-
Konum özelliği, bir kayak pistinin hangi idari bölüme (ilgili idari bölüm sınırları içerisinde kayak pisti varsa; normal yollarda da olduğu gibi) olduğunu belirler.
3.3.3.3. Yol ismi
Bir yolun ismi yol bölümünün obje özellikleri menüsünden Sokak alanına girilerek verilir (görselde kısmi olarak görülmektedir):
Boş alana karakter girmeye başladığınızda, aralarından seçim yapmanız için, önceden haritaya girilmiş yol (sokak) isimlerinden oluşan öneri listesi otomatik gösterilir:
Sokak haritaya henüz çizilmemişse alan elle doldurularak yeni sokak ismi girilir (böylece, yeni sokak haritaya eklenmiş olur). Yola isim verilirken, yolları isimlendirme kuralları dikkate alınmalıdır (aşağıda verilmiştir).
Obje kaydedildikten sonra, yolun adı obje özellikleri menüsünde bir bağlantı olarak görünür:
Bu bağlantıya tıklandığında obje özellikleri menüsü açılır.
(Düzenle) butonuna tıklanarak düzenleme moduna geçilir:
Yolu isimlendirme yöntemleri, Yandex Map Editor'deki tüm objeleri isimlendirme yöntemleri ile aynıdır.
- 3.3.3.3. Yolları isimlendirme kuralları
-
Yollara isim verirken kullanılan dili dilbilgisi kuralları dikkate alınmalıdır.
Not. Her ülkenin kendine özgü bir yol adlandırma şekli vardır. Bu nedenle, yol adları oluştururken ilgili ülkenin bölgesel özellikleri dikkate alınmalıdır. Özellikle bkz. 4.1.3.4. Yol adı oluşturma kuralları (Rusya ve eski SSCB ülkeleri için).- 3.3.3.3.1.1
“Kilometre numarası” türündeki yollar için resmi adının yanı sıra Haritada görünen adı olarak da bir isim belirtmek “zorunludur”.
Söz konusu yol, örneğin “numaralandırılmış bir karayolunun” veya “caddenin” bir parçasıysa, haritada görünen adıyla ait olduğu yolun “haritada görünen adı”, bu ad belirtilmediğinde parçası olduğu yolun resmi adı kullanılır.
Not.Böyle bir yolun adı, bir kilometre sayısıyla ifade edildiğinde ilgili sayı sıfatını simgelemek için ilgili sayıdan sonra nokta kullanılır.
Ondalık sayılar içeren obje isimleri için, resmi adında kesir kısmı nokta ile ayrılır.
Örneğin:Yol, bağlı adresler için üst düzey bir öğe olarak “numaralı karayolu” (örneğin, 60k-11) şeklinde değil, “A - B” (ör., Şahty - Tsimliansk) yolu şeklindeki bir isim altında belirtilmişse ilgili kilometre numarası yolun resmi adı ve karayolunun numarası haritada görünen adı olarak yazılmalıdır.- Yol bölümünün resmi adı M-7 Volga, 817. kilometre şeklindeyse resmi adı M-7 Volga olan yolun haritada görünen adı olan M-7 kullanılır.
- Yol bölümünün resmi adı MKAD, 73. kilometre ise haritada görünen adı olarak haritada görünen adının belirtilmediği Moskova Çevre Yolu'nun resmi adı olan MKAD kullanılır.
Böylece, örneğin yolun kilometre numarası “Şahty - Tsimliansk Yolu 1. km No. 1” adresi için üst düzey bir öğeyse ismi şu şekilde yazılır:- Resmi adı: Şahty - Tsimliansk Yolu 1. km,
- Haritada görünen adı: 60K-11.
- 3.3.3.3.1.2
-
Araç girişleri, kavşaklardaki bağlantı yolları ve döner kavşaklardaki yol bölümleri adlandırılmaz (yolun adı yalnızca ilgili araç çıkışının bir bölümüne veya kavşağa ait olduğu durumlar hariç).
İstisna örneği:
- 3.3.3.3.1.3
-
Eğer bir çıkışın kendi ismi varsa, bu yol ismi olarak girilmelidir, örneğin MKAD, çıkış 24:
- 3.3.3.3.1.4
-
Büyük şehirlerdeki caddelerin hemen yanından devam eden toplayıcı yollar için, yanındaki ilgili ana caddenin ismi kullanılır ve bu isme ayrıca parantez içinde “toplayıcı yol” açıklaması eklenir (aşağıda sıralanan tüm koşullar yerine getirilmiş olmak kaydıyla):
Toplayıcı yolun özel ismi olmaması.
Toplayıcı yolun birkaç blok boyunca ana caddeye paralel devam etmesi.
Toplayıcı yolun aynı ana caddeden (çıkmaz olmayan kısmından) veya onunla kesişen bir sokaktan başlayıp aynı caddeye veya onunla kesişen bir sokağa bağlanarak bitmesi.
Toplayıcı yolun kendi ismi varsa, bu durumda ismin yanına gene parantez içinde “toplayıcı yol” yazılır, örneğin Sibirya anayolu (toplayıcı yol):
- 3.3.3.3.1.5
- Sokaklarda artık kullanılmayan isimler, “Eski adı” türünden isimlendirilir ve bu isim haritada, isim değiştirildikten sonra iki yıl boyunca kalır.
- 3.3.3.3.1.6
- İsimlendirme kuralları, yapım aşamasında olan yollar dahil tüm yollar için aynıdır.
- 3.3.3.3.1.7
- Çift adaya sahip yollar için, kendi yol ismi ve ilişkili yol isminin kombinasyonu (örneğin, Sadovaya Sokağı 1. hat, Merkezi cadde büyük yolu), – isimler, yukarıdaki formatlardan birinde, uyum kurallarına tabi olarak kaydedilir (arazideki duruma daha uygun olan seçilir; bu durum bilinmiyorsa, isimler format 3’e uygun olarak kaydedilir):
- 3.3.3.3.2
-
Yolun ismi çok uzunsa “Resmi adı” olarak o belirtilir. “Haritada görünen adı” alanına ise ismin kısaltılmış hali (ismin belirleyici kısımlarının kullanılması kaydıyla) girilir.
- 3.3.3.3.3. Karayolu isimlendirmesi
-
Karayollarının isimlendirmesi (Numaralandırılmış karayolu ve Adlandırılmış karayolu türündeki yollar) şu şekilde isimlendirilir.
3.3.3.4. 3.3.3.4. Yol içeriği
Yolun içeriğinin değiştirilmesi haritadaki herçizgi türü birleşik obje ile aynı şekilde gerçekleştirilir.
Taşıt yollarını düzenlerken çoklu bölüm ekleme fonksiyonu (her kullanıcıya açık değildir) kullanılabilir
- 3.3.3.4.1
-
Yola (caddeye ve sokağa), yolun ana hattını (yoldan ayrılan yan yollar hariç) oluşturan ve resmen yola dahil edilen yol bölümleri dahil edilir
Bahçelere açılan iç yollar, çıkmaz geçişler, köylerde binalar arası geçişler resmen yol (cadde veya sokak) olarak nitelendirilmez ve bu nitelikte haritaya çizilmez .
Ana yol hattından ayrılan yan yollar, resmi belgelere göre bu yolun parçası sayılsa dahi bu yola dahil edilmez.
- 3.3.3.4.2
-
Eğer bir yol bölümünün bir sokağa (yola) dahil olmasıyla ilgili resmi bilgiler eksikse, o zaman sokak, nerede kendisine bağlı adresler çoğunluktaysa oraya konulur.
Bununla birlikte:
Bir veya bir grup adres noktası, evlerin çoğunlukta olduğu bir alandan uzakta bulunuyorsa, yolu özellikle bu eve veya ev grubuna kadar uzatmak gerekmez.
Görselde yeşil ok yolun isimli kısmını, kırmızı ok ise aynı yolun isimsiz (yol bölümüne dahil olmayan) kısmını göstermektedir:
Eğer birbirine paralel ya da dikey devam eden iki yolda ortalama benzer sayıda adres noktası varsa, her iki yol bölümünü de yolun içeriğine dahil etmek gerekir.
Yol içeriğine, binalar arası başka yollara bağlanmayan yollar ya da bahçe içi yollar dahil edilmez; bunun istisnası bu yolların sokağa bağlantı içermesi durumudur.
Görselde kırmızı oklar bahçe içi yolları gösterir ve bunların yola dahil edilmemesi gerekir:
Parklar, doğal koruma alanları vb. objelerin şema ve iç tutanaklarına göre adlandırılan yolların içeriğine sadece yolların yaya bölümleri dahil edilir.
- 3.3.3.4.3. Yolların kavşaklarda birleşmesi
-
- 3.3.3.4.3.1
-
Kavşakta iki farklı (farklı isimlere sahip) sokak birleştiğinde sokakların (yolların) kavşak çerçevesindeki birleşme alanı hiçbir sokağın parçası sayılmaz ve dolayısıyla “Ait olduğu obje” alanı boş bırakılır:
- 3.3.3.4.3.2
-
T kavşağı yolun haritada çift çizgiyle çizilen bir yolla birleşmesinden oluşuyor veya kavşağın devamını isimsiz yol bölümleri oluşturuyorsa çift çizgili yolun iki çizgisi arasına giren kısmı, katıldığı çift çizgili yolun değil katılan yolun bir parçası sayılır ve katılan yolun ismini taşır. Bu kural, yollara paralel giden yan yollar için de geçerlidir:
- 3.3.3.4.3.3
-
Eğer aynı yol, kavşağın her iki tarafı boyunca devam ediyorsa, bu durumda kavşağın içerisinde kalan yol bölümleri aynı yolun içerisinde sayılır (ve bu yolun ismi neyse onu alır):