Spam'le mücadele

Spam, e-posta adresinize gelen istenmeyen e-postalar ve abonelik mesajlarıdır. Bunlar reklam teklifleri, “tanışma e-postaları”, bilgisayar virüsleri içirebilir veya aldatma amacı taşıyabilir. Adres veritabanını oluşturmak için spam gönderen kişiler, özel sözlük yardımıyla adres adı seçen veya kullanıcıların halka açık sitelerde yayınladığı adresleri toplayan programları kullanır.

İstenmeyen mesajları gerçek mesajlardan ayırmak gerekir. Gerçek toplu e-postaları almak için kullanıcı genellikle açık onay verir. Bu tür toplu e-posta abonelikleri iptal edilebilir.

Spam'i tanımak için Yandex.Mail “Spam'den Koruma” servisini kullanır. Bu servis, Spam ile ilgili kullanıcı şikayetleri yardımıyla spam mesajlarını tanımayı öğrenir. Bu servis, spam'e benzeyen şüpheli e-postaları Spam klasörüne aktarır.

Not. Spam klasöründeki e-postalar 10 gün sonra otomatik olarak silinir. Silinmiş e-postalar geri alınamaz.

Yandex.Mail'de hem gelen hem de gönderilen e-postalar filtrelenir. Her e-posta NOD32 antivirüs programı tarafından kontrol edilir. E-postada virüs tespit edilirse bu e-posta sunucu tarafından reddedilir ve gönderene bir rapor gönderilir.

Spam sorunları

Bu kılavuz, spam ile ilgili sorunları çözmenize yardımcı olur. Başlamadan önce, önerileri uygulamak için Yandex.Mail'i yeni sekmede açın.

Sorunu seçin:

Gelen Kutusu klasörüne spam içeren bir e-posta aldığınızı düşünüyorsanız bu e-postayı seçip Spam! butonuna tıklayın. E-posta Spam klasörüne taşınacak, gerekli bilgiler ise Spam'den Koruma servisine gönderilecektir.

Spam'dan Koruma'nın e-postaları Spam klasörüne otomatik olarak taşımaya başlaması için aynı türden istenmeyen e-postalar için birkaç benzer şikayetin gelmesi gerekmektedir. Bu spam! butonuna tıklayarak spam olarak gördüğünüz tüm e-postaları işaretlemek için kullanın. Bir süre sonra benzer e-postalar Gelen Kutusu yerine doğrudan Spam klasörüne düşmeye başlar.

İpucu. İstenmeyen e-postaları Spam'e tek tek gönderin; Spam klasörüne aynı gönderenden gelen tüm e-postaların aynı anda taşınması tek bir şikayet olarak sayılır.

Bir e-postanın yanlışlıkla Spam klasörüne geldiğini düşünüyorsanız Spam değil! butonuna tıklayın. Aboneliğin yeni e-postaları Gelen Kutusu klasörüne gelecektir.

Spam'den Koruma hem genel hem de ayrı bir e-posta kutusu için geçerli olan “kişisel” filtreleme kurallarını hesaba katar. Toplu gönderim mesajlarının gereksiz olduğunu düşündüğünüz halde başka bir kullanıcı bu iletileri faydalı buluyorsa e-posta kutunuzda bu iletiler Spam klasörüne düşecek, başka kullanıcının kutusunda ise Gelen Kutusu klasörüne gelecektir.

Spam klasörüne çok sayıda spam içeren e-posta geliyorsa, Spam'den Koruma servisi çalışıyor demektir. E-postalar gerçekten şüpheli ise bu klasörde bırakın; e-postalar 10 gün sonra otomatik olarak silinir. Bu e-postalar arasında gerekli e-postalar varsa, onları geri yükleyin.

Spam klasöründen e-postaları otomatik olarak silmek istiyorsanız, e-postaları aldıktan hemen sonra e-postaların işlenme kuralını ayarlayın:

  1. Uygula listesinde spam dahil tüm e-postalara değer seçin.
  2. Eğer bölümünde şu koşulu belirtin: Kimden <alan_adı> içeriyor”.
  3. İşlemi gerçekleştir bölümünde Sil öğesini seçin .
  4. Kural oluştur'a tıklayın.

Adresinizden spam içeren e-postanın gönderildiği size bildirildiyse veya kendi adresinizden spam içeren e-postaları alıyorsanız bunun nedenleri şunlar olabilir:

Bilgisayarınıza zararlı programın bulaşması
Bilgisayarınıza virüs bulaştıysa Yandex.Mail hesabınız ele geçirilmiş olabilir. Ücretsiz antivirüs programlarıyla bilgisayarınızı kontrol edin: CureIt! veya Kaspersky Lab’ın Virus Removal Tool programlarıyla bilgisayarınızda virüs taraması yapın. Ardından şifrenizi değiştirin.
Sahte e-posta başlıkları

Bu e-postanın Gönderilmiş Postalar'da yer alıp almadığını kontrol edin. Bu e-posta Gönderilmiş Postalar'da yoksa biri, adresinizin gönderen adres olarak belirtildiği toplu ileti gönderimi gerçekleşmiş anlamına gelir.

“Mailer-Daemon” servisinden hiçbir şeyi göndermediğiniz adrese e-posta teslim edememe otomatik raporunu alabilirsiniz.

Bu durum genelde sahte e-posta başlıklarından kaynaklanır. Sahte e-posta başlıkları, istenmeyen reklam (spam) gönderimi şeklinde bilgi dağıtımını amaçlayan internet dolandırıcılığı çeşididir. Spam gönderen kişiler, ileti özelliklerinde gerçek (örneğin Kimden ve Reply-To) adresler gösterir. Bununla birlikte bu kişiler e-posta kutunuza erişemezler fakat adresiniz gönderenin gerçek adresi yerinde kullanılır.

Bu tür bir e-posta aldıysanız spam filtreleme kurallarına dâhil etmek için e-postayı seçip Bu bir spam! butonuna tıklayın.

Sizden başka birinin e-posta kutunuzdan e-posta göndermediğine emin olmak istiyorsanız ziyaret günlüğünü kontrol edin.

Bu e-posta iletilerinin Kime alanında hangi adres belirtilmiş?

Adresiniz tire ile yazılıyorsa fakat nokta işaretiyle yazılan adresin e-postaları geliyorsa, bu e-postalar büyük olasılıkla başka birine değil, size aittirler.

Yandex.Mail, nokta ve tire ile yazılan adresleri aynı sayar. Alias, aynı e-posta hesabının eş adresleridir. Bunlar her zaman aynı alıcıya aittir. Eğer my-address@yandex.com.tr adresini kaydettiyseniz my.address@yandex.com.tr adresinden e-posta gönderebilir ve alabilirsiniz. Bu iki adresi sizden başkası kullanamaz.

Adresiniz küçük harflerle yazılıyorsa fakat büyük harflerle yazılan adresin e-postaları geliyorsa, bu e-postalar büyük olasılıkla başka birine değil, size aittir.

Yandex.Mail, küçük ve büyük harfle yazılan adresleri aynı sayar. Alias, aynı e-posta hesabının eş adresleridir. Bunlar her zaman aynı alıcıya aittir. Eğer my-address@yandex.com.tr adresini kaydettiyseniz My-address@yandex.com.tr adresinden e-posta gönderebilir ve alabilirsiniz. Bu iki adresi sizden başkası kullanamaz.

Tanımadığınız adresten e-posta geliyorsa nedenleri şunlar olabilir:

Alıcı adresini girerken gönderenin adresi hatalı yazması,

Tanımadığınız gönderenden bir e-posta aldıysanız muhtemelen gönderen alıcı adresini yazarken hata yapmıştır. Gönderene hatayla ilgili bilgi verebilir veya bu e-postayı yok sayabilirsiniz.

Biri sitede kaydolurken adresinizi iletişim adresi olarak belirtti
Bazı sitelerde kaydolurken e-posta adresi doğrulaması gerekmediği için insanlar başka birine ait bir adres belirtebilirler. Bu kişi sitede adresinizi belirtmesine rağmen e-posta hesabınızı kullanamaz. Bu siteden e-posta almak istemiyorsanız:
  1. Bu iletileri gönderenin adresini Kara listeye ekleyin.
  2. Site yönetimiyle iletişime geçin ve adresinizin sitede yanlışlıkla belirtildiğini iletin.

Bilinen bir göndericinin sizin adresinize değil de başka bir adrese gönderdiği bir e-postayı aldıysanız büyük ihtimalle adresiniz Gizli bilgi alanda belirtilmiştir. Bu tür e-postalar bizzat sizin için öngörülmüş olabilir. Gönderenle başka bir iletişim kanalından irtibata geçin ve bu e-postayı almanızın doğru olup olmadığını netleştirin.

Başka bir e-posta hesabından adresinize yönlendirme ayarlandığında bu durum meydana gelebilir. Eğer yönlendirme sizin tarafınızdan yapılmadıysa, iletileri yönlendiren e-posta kutusunun bulunduğu sunucunun yöneticisine başvurun ve özellikleriyle birlikte iletinin kopyasını gönderin.

Bilinmeyen bir göndericinin başkasına ait bir adrese gönderdiği bir e-postayı aldıysanız büyük ihtimalle adresiniz Gizli bilgi alanda belirtilmiştir. Bu tür e-postalar spam olabilir.

Başka bir e-posta hesabından adresinize yönlendirme ayarlandığında bu durum meydana gelebilir. Eğer yönlendirme sizin tarafınızdan yapılmadıysa, iletileri yönlendiren e-posta kutusunun bulunduğu sunucunun yöneticisine başvurun ve özellikleriyle birlikte iletinin kopyasını gönderin.

"Spam'e benzediği için e-postanız gönderilemiyor" (“Spam limit exceeded” veya “Message rejected under suspicion of SPAM” ) şeklinde bir hata mesajı aldıysanız ya da sizden güvenlik sayıları girmeniz talep edildiyse, bu durum şu sebeplerden kaynaklanıyor olabilir:

Aynı tip veya şablon e-postalar gönderilmektedir

E-posta hesabınızdan aynı tip veya şablon e-postalar, ticari veya reklam teklifleri içeren e-postalar gönderilmektedir. Yandex.Mail'de bunun gibi e-postaların gönderilmesi yasaktır; servisin amacı kişiler arasında canlı iletişim sağlamaktır.

İpucu. İş ortaklarınıza veya müşterilerinize toplu e-posta göndermek istiyorsanız bu amaç için özel toplu e-posta servislerini kullanın.
Günlük e-posta gönderim sınırlaması aşıldı

E-posta hesabınızdan her gün çok sayıda e-posta gönderilmektedir; bu durum güvenlik sistemimiz tarafından spam olarak değerlendirilir. E-postalar bilginizin dahilinde ve haricinde gönderilebilir.

Bunu önlemek için Yandex.Mail servisinde günlük e-posta gönderimi için teknik sınırlama mevcutur. Bu sınırlama yok sayılamaz ve değiştirilemez.

Bir hesaptan günde en fazla 500 e-posta gönderilebilir. E-postada birkaç alıcı varsa her alıcıya giden e-posta tek tek sayılır.

Ek olarak, alıcı sayısına sınırlama koyulmuştur:

Alıcı sayısı Sınırlama
Tüm e-postalarda günde toplam 500
Site aracılığıyla gönderilen bir e-postada 50
E-posta programı aracılığıyla veya SMTP protokolü ile gönderilen bir e-postada 35
Uyarı. Spam koruyucu program aynı tip, şablon, spam, reklam veya ticari teklifleri içeren e-postaların toplu gönderimini tespit ettiyse sınırlamalar daha da kısıtlanabilir.
Hesabınız şüpheli

Güvenlik sistemimiz hesabınızı şüphe uyandırıcı buldu. Bu durum genel olarak telefon numaranızın e-posta kutunuzla bağlı olmadığı ya da Yandex.Pasaport'a gerçek dışı ad ve soyadlar girildiği için meydana gelir.

İletiler mevcut olmayan adreslere gönderiliyor

Hesabınızdan varolmayan alıcılara çok sayıda e-posta gönderildi. E-posta varolmayan bir adrese gönderildiyse otomatik teslim edilememe raporunu alırsınız.

Hesabınızdan toplu e-posta gönderimi yapıldığına dair şikayet aldık

E-posta adresinizden yapılan spam gönderimiyle ilgili birkaç şikayet aldık.

Böyle bir durum olduysa, e-posta kutunuzdan e-posta gönderimi engellenir. Sadece e-posta gönderimi engellenir; Mail'e giriş yapıp e-posta almaya devam edebilirsiniz. 24 saat boyunca e-posta göndermeyi denemediğiniz takdirde, bu sürenin sonunda engelleme otomatik olarak kalkacaktır; aksi durumda engelleme 24 saat daha uzatılacaktır.

Engellemenin kaldırılmasını beklerken, gelecekteki sorunlardan kaçınmanıza yardımcı olabilecek önerileri uygulayın:

  1. Ücretsiz antivirüs programlarıyla bilgisayarınızı kontrol edin: CureIt! veya Kaspersky Lab’ın Virus Removal Tool programlarıyla bilgisayarınızda virüs taraması yapın. Ardından şifrenizi değiştirin.
  2. Yandex.Pasaport'ta doğru kişisel bilgiler belirtin ve hesaba telefon numarası ekleyin.
    Not. Yandex.Kurumlar için Mail'i kullanıyorsanız, alan adının tüm e-posta hesapları için tam verileri belirtin.
  3. Alıcıların e-posta adreslerinin hesabınızda doğru yazıldığından ve güncel olduklarından emin olun.
  4. Alıcılarınızın tümü e-postalarınıza kendi isteğiyle onay verdiklerine emin olun.

“Message rejected under suspicion of SPAM” mesajı çıkıyorsa, iletinizin içeriği Yandex.Mail tarafından spam olarak tanımlanmıştır. Sorunu çözmek için Yandex.Mail'in web arayüzü açın ve herhangi bir e-postayı test olarak gönderin. Böylece e-postaların robot tarafından gönderilmediğini sisteme doğrulamış olursunuz.

Ücretsiz antivirüs programlarıyla bilgisayarınızı kontrol edin: CureIt! veya Kaspersky Lab’ın Virus Removal Tool programlarıyla bilgisayarınızda virüs taraması yapın.

Daha fazla bilgi için "E-posta gönderilemiyor" mesajı alıyorum bölümüne gözatın.

Önemli e-posta yanlışlıkla Spam klasörüne düştüyse, e-postayı seçip Spam değil! butonuna tıklayın; e-posta Gelen Kutusu'na taşınacaktır. Bir süre sonra bu adresten gelen tüm e-postalar yeniden Gelen Kutusu'na gelmeye başlar.

E-postaları işleme kurallarında bu tür e-postaları Spam klasörüne taşıyan bir kuralın olmadığından emin olun. Böyle bir kural varsa, devre dışı bırakın.

Spam değil! butonu çalışmıyor

Yandex.Mail ile çalışmak için bir mail programı kullanıyorsanız da (örneğin bilgisayar için Microsoft Outlook, The Bat!, Thunderbird ya da akıllı telefon ve tabletler için Mail.Ru, Gmail, Mailbox) iletiler Spam klasörüne düşebilir. Bu tür uygulamaların bazılarında bulunan ve gelen iletileri Spam kutusuna gönderebilen bir anti-spam filtresi bu duruma neden olabilir.

Spam değil! butonu Yandex.Mail sitesinde çalışmıyorsa, bu butona e-posta programında veya uygulamasında tıklayın (farklı e-posta programlarında bu butonun adı farklı olabilir). Ayrıca gelen postalarınızın otomatik Spama gönderilmesini önlemek için e-posta uygulamasının ayarlarında otomatik spam korumasını devre dışı bırakabilirsiniz.

Programda spam koruması bulunmuyorsa Yandex e-posta hesabınızın şifresini değiştirin. Daha önce ayarlayıp da şu an kullanmadığınız e-posta programı kendi kendine çalışmaya devam ederek gelen e-postalarınızı Spam'e göndermeye devam ettiği takdirde şifreyi değiştirmeniz yararlı olur.

İçerik bazlı bir siteye veya servise abone olduysanız ve bunlardan bildirim e-postaları almak istemiyorsanız, abonelikten ayrılabilirsiniz. Bunu yapmak için aboneliğe ait herhangi bir e-postayı açın ve Abonelikten ayrıl butonuna tıklayın:

Butona tıkladıktan sonra seçtiğiniz e-posta Çöp Kutusu'na taşınacaktır. Bu aboneliğe ait e-postalar kutunuza bir daha gelmeyecektir.

Uyarı. Abonelik iptal olmadıysa (örneğin, e-postada abonelik iptali için belirtilmiş bağlantı hatalı olduğunda veya sorgu site veya servis tarafından yanlış işlendiğinde) aboneliğe ait e-postalar kutunuza gelmeye devam eder fakat e-postalar Spam klasörüne düşer.

E-postada Abonelikten ayrılbutonu yoksa, gönderen kişinin adresini kara listeye ekleyin veya bu gönderen kişiden gelen e-postaları silen e-posta işleme kuralını ayarlayın.

Şirketler, servisler ve sosyal ağlar adına e-postalar alıyorsanız ve bu e-postalarda bağlantıdan geçmeniz isteniyorsa bunlar kimlik avı amaçlı e-postalarıdır. Kimlik avı, bir tür internet dolandırıcılığıdır ve amacı gizli verilerinizi ele geçirmektir.

Dolandırıcılık hakkında daha fazla bilgi

Dolandırıcılar, sosyal ağlar, e-posta hizmetleri, devlet kurumları veya ödeme sistemleri gibi, hizmetlerinden yararlandığınız şirketler ve servisler adına sahte e-postalar gönderirler. Bu tür e-postaların tasarımı ve metni ilk bakışta herhangi bir şüphe uyandırmaz. Gönderenin adresi gerçek adrese benzer. Dolandırıcılar, kimlik avı e-postalarını gönderirken dikkatlice incelemeyeceğinizi düşünerek resmi e-postaları taklit eder.

E-postalarda bazı önemli nedenlerden dolayı e-postada belirtilen bağlantıya gitmeniz ve gizli bilgileri (hesap şifreleri, kredi kartı numarası veya PIN kodu vs.) girmeniz gerektiği belirtilir. E-postadaki bağlantı sahte bir siteye yönlendiriyor. Bu tür siteler genellikle gerçek sitelerin tam kopyasıdır. Bu nedenle, böyle bir sitede kişisel bilgilerinizi girmeniz isteniyorsa bunu düşünmeden yapma ihtimaliniz vardır. Dolandırıcılar gerekli bilgileri alır ve spam göndermek, sosyal ağdaki hesabınızı ele geçirmek veya banka hesabınızdan para çekmek için bu bilgileri kullanabilirler.

Uyarı. Yandex, hiçbir zaman bağlantıya gitmenizi ve kişisel bilgilerinizi belirtmenizi isteyen e-postalar göndermez.
E-postanın gerçek olmayıp kimlik avı amaçlı olduğunu nasıl belirleyebilirim?

Bağlantı adreslerini kontrol edin. Bunun için bağlantıya imleci getirin fakat tıklamayın; adres ekranın sol alt köşesinde görüntülenecektir.

Yandex, şu tip adresler kullanır: https://yandex.com.tr/bölüm veya https://servis.yandex.com.tr/bölüm. yandex.com.tr’den sonra nokta değil mutlaka / işareti olmalıdır. Farklı bir adres, yazım hatası veya anlamsız karakter dizisi görüyorsanız bağlantıya tıklamayın.

Bağlantıya tıkladıysanız adres satırında adresi kontrol edin.

Dolandırıcılık mağduru olmamak için ne yapılmalı?
  • Gelen tüm e-postaları dikkatlice inceleyin ve bağlantı adreslerini kontrol edin.
  • Emin olmadığınız hiçbir ürünü veya faturayı ödemeyin, şüpheli numaralara SMS göndermeyin ve Yandex şifrenizi kimseyle paylaşmayın.

Yandex.Mail'in kimlik avı amaçlı olarak saptadığı tüm e-postalar, servis tarafından şöyle bir uyarı mesajıyla işaretlenir:

Kimlik avı veya üzerinde uyarı işareti bulunmayan şüpheli bir ileti tespit ettiyseniz lütfen, iletinin özelliklerini ekleyerek geri bildirim formu yoluyla bizi bilgilendirin.

Dolandırıcılık mağduru oldum, ne yapmalıyım?
  • Hesabınızdan yasa dışı olarak para çekildiyse hemen polise başvurun.
  • Kimlik avı bağlantısına tıkladıysanız ücretsiz antivirüs programlarıyla bilgisayarınızda virüs olup olmadığını kontrol edin: CureIt! veya Kaspersky Lab’ın Virus Removal Tool programlarıyla bilgisayarınızda virüs taraması yapın.
  • Sahte bir sayfada şifre girdiyseniz bu şifreyi Yandex.Pasaport sayfasında mutlaka değiştirin, hesabınıza telefon numarası bağlayın ve güvenlik sorusu ile yanıtını değiştirin. Bu adımları, bilgisayarınızda virüs kontrolü yaptıktan sonra gerçekleştirmeniz daha uygun olur. Hesabınıza erişemiyorsanız erişim yenileme talimatını kullanın.
Kimlik avı e-postası uyarıyla işaretlenmemişse ne yapılmalı?

Üzerinde uyarı işareti bulunmayan kimlik avı amaçlı veya şüpheli bir ileti tespit ettiyseniz, lütfen, iletinin özelliklerini ekleyerek geri bildirim formu yoluyla bizi bilgilendirin.