Bilgisayarın korunması

Basit güvenlik kurallarına uyarsanız bilgisayarınızı internetteki tehlikelerin birçoğundan koruyabilirsiniz.

İşletim sistemini güncelleyin

İşletim sisteminin versiyonu ne kadar yüksekse, o kadar güvenli olur (Örneğin, Windows 10, Windows 8.1’den daha güvenlidir).

Otomatik güncellemeyi etkinleştirin:

Otomatik güncelleme her zaman etkindir.

Güncellemeleri kontrol etmek ve güncelleme zamanını ayarlamak için:

  1. Başlat → Ayarlar ögesine tıklayın.
  2. Ana Sayfa → Güncelleme ve Güvenlik → Windows Güncelleme Merkezi ni seçin.
  1. Fare imlecini ekranın sağ alt köşesine ve ardından yukarıya taşıyın.
  2. Ayarlar → Bilgisayar ayarlarını değiştirme → Güncelleme ve geri yükleme → Windows Güncelleme Merkezi öğesini seçin.
  3. Güncelleme yükleme türünü seçin seçeneğine tıklayın.
  4. Önemli güncellemeler bölümünde Güncellemeleri otomatik olarak yükle (önerilir) seçeneğini etkinleştirin.
  1. Başlat → Denetim Masası düğmesine tıklayın.
  2. Windows Güncelleme Merkezini seçin.
  3. Sol tarafta Ayarların yapılandırılması sekmesini açın.
  4. Önemli güncellemeler bölümünde Güncellemeleri otomatik olarak yükle (önerilir) seçeneğini etkinleştirin.
  1. Menüden Apple → Sistem Ayarları → Yazılım Güncellemesi öğeni seçin.
  2. Mac yazılım güncellemelerini otomatik olarak yükle seçeneğini etkinleştirin.

Sistem ayarlarında macOS sürümünüzün Yazılım Güncellemesi seçeneği yoksa, güncellemeleri almak için App Store’u kullanın.

Tarayıcının otomatik güncellenmesini ayarlayın

Çoğu tarayıcı (örneğin, Yandex Browser) otomatik olarak güncellenir. Bu gerçekleşmezse, resmi web sitesinden en son sürümü indirip yükleyin. Ayarlarınızda otomatik güncellemenin etkin olup olmadığını kontrol edin.

Belleği temizleyin

Zaman zaman sistemi önbellek, fotoğraf kopyaları, videolar vb. gereksiz dosyalardan temizlemek iyi olur.

Ücretsiz araçlar:

Antivirüs programı yükleyin

AV Comparatives şirketi yıllardır Kaspersky, AVG AntiVirus FREE programlarını en iyi antivirüs programları arasında gösterir.

Listedeki bazı antivirüs programları ücretsizdir.

Not

Cihaz internete bağlıysa, antivirüs programları otomatik olarak güncellenecektir.

Güvenlik duvarını etkinleştirin

Güvenlik duvarı, cihazınızı yetkisiz erişimden korur. Bunu, belirlediğiniz kurallara göre internet trafiğini filtreleyerek yapar. Örneğin, arka kapı erişimini yasaklayabilirsiniz.

Güvenlik duvarını etkinleştirin:

  1. Başlat → Ayarlar ögesine tıklayın.
  2. Ana Sayfa → Güncelleme ve Güvenlik → Windows Güvenliği → Güvenlik Duvarı ve Ağ Koruması öğesini seçin.
  3. Tüm ağlar (özel, genel ağ ve alan adı) için Microsoft Defender güvenlik duvarını etkinleştirin.
  1. Fare imlecini ekranın sağ alt köşesine ve ardından yukarıya taşıyın.
  2. Ayarlar → Bilgisayar ayarlarını değiştirme → Denetim Masası öğesini seçin.
  3. Sistem ve Güvenlik → Windows Güvenlik Duvarı öğesine tıklayın.
  4. Sayfanın sol menüsünde Windows Güvenlik Duvarını açma ve kapama öğesini açın.
  5. Tüm ağlar (özel ve genel) için güvenlik duvarını etkinleştirin.
  1. Başlat → Denetim Masası öğesine tıklayın.
  2. Windows Güvenlik Duvarı (veya Sistem ve Güvenlik → Windows Güvenlik Duvarı) öğesini seçin.
  3. Sol menüde Windows Güvenlik Duvarını açma ve kapama öğesini açın.
  4. Tüm ağlar (özel ve genel) için güvenlik duvarını etkinleştirin.
  1. Menüden Apple → Sistem Ayarları öğesini seçin.

  2. Güvenlik (veya Gizlilik ve Güvenlik) simgesine tıklayın.

  3. Güvenlik Duvarı sekmesine gidin.

  4. Sol altta kilit simgesine tıklayın ve yönetici adınızı ve şifrenizi girin.

  5. Güvenlik Duvarını Aç veya Başlat düğmesine tıklayın.

    Güvenlik duvarı ayarlarını yapılandırmak için Gelişmiş... öğesine tıklayın.

Windows’ta hesapları kullanın

Not

Bilgisayarınızı birden fazla kullanıcı kullanıyorsa, her kullanıcının kendi tarayıcı profilini kullanmasını sağlayınız.

Sınırlı erişim hesabıyla çalışın. Bu daha güvenlidir. Virüs, kullanıcı verilerine sızsa bile sisteme bulaşamaz. Yönetici hesabını şifreyle koruyun ve yalnızca yönetici yetkileri gerektiğinde kullanın.

Varsayılan olarak, kullanıcı yönetici yetkilerine sahip değildir.

Yönetici yetkileri olmayan yeni bir yerel kullanıcı eklemek için
  1. Başlat → Ayarlar → Ana → Hesaplar ögesine tıklayın.
  2. Aile ve diğer kullanıcılar (veya Diğer kullanıcılar) sekmesini açın.
  3. Bu bilgisayar için kullanıcı ekle öğesine tıklayın.
  4. Bu kişinin oturum açma bilgilerine sahip değilim öğesini seçin.
  5. Microsoft hesabı olmadan kullanıcı ekle öğesini seçin.
  6. Kullanıcı adını, şifreyi girin, gizli soruları seçin, İleri öğesine tıklayın.
Yerel kullanıcıya yönetici yetkileri vermek için
  1. Başlat → Ayarlar → Ana → Hesaplar ögesine tıklayın.
  2. Aile ve diğer kullanıcılar (veya Diğer kullanıcılar) sekmesini açın.
  3. İlgili hesabı seçin ve Hesap türünü değiştir öğesine tıklayın.
  4. Hesap türü bölümünde Yönetici öğesini seçin ve Tamam öğesine tıklayın.

Not

Yerel kullanıcıyı yönetici yapmak istiyorsanız, Yerelleştirilmiş hesap olarak işaretlenmiş ve e-posta belirtilmemiş hesabı seçin. Aksi takdirde, yönetici yetkileri bilgisayar kullanıcısına değil, Microsoft hesabına verilir.

Varsayılan olarak, güvenlik nedeniyle yönetici hesabı devre dışı bırakılmıştır.

Açmak için:

  1. Masaüstünde veya Windows Gezgininin sol panelinde Bilgisayar (Bu Bilgisayar) simgesine sağ tıklayın, bağlam menüsünden Yönet öğesini seçin.
  2. Açılan yönetim konsolunda solda Yardımcı Programlar → Yerel Kullanıcılar ve Gruplar seçeneklerini genişletin.
  3. Kullanıcılar öğesini seçin.
  4. Sağda Yönetici seçeneğine sağ tıklayın, bağlam menüsünden Özellikler öğesini seçin.
  5. Hesabı devre dışı bırak seçeneğini kapatın ve Tamam öğesine tıklayın.

Yönetici için şifre ayarlamayı unutmayın.

Varsayılan olarak, güvenlik nedeniyle yönetici hesabı devre dışı bırakılmıştır.

Açmak için:

  1. Masaüstünde veya Windows gezgininin sol panelinde Bilgisayar simgesine sağ tıklayın, bağlam menüsünden Yönet öğesini seçin.
  2. Açılan yönetim konsolunda solda Yardımcı Programlar → Yerel Kullanıcılar ve Gruplar seçeneklerini genişletin.
  3. Kullanıcılar öğesini seçin.
  4. Sağda Yönetici seçeneğine sağ tıklayın, bağlam menüsünden Özellikler öğesini seçin.
  5. Hesabı devre dışı bırak seçeneğini kapatın ve Tamam öğesine tıklayın.

Yönetici için şifre ayarlamayı unutmayın.

Bilgisayarınızı birden fazla kullanıcı kullanıyorsa veya birden fazla hesabınız varsa, her biri için tarayıcıda kişisel profil oluşturun.

Verilerinizi doğru saklayın

Bulut depolama kullanın

Verileri eşitleyin

Kopyaları saklayın

Üçüncü taraf kaynaklara güvenmiyorsanız, dosyalarınızın kopyalarını düzenli olarak harici disklerde, flash belleklerde, CD veya DVD’lerde saklayın.

Genel Wi-Fi ağlarından kaçının

Genel Wi-Fi erişim noktaları (örneğin, havaalanında veya kafede) genellikle şifreleme kullanmaz. Yakınlarda dizüstü bilgisayar veya akıllı telefonla oturan herkes kişisel verilerinizi ele geçirebilir veya değiştirebilir ve yazışmalarınızı okuyabilir.

Genel Wi-Fi ağında kişisel verilerinizi, kart numaralarınızı, telefonlarınızı ve diğer önemli bilgilerinizi girmeyin. Bu güvenli değildir.

Halka açık yerlerde VPN bağlantısı kullanın. Bu, verileri şifreler ve ele geçirmeyi anlamsız hale getirir.

Hackerlar tarafından oluşturulan bir benzerine değil, resmi bir kamu ağına bağlandığınızdan emin olun. Örneğin, dolandırıcılar restoranın adına benzer bir ağ oluşturabilir ve dikkatsizliğinizden yararlanabilir.

Şifrelerinizi koruyun

Daha fazla bilgi için Şifre Koruması bölümüne bakın.

Yasal yazılım seçin

Programları yalnızca resmi sitelerden indirin. Kırılmış sürümleri kullanmayın. Bunları kullandığınızda kötü niyetli kişilerin bu tür programların kurulum dosyalarına virüsler yerleştirmiş olması riskini alırsınız.