Genel sorular

İnternet dolandırıcılığı

Genelde internet dolandırıcılığının amacı, gizli bilgileri elde etmek (hesap şifreleri, kredi kartı numarası veya PIN kodu vs.), bilgisayara virüs bulaştırmak veya kullanıcının parasını ele geçirmektir (kısa numaraya SMS gönderirken vs.)

İnternet dolandırıcılığının ana çeşitleri:

  • Aldatmaca e-postalar; şirketler, servisler, sosyal ağlar vb. adına yapılan ve kullanıcının gizli bilgilerini sağlaması, güncellemesi veya onaylamasını gerektiren olaylarla ilgili bildirimleri içeren çoklu iletiler.
    Bu olayların örnekleri
    • Hesap bilgilerinin onayı, teslimat ile ilgili sorunlar veya sistem çökmesi. E-postada, sizden ilgili servis veya sitedeki kullanıcı adınızı ve şifrenizi belirtmeniz istenecektir. Çoğu zaman bu tür e-postalarda Kimden alanında Destek hizmeti, support veya admin belirtilir. Yandex çalışanları sizden hesap bilgilerinizi göndermenizi hiçbir zaman istemezler.
    • Kimlik doğrulama veya e-posta kutusu aktivasyonu. Bunun için sizden kısa numaraya bir SMS göndermeniz istenecektir. Kısa numaraya SMS gönderme ücreti genelde tarifinizdeki SMS gönderme ücretinden daha yüksektir fakat bu bilgi ya hiç belirtilmez ya da e-postanın en zor fark edebileceğiniz kısmında belirtilir. Bunun sonucunda kısa numaraya mesaj gönderdikten hemen sonra telefon hesabınızdan bir miktar para tahsil ediliyor. Bazı durumlarda telefon hesabınızdan günlük para tahsili etkinleştirilebilir. Yandex, SMS göndermenizi hiçbir zaman istemez; ancak kendisi size SMS gönderebilir. Bu SMS'e yanıt vermeniz gerekmez.
    • Ödül çekilişine katılım. Bunun için adınızın, soyadınızın ve irtibat telefonlarınızın yanı sıra, kimlik bilgilerinizi ile kredi kartınızın numarasını belirtmeniz gereken bir anket doldurmanız istenecektir. Yandex tarafından ödül çekilişi yapıldığına dair bir e-posta aldıysanız, http://sirket.yandex.com.tr/ sayfasında belirtilen irtibat bilgilerini kullanarak bizimle irtibata geçin ve bu bilgiyi netleştirin. Böyle bir çekiliş gerçekten yapılıyorsa ödülün teslimatı için önceden ödeme yapmanız veya katılım aidatı yapmanız istenmediğinden emin olun; Yandex, kendiniz sipariş etmediğiniz şey için hiçbir zaman ödeme yapmanızı istemez.
  • Aldatmaca bağlantılar; sitenin sahte sayfasına yönlendiren bağlantılar. Kullanıcı böyle bir sayfada kişisel bilgilerini girdiğinde kötü niyetli kişiler bu bilgilere kolayca erişebilirler. Yandex'te giriş yaparken sitenin adresi adı.yandex.com.tr/bölüm görüntüsüne sahip olduğundan emin olun. yandex.com.tr sonunda nokta değil, mutlaka / simgesi bulunmalıdır.
  • Sahte siteye yönlendirme; zararlı programların yardımıyla kullanıcıyı sahte bir siteye otomatik gizli yönlendirme mekanizmasıdır. Popüler bir siteye girmeye çalışırken kullanıcı, asıl siteye benzeyen sahte bir siteye girer ve hesap bilgilerini girer; bu bilgiler kötü niyetli kişilere geçer. Virüsün etkisi başka bir şekilde kendini gösterebilir; sitede kayıt veya giriş sırasında sizden bilgilerinizi SMS ile onaylamanız istenecektir.
    Dikkat! Yandex, kayıt veya servislerin kullanımı için kullanıcılardan hiçbir zaman para talep etmez, ayrıca kaydın SMS ile onaylanmasını önermez.
    Sahte siteye yönlendiren virüslerle nasıl mücade edilir

    Sahte siteye yönlendirme iki senaryoya göre gerçekleşebilir:

    • Virüs, DNS sistemindeki alan adıyla ilgili bilgiyi değiştirir.
    • Virüs, bilgisayarınızdaki sistem dosyası olan hosts dosyasını değiştirir. Bilgisayarınızı, Dr.Web CureIt! veya “Kaspersky Labs”Virus Removal Tool antivirüs programı kullanarak kontrol edin. Antivirüs programı zararlı kod tespit edemediyse, virüsün etkisinin sonuçlarını aşağıdaki adımları izleyerek silebilirsiniz (MS Windows):
      1. C:\WINDOWS\system32\drivers\etc klasörüne gidin.
      2. hosts dosyasının yedek kopyasını oluşturun ve onu “Not Defteri”'ni kullanarak açın.
      3. Şu satır hariç tüm satırları silin:
        127.0.0.1 localhost
      4. Dosyayı kaydedin. Tarayıcıyı yeniden başlatın ve siteye tekrar geçmeyi deneyin. Gerekli sayfa yüklenirse sorun çözüldü demektir.
      5. hosts dosyası için Salt okunur parametresini seçin; bu, basit virüslerin etkisinden onu korumaya yardım edecektir. Bunu yapmak için dosyanın adına farenin sağ tuşuyla tıklayın, Özellikler menü öğesini seçin, Salt okunur özelliğini açın ve Tamam butonuna tıklayın.
  • Mobil dolandırıcılık; kötü niyetli kişiler tarafından banka veya ödeme sistemi adına yapılan ve gizli bilgilerin vs. talep edildiği telefon aramaları veya gönderilen SMS. Bilgi vermek için çeşitli nedenler belirtilebilir; şifrenin kullanım süresi dolmuş olması, banka kartının bloke edilmesi, sistemde arıza, veri kaybı, büyük ikramiye vb.
  • Şifrelerin kayıtlı olduğu gözetimsiz olan, kaybolan veya atılan veri saklama birimleri; belgeler, bilgisayarlar, telefonlar, SIM kartlar, flash kartlar vb. Bütün bunlar, kötü niyetli kişiler tarafından bilgi çalma amacıyla kullanılabilir.
  • Şifrelerin üstü kapalı ifşa edilmesi. Örnekler; başka biri tarafından duyulan telefon görüşmesi sırasında şifrenizi söylüyorsunuz veya şifreyi ya da PIN kodunu tanıklar yanında giriyorsunuz.
  • Dolandırıcılığa katılma teklifi; bankayı veya ödeme sistemini dolandırmak, yatırım yapmadan kazanmak, başka kişilerin SMS'lerine erişmek vs.
  • Basit şifrelerin ve yanıtların bulunması kolay güvenlik sorularının kullanımı.

İnternet dolandırıcılığından nasıl korunur

  1. Lisanslı antivirüs programlarını kullanın ve onları düzenli olarak güncelleyin.
  2. E-posta kutusunun güvenliğini ayarlayın (e-postaların önizlemesini devre dışı bırakın).
  3. E-postada veya mesajlaşma programlarında (Skype vs.) yabancı ve şüpheli kişilerden gelen gönderileri ve ekleri açmayın ve indirmeyin.
  4. Tüm gelen e-postaları dikkatlice inceleyin ve bağlantıların adreslerini kontrol edin; aldatmaca bağlantılar çoğu zaman anlamsız sembol kalabalığını veya yazım hatalarını içerirler.
  5. Tanımadığınız şüpheli numaralara SMS göndermeyin.
  6. Emin olmadığınız alışverişleri veya faturaları hiçbir zaman ödemeyin.
  7. Şifrelerinizi, PIN kodlarınızı ve diğer gizli bilgilerinizi hiç kimseye iletmeyin.

Dolandırıcılara bilgilerinizi kaptırdıysanız ne yapılmalı

  • Hesabınızdan kanunsuz olarak para tahsil edildiyse, kartınızın acil bloke edilmesi için bankanızı arayın ve polis karakoluna başvurun.
  • Dolandırıcılar tarafından belirtilen kısa numaraya SMS gönderdiyseniz, paranın iadesi ile ilgili mobil operatörünüze veya bu kısa numaraya hizmet veren şirkete başvurun.
  • Aldatmaca bir bağlantıya geçiş yaptıysanız, ücretsiz ativirüs programlarını kullanarak bilgisayarınızda virüs olup olmadığını kontrol edin.
  • Sahte bir sayfada şifrenizi girdiyseniz onu mutlaka değiştirin, ayrıca güvenlik sorusunu ve yanıtını da değiştirin. Bu bilgileri virüslere karşı kontrol yaptıktan sonra değiştirmek daha doğru olur.
    Not. Eğer sahte bir sayfada Yandex'teki hesabınızın şifresini girdiyseniz, şifreyi, güvenlik sorusunu ve yanıtını Pasaport bölümünde değiştirin. Hesabınıza erişimi kaybettiyseniz giriş yenileme için yapılması gerekenler adımları izleyin.